کد خبر: 987935
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کرونا تمام جهان را نگران کرده است. این بیماری مرموز از چین آغاز شده و به دلیل شیوع آن بیش از ۱۱ میلیون نفر در چین قرنطینه شده اند.
سرويس جامعه جوان آنلاين: گزارش‌هایی نگران کننده در رابطه با ویروس کرونا به گوش می‌رسد. این ویروس از مرز‌های چین عبور کرده و وارد دیگر کشور‌ها شده است. نخستین عامل انتقال این ویروس خطرناک به دیگر کشور‌ها مسافران چینی هستند.

این هیولای بی سر و صدا کم کم به تمامی کشور‌های اروپا و آسیا نفوذ می‌کند و می‌تواند یکی دیگر از طاعون‌های هزاره سوم باشد.

اما واقعا ویروس کرونا چیست و چگونه انسان را به دردسر می‌اندازد؟

در این رابطه با ایرج مظاهری دکتر متخصص داخلی گفتگو کردیم. وی به جام‎جم آنلاین گفت: کرونا سه نوع مختلف دارد که هر سه خطرناک هستند. در صورتی که از بروز بیشتر آن جلوگیری نشود فاجعه ویروس سارس را به بار می‌آورد و جان صد‌ها انسان را می‌گیرد.

مظاهری عنوان کرد: کرونا مشکلات تنفسی را در انسان به وجود می‌آورد. این نوع ویروس در بخش بینی و سینوس‌ها عفونت به وجود می‌آورد. تنگی نفس، ذات الریه و از طرف دیگر مشکلات کلیوی از شایع‌ترین علائم ویروس کرونا به شمار می‌روند.

این پزشک متخصص داخلی با بیان اینکه ویروس کرونا از حیوان به انسان انتقال پیدا می‎کند افزود: کرونا از بیماری‌های نادری به شمار می‌رود که از طریق حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری فعلا به هیچ آنتی بیوتیکی واکنش نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت حیواناتی مثل خوک، گوسفند و شتر و دیگر جانداران از عوامل اولیه به وجود آمدن ویروس کرونا است ادامه داد: علائم کرونا همانند سرماخوردگی و حتی آنفولانزا است. این ویروس در دستگاه تنفسی انسان مشکلاتی را به وجود می‌آورد. فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده در مراحل اولیه دچار آبریزش بینی می‌شود و سرفه‏‌های مکرر دارد. او تب می‌کند و عارضه‌های دیگری نیز مثل سردرد نیز دارد. لرزش دست هم در این افراد دیده می‌شود.

دکتر مظاهری با تاکید بر اینکه کرونا در افراد ضعیف‌تر علائم شدیدتری دارد بیان داشت: ذات الریه مهم‌ترین عارضه‌ای است که در افراد ضعیف‌تر همانند سالمندان اتفاق می‎افتد. در برخی از موارد یک هفته طول کشیده تا فرد متوجه شود که به ویروس کرونا مبتلا شده است.

این پزشک متخصص داخلی گفت: نه تنها حیوان که لمس شی آلوده به ویروس کرونا و همچنین زباله‌ها نیز در شیوع این ویروس بسیار خطرناک نقش دارند که البته این موارد در کشوری همچون چین رخ می‌دهد که اکنون با بحران درمان و نگهداری بیماران کرونایی روبرو هستند.

وی یادآور شد: در صورتی که علائم سرماخوردگی در خود دیدید و این علائم تشدید شد حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا برای چنین علائمی دارو‌های مسکن و یا تب‎بر تجویز می‌کند. مایعات در تقابل با کرونا زیاد باید نوشیده شود و خواب کافی نیز اهمیت دارد.

مظاهری خاطرنشان کرد: ویروس کرونا فعلا واکسن ندارد. تهیه واکسن برای این ویروس پروژه‌ای زمان بر و هزینه بر است. به هر حال برای کاهش ریسک ابتلا به این ویروس از تماس اعضای بدن به خصوص دهان و بینی جلوگیری کند و مدام دست‌های خود را بشویید. اگر هم فکر می‌کنید علائم ویروس را دارید در هنگام عطسه و سرفه به شدت جلوی خود را بگیرید و تا آنجایی که می‌توانید از دیگران فاصله تان را حفظ کنید.

این پزشک متخصص داخلی تاکید شدید کرد: سگ و گربه احتمال ابتلا به ویروس کشنده کرونا را دارند.

مظاهری در پایان گفت: در شرایطی که کرونا کم کم به همه کشور‌ها می‌رسد بهتر است از مسافرت‌های غیرضروری حتی داخلی خودداری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار