کد خبر: 984348
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
از بازار مسکن گرفته تا بازار ارز و طلا و سرمایه ادعا‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر سیاسی‌شدن بازار، از این‌رو با توجه به اینکه رشد حجم نقدینگی در بازار پول شدت گرفته‌است و بازار‌ها بر پایه کاهش ارزش پول ملی شیوه عجیبی برای حسابداری قیمت را برگزیده‌است، انتظار می‌رود جامعه کارشناسی و اساتید دانشگاه در رابطه با وضعیت کنونی قیمت‌ها در اقتصاد ایران اظهار نظر کنند تا سرمایه‌های مردم در اثر اشتباه در تصمیم‌گیری سوخت و یا در مسیر‌های غلط نیفتد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در شرایطی چند روز پیش گزارشی در خروجی بانک مرکزی قرار گرفت که بازار مسکن تهران در آذرماه با رشد ۱۳۵ درصدی معاملات و بیش از ۸ درصدی قیمت مواجه شده‌است، رؤسای اتحادیه مشاوران املاک کشوری و تهران این موضوع را تکذیب کردند و گفتند بازار سیاسی شده‌است و این گزارش‌ها با واقعیت‌های بازار انطباق ندارد، از سوی دیگر نیز رئیس پیشین کانون صرافان با اشاره به اینکه اگر قیمت ارز در یک بازه زمانی معقول روند رو به رشد داشته باشد، منطقی است، ولی وقتی به یکباره در چند روز ۲ هزار تومان رشد می‌کند و سپس یکباره سقوط می‌کند، مشخص است که بازار رانتی و سیاسی شده‌است، در این میان نیز برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز به سهامداران توصیه می‌کنند که بی‌گدار به آب نزنند و با چشم باز به معامله بپردازند، زیرا رشد‌های کنونی بازار ناشی از جولان نقدینگی و همچنین تبلیغات سیگنال‌فروشان در بازار سهام است. در همین راستا رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز به کانال‌های خبری سیگنال فروش هشدار داده‌است که بدون مجوز اجازه ارائه مشاوره عمومی برای خرید و فروش سهام ندارند و با آن‌ها برخورد پلیسی و قضایی خواهد شد.

افزایش قیمت مسکن دروغ است
در این میان در شرایطی که گزارش بانک مرکزی در رابطه با معاملات مسکن در آذرماه و رشد قیمت همه را شوکه کرد؛ چراکه مسکن طی دو سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد قیمت داشته است، مصطفی‌قلی خسروی، رئیس کمیسیون املاک اتاق اصناف کشور در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش ۵/۷ میلیون تومانی هر مترمربع زیربنای مسکونی در منطقه یک (رشد ۳۲ درصدی) طی یک‌ماه اخیر طبیعی است، با تعجب گفت: «۵/۷ میلیون تومان در یک مترمربع آن هم در دوره رکود! به‌هیچ‌وجه باور نکنید، این‌ها یا توهم است یا دستکاری آماری. اقتصاد ما سیاسی‌شده و هرکسی هرچه دلش می‌خواهد انجام می‌دهد.»

رئیس کمیسیون املاک اتاق اصناف کشور در پاسخ سؤال دوم که چطور ممکن است داده‌هایی که بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج می‌کنند، اشتباه باشد، اظهار کرد: «متأسفانه در حوزه مسکن ما یک مرجع آماری مستند که تحولات بخش مسکن را به‌طور دقیق منتشر کند، نداریم، آمار‌ها هم سیاسی‌شده است.»

مشاوران املاک منطقه یک هم تکذیب کردند
خسروی برای اطمینان بییشتر از وضعیت قیمت مسکن در منطقه یک، با رئیس اتحادیه شمیران و چند نفر از مشاوران املاک در این منطقه گفت‌وگویی انجام داد گفت: «همین الان با محمدرضا قاسمی، رئیس اتحادیه شمیران و چند نفر از مشاوران املاک منطقه یک تماس تلفنی داشتم که می‌گویند افزایش قیمت‌ها در منطقه صحت نداشته و روند کاهشی بوده است.» خسروی در ادامه گفت: «نمی‌دانم آن‌هایی که قیمت‌ها را مصنوعی تغییر می‌دهند، به چه هدفی می‌خواهند در بخش مسکن برسند. من نمی‌دانم این‌هایی که می‌گویند در یک‌ماه هر مترمربع مسکن ۷‌میلیون تومان افزایش قیمت داشته، این آمار‌ها را از کجا آورده‌اند.»

وی تصریح کرد: «شما اهالی رسانه رسالت دارید از حق مردم دفاع کنید و اجازه ندهید با روح و روان مردم بازی شود.»

خسروی در مورد رشد ۱۳۴ درصدی معاملات در تهران طی آذرماه افزود: «این رشد ۱۳۴ درصدی به‌هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیست. اصلاً چه کسی باور می‌کند در زمان رکود بازار مسکن، طی یک‌ماه تعداد معاملات رشد ۱۳۴ درصدی داشته باشد. من این آمار‌ها را قبول ندارم، ما در کف بازار که هستیم و اطلاع دارم که تعداد معاملات در آذرماه نسبت به آبان حدود ۴ درصد افزایش داشته است.»

قیمت مسکن ۱۵ درصد کاهش می‌یابد
از سوی دیگر حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: من در مورد آمار رشد ۱۳۴ درصدی حجم معاملات مسکن در آذرماه که دولت منتشر کرده، به‌قول حقوقدانان جرح دارم. جرح به این معنی که معتقدم این آمار‌ها واقعیت موثقی نبوده و جامع، متقن، فراگیر و دقیق نیستند، اما مسئله دوم این است که فرض بگیریم آماری که دولت در مورد افزایش ۵/۸ درصدی قیمتی ارائه کرده، درست باشد و من براساس صحت آمار بخواهم تحلیل کنم، این اتفاق به مفهوم این نیست که بخش مسکن دچار یک رونق یا دگرگونی یا تغییر بنیادینی شده یا خواهد شد.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که ما بررسی کردیم، میانگین قیمت و معاملات در چندماه اخیر به‌ویژه پاییز سال جاری، کاهشی بوده‌است. به‌نظر من بازار مسکن مانند فصل پاییز هنوز هم در خزان است و در فصل زمستان نیز روند آن زمستانی و سرد خواهد بود. پیش‌بینی ما فعالان بخش مسکن این است که معاملات مسکن در ایران تا پایان شهریور سال ۱۳۹۹ در حوزه خرید و فروش با رکود غیرتورمی همراه خواهد بود، حتی از اول دی‌ماه سال جاری تا پایان شهریور سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی بنده این است که ما مجدداً به‌طور متوسط شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت (درمجموع نه در یک‌ماه) خواهیم بود. دلیل هم این است که رشد قیمت مسکن در نیمه اول سال ۱۳۹۸ چهار برابر تورم بوده و قدرت خرید مردم هم از این روند جا مانده است.

مردم مراقب نوسانات رانت‌زای کوتاه‌مدت باشند
از سوی دیگر، اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: طی یک ماه گذشته قیمت دلار چندین بار بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان بوده که در دنیای ارز، این میزان تغییر نرخ طبیعی نیست و به نوعی نوسانات رانت‌زاست.

رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان اضافه کرد: این روند باعث می‌شود تا کسانی که از نوسانات بازار ارز اطلاعات مختصری نیز دارند (که البته معمولاً بیشتر خواص از آن باخبرند) از این وضعیت منتفع شوند.

به گفته این فعال بازار، اگر نرخ ارز با شیب ملایمی افزایش یابد، امری طبیعی است و می‌توان گفت این رشد قیمت به معنی جبران تفاضل نرخ تورم و بهره داخلی با کشور‌های حوزه دلار است، اما وقتی بعد از بالا رفتن قیمت‌ها که آن هم ناگهانی و غیر طبیعی بوده، نرخ ارز به شکل شارپی به شدت کاهش می‌یابد، جای سؤال دارد که علت این نوسانات چیست و آیا ایجاد این نوع نوسانات عمدی است؟ اگر عمدی است چرا عاملان آن شناسایی نمی‌شوند و اگر غیر عمدی باشد، چرا بانک مرکزی با ابزار‌هایی که در اختیار دارد، اقدام به کنترل آن نمی‌کند.

بازارسهام در صعود، پلیس فتا هم فعال شد
بازار سهام در روز گذشته تحت‌تأثیر گروه‌های بزرگ بورسی رشد بیش از ۷ هزار واحدی داشت و شاخص کل بورس به مقدار ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحدی رسید. البته در فرابورس رشد کم‌جانی را شاهد بودیم و شاخص فرابورس با رشد ناچیز ۸۳ واحدی به مقدار ۵ هزار و ۳۰ واحد رسید. مجموع معاملات خرد بورس و فرابورس ۴۱۹۵ میلیارد تومان بود که نشان از تداوم هجوم پول اشخاص حقیقی به سمت بازار سهم است.

یک هفته خاص برای بورس
در بازار این هفته شاخص کل بیش از ۲۳ هزار واحد رشد داشت و ارزش سهام کل شرکت‌های بورس تهران ۳/۶ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافت. با وجود ریسک‌های سیاسی و شایعات مختلف امنیتی بازار سهام، بی‌توجه به همه این مسائل، روند صعودی یک ماه اخیر خود را در این هفته نیز ادامه داد تا در میان بازار‌های موازی همچنان جذاب‌ترین باشد.

در ادامه رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به سیگنال‌فروشی برخی از کانال‌های تلگرامی که فاقد مجوز هستند هشدار داد و مدعی شد که از طریق عقد تفاهمنامه با پلیس فتا مقرر شده که مدیران این کانال‌ها مورد پیگرد قرار گیرند.

در این میان باید توجه داشت که این روز‌ها بازار سرمایه نیز در کنار رکود و ثبات قیمت بازار‌های موازی با بازدهی در حدود صد‌درصد مواجه شده‌است که این رشد در شرایطی که اقتصاد ایران با رشد منفی روبه رو است و نرخ رشد سرمایه گذاری نیز منفی است، بسیار عجیب به نظر می‌رسد با این حال امید‌واریم نقدینگی در بازار سهام که به رشد قیمت سهام شرکت‌ها بدون بررسی وضعیت بنیادیشان منتج شده‌است، نقدینگی ماندگاری در بازار باشد نه اینکه بلافاصله پس از یک اصلاح جدی به یکباره نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهایی، چون ارز و سکه و طلا و خودرو مهاجرت کند.

مدل‌های کشف ارزش یک کالا از بورس گرفته تا بازار مسکن گرفتاری‌هایی را پدید آورده‌است که تبعات منفی آن در آینده مشخص خواهد شد، البته بازار‌های دیگر، چون ارز، طلا، سکه، خودرو و لوازم خانگی نیز از مقوله فوق مستثنی نیستند و در کمال تعجب هنوز در کشور یک مرجع قیمت تمام‌شده با حاشیه سود معقول یک کالا را به روش‌های مختلف گزارش نمی‌کند تا مشخص شود مبنای رشد‌های نجومی قیمت کالا و خدمات در اقتصاد ایران چیست و تا کی قرار است در نظام بانکی ایران از ناحیه کسری بودجه دولت و پرداخت‌های سود موهوم توسط بانک‌ها نقدینگی خلق شود و در شرایطی که بخش تقاضا با تنگنای مالی شدید روبه‌رو است، هر روز تورم تولیدی از ناحیه پول را در قیمت کالا و خدمات تخلیه کنیم تا دارندگان دارایی ثروتمند‌تر شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
0
کدام حرف دولت روحانی تا الان راست بوده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار