کد خبر: 983752
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۳
وقتی همیشه وقت کم می‌آوریم
در مدیریت زمان ابتدا باید بدانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید برسید تا به درستی بتوانید برنامه‌ریزی کنید. به عبارت دیگر شفاف‌سازی مسیرتان برای مدیریت کردن زمان بسیار حائز اهمیت است. سپس گام‌های رسیدن به هدفتان را تعیین کرده و در مرحله آخر دست به اقدام می‌زنید.
زهرا سروی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: مدیریت زمان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد و امری مهم در بطن زندگی، کار شخصی و موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای در مسائل مهم کاری و... است. همه ما کم و بیش به بهانه‌های مختلف به نوعی درگیر مسئله کمبود وقت و زمان هستیم و این امر را برای خود به گونه‌ای توجیه می‌کنیم و با خود می‌گوییم که امروزه در زندگی شخصی خود گرفتار بوده و به خاطر مشغله‌هایی که زندگی مکانیزه و ماشینی برایمان به ارمغان آورده است، قادر به مدیریت زمان‌مان نبوده‌ایم و اصلاً نمی‌رسیم آن را مدیریت کنیم و به قولی هر کاری می‌کنیم تا اینطور نشود، اما باز هم اصلاً وقت نمی‌کنیم تا هر یک از امور را در زمان خاص خود انجام دهیم.

اکثر مردم به ویژه افراد شاغل احساس می‌کنند که زمانشان در قبال حجم فوق العاده زیاد و بیش از حد کار‌های روزمره شان کافی نیست. هر کس به همان میزان دقیق و یکسان از زمان روزانه برخوردار است، اما مهم‌تر از برخورداری، نحوه مدیریت آن و استفاده از مدت زمان مذکور است. اینکه فرد چطور بتواند زمان خود را بازیابی کند، ارزنده است.
در مدیریت زمان ابتدا باید بدانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید برسید تا به درستی بتوانید برنامه‌ریزی کنید. به عبارت دیگر شفاف‌سازی مسیرتان برای مدیریت کردن زمان بسیار حائز اهمیت است. سپس گام‌های رسیدن به هدفتان را تعیین کرده و در مرحله آخر دست به اقدام می‌زنید. با این وجود قدم اول را برای رسیدن به رؤیاهایتان و مدیریت زمان روزانه‌تان برداشته‌اید.

زمانی که مشغول انجام کاری هستید تمرکز داشتن به کیفیت آن کمک کرده و تأثیر بسزایی در مدیریت زمان دارد. به این صورت که تمام عواملی را که باعث پرت شدن حواستان می‌شود، از خودتان دور کنید و مشغول کار مد نظر خود شوید. کافیست همین امروز تنها به مدت ۱۵ دقیقه، تمام مرورگر‌های خود و شبکه‌های اجتماعی‌تان را ببندید و در آن مدت ۱۵ دقیقه‌ای، کتابی را مطالعه کنید و از اثرات آن و میزان افزایش یادگیری‌تان شگفت‌زده شوید.
داشتن نظم و انضباط شخصی در مدیریت زمان بسیار اهمیت دارد. بخش مهمی از وقت ما به دلیل نبودن اشیا در جای صحیح خود و صرف پیدا کردن آن‌ها هدر می‌رود.

مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است تشخیص اولویت‌هاست. شما طبق برنامه‌ریزی و گام اول، تمام کار‌هایی که هر روز باید انجام بدهید را نوشته‌اید. در این قدم بهتر است به کارهایتان با توجه به اهدافتان وزن بدهید. به این صورت که تمام اقداماتی را که باید در طول روز انجام بدهید، می‌نویسید و سپس آن‌ها را از نظر اهمیت وزن می‌دهید. هر اقدامی را که اهمیت و وزن آن بیشتر است ابتدا انجام داده و به همین ترتیب تمام کارهایتان را بر اساس وزن اولویت‌بندی می‌کنید، اما بهتر است در کنار موارد یاد شده به عادت‌های بسیار مثبتی بپردازیم که با انجام آن‌ها زمان را بهتر مدیریت خواهیم کرد.

وعده صبحانه‌تان را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. حتی اگر به مقدار کم، اما حتماً میل کنید. خوردن صبحانه انرژی لازم را به بدن شما منتقل می‌کند و هرچه انرژی شما بیشتر باشد کارایی‌تان نیز بیشتر است. استراحت‌های کوتاه مدت داشته باشید. کار کردن برای مدت زمان طولانی میزان بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد. برای ایجاد کردن این عادت مهم در زندگی‌تان بهتر است ساعات مشخصی از کار را به استراحت اختصاص دهید. مثلاً به ازای هر ۶۰ دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشید. برای استراحت هم کافی است چند نفس عمیق بکشید. همراه با چند حرکت کششی. سپس با انرژی بیشتری به کار خود مشغول شوید.

لیستی از کار‌های مهم را تهیه کنید که باید آن را انجام دهید. هنگامی که روز خود را شروع می‌کنید در حالی که می‌دانید و کارهایتان را براساس اولویت نوشته‌اید زمان خود را بسیار هوشمندانه مدیریت کرده‌اید. کافی است شب قبل از خواب برای خودتان اقدامات مهمی که فردا قرار است آن‌ها را انجام دهید بررسی و مرور کنید. نکته مهم دیگر تمرکز داشتن و خواب کافی است. فراموش نکنیم داشتن خواب کافی باعث افزایش انرژی و در نتیجه افزایش کارایی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار