کد خبر: 983888
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
به بهانه انتشار خاطرات استاد محسن قرائتی از شهید آیت‌الله مرتضی مطهری
سرويس تاريخ جوان آنلاين: سالی که در حال طی کردن روز‌های آنیم، مصادف است با صدمین زادروز استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری (قده). هم از این روی بازخوانی سیره آن متفکر بزرگ، در دستورکار بسیاری از عناصر و نهاد‌های فرهنگی قرار گرفته و نکته‌یابی از آن بازاری گرم یافته است. اثری که هم اینک به معرفی آن می‌پردازیم، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است که می‌تواند در این فراین مورد توجه و استفاده قرار گیرد. استاد قرائتی در دیباچه‌ای کوتاه بر این اثر چنین آورده است: «درباره شخصیت علامه شهیدمطهری (ره) اساتید ایشان مثل امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) یا دوستان همدوره‌ای باید بگویند. من توفیق داشته‌ام از سال‌ها قبل از انقلاب، در قم و بعضی از سفر‌ها و برنامه‌ها خدمت ایشان بوده‌ام. حال به مناسبت سی و چهارمین سالگرد آن شهید عزیز، برادر عزیزمان جناب آقای موحدی‌نژاد نکات و خاطراتی را از لابه‌لای مطالب و مباحث اینجانب انتخاب نموده‌اند، به امید آنکه مورد استفاده خوانندگان به خصوص فرهنگیان، طلاب، اساتید، معلمان و دانشجویان عزیز قرار گیرد.»
محمد موحدی‌نژاد تدوینگر این اثر نیز در مقدمه خویش بر این مجموعه چنین آورده است: «بنا به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، معلم همیشه بر مدار ارزش‌ها و کرامت انسانی حرکت نموده و تلاش در راه مکتب و دین همت اساسی او بوده و به هیچ بیگانه‌ای مجال تهاجم و شبیخون به آن فرهنگ الهی و ارزشی را نمی‌دهد. این مهم در بیانات رهبر عزیز و فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز تأکید شده است: وجود ارزشمند معلم در سرنوشت یک ملت بسیار مؤثر بوده و با دست توانای معلم است که چشم‌انداز با کرامت و عزت آینده ملت ترسیم می‌شود. شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شأن خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان را با هدف متعالی خلقت یعنی عبادت برقرار سازد، لذا بحق می‌توان گفت که استاد شهید علامه مطهری (ره) یکی از عالمان ربانی و معلمان راستین در عرصه علم و دانش و تربیت بود که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می‌کرد و ثانیاً تمامی تلاش‌های علمی و عملی را مقدمه‌ای برای عبادت، عبودیت و اطاعت الهی می‌دانست و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل ساخت. او در سنگر تعلیم و تعلم و تنویر افکار، به قله‌های رفیع دست یافت تا آنجا که معلم و معمار کبیر انقلاب اسلامی در وصف او فرمودند: مطهری پاره تن من بود و آثار قلم و زبان شهید مطهری بی‌استثنا آموزنده و روانبخش است و موعظه و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشئت می‌گرفت، برای عارف و عامی سودمند است.... من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم، مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود..؛ و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: من خودم را شاگرد آقای مطهری می‌دانم... یکی از عناصری که بنیه فکر اسلامی من را پایه‌گذاری کرده است، سخنرانی‌های آقای مطهری است.
اینجانب که سال‌هاست با استاد و مفسر قرآن جناب حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی مأنوس و همراه هستم، بر آن شدم مجموعه خاطرات ایشان، درباره استاد شهید مطهری را از آثارشان استخراج و تنظیم نموده و در اختیار فرهنگیان و معلمان و دانشجویان و سایر خوانندگان قرار دهم. امید است این اثر با لطف خداوند و توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) مورد استفاده قرار گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار