کد خبر: 982588
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
بعد از مدت‌ها بی‌ثباتی سیاسی در لبنان سرانجام نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد. حسان دیاب تأکید کرده که هیچ وابستگی به جنبش‌های حزب‌الله و امل ندارد. با این حال، حمایت حزب‌الله لبنان از وی تأکیدی بر اهمیت تحقق ثبات سیاسی در این کشور است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز پنج شنبه با پایان یافتن رایزنی‌های پارلمانی، «حسّان دیّاب» با کسب ۶۹ رأی نخست‌وزیر جدید لبنان شد و «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان بعد از دعوت از وی به کاخ نخست‌وزیری، او را رسماً مأمور تشکیل کابینه کرد. دیاب بعد از حاضر شدن در کاخ بعبدا با عون و «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار و گفتگو کرد. او باید در آینده نزدیک اسامی وزرای کابینه خود را به پارلمان جهت رأی‌گیری ارائه کند.

تلاش برای تشکیل دولت
دیاب بعد از دیدار با میشل عون گفت: «من امیدوارم دولت جدید دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را برطرف کرده و خواسته‌های‌شان را محقق کند و ثبات را در کشور از طریق یک طرح اصلاح‌گرایانه واقعی برقرار سازد.» وی افزود: «برای تشکیل هرچه‌سریع‌تر دولت در شش روز تلاش خواهم کرد و مذاکرات فراگیری را با مشارکت تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی برگزار خواهیم کرد. این مرحله بسیار حساس است و تلاش وافری را از سوی تمامی گروه‌های سیاسی در دولت و خارج از آن می‌طلبد. ما با بحران ملی مواجهیم که اجازه درگیری‌های سیاسی و شخصی را نمی‌دهد و به وحدت ملی نیاز دارد.»

نخست‌وزیر جدید لبنان خطاب به معترضان گفت: «در طول ۶۴ روز به حرف‌های‌تان گوش دادم و خشم و دردتان را به ویژه درباره فساد در کشور دیدم. من احساس کردم که انتفاضه شما سخن من و تمامی کسانی است که مایلند دولت واقعی در کشور تشکیل شود.» این در حالی است که معترضان روز جمعه علیه مکلف شدن حسان دیاب برای پست نخست‌وزیری لبنان تظاهرات کردند و تعدادی از مسیر‌ها در شمال، شرق و جنوب بیروت را بستند. آن‌ها شب قبل نیز مسیر‌های اصلی و فرعی در شهر طرابلس را در اعتراض به مکلف شدن حسان دیاب برای تشکیل دولت جدید بستند.

دیاب در گفتگو با شبکه OTV هم خود را فردی کاملاً مستقل خواند و گفت که به هیچ شخصی وابسته نیست و در دو روز گذشته یا دو هفته و حتی در دو ماه گذشته با هیچ یک از اعضای حزب‌الله یا جنبش امل دیداری نداشته است. حسان دیاب در ادامه تأکید کرد که به هیچ عنوان از تشکیل کابینه عقب‌نشینی نخواهد کرد و در مقایسه با دولت‌های قبلی تلاش خواهد کرد این مرحله را به سرعت طی کند. او همچنین گفت که هیچ پیش‌نویسی برای تشکیل کابینه وجود ندارد و در ادامه وعده داد که حل بسیاری از مشکلات را در دستور کار قرار دهد.

توقف فروپاشی سیاسی و اجتماعی
انتخاب نخست‌وزیر جدید که امید می‌رود به بحران ناشی از استعفای سعد الحریری پایان دهد، واکنش مثبت جنبش حزب‌الله را به دنبال داشت. «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان با استقبال از از مأمور شدن دیاب برای تشکیل کابینه گفت: «معرفی حسان دیاب به عنوان مأمور تشکیل کابینه، گامی برای عرصه وسیع‌تر از همکاری‌های سیاسی با تمام گروه‌هاست تا هدف اصلی یعنی تشکیل دولت اصلاح طلب در کشور محقق شود.»

وی در سخنانش به مواضع خصمانه امریکا هم اشاره کرد و اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه امریکا را که به بهانه حمایت اقتصادی از لبنان، اما با هدف ایجاد هرج و مرج و فتنه و تحقق اهداف واشنگتن در تشکیل دولت جدید و آینده سیاسی لبنان انجام می‌شود، محکوم و تأکید کرد با طرح فتنه مقابله می‌شود و لبنان، میدانی برای فتنه شیعه و سنی نیست. این در حالی است که «میشل عون» روز جمعه با «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا دیدار کرد. هیل بعد از دیدار با عون با تأکید بر انجام اصلاحات در لبنان گفت‌: «اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم لبنان نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان اصلاحات هستند. ما از نیرو‌های امنیتی نیز می‌خواهیم حفظ جان معترضان را تضمین کنند. امریکا خواهان موفقیت برای مردم لبنان است و بیروت را شریک خود می‌داند.» عون نیز هیل را در جریان روند تشکیل دولت که از روز پنج شنبه آغاز شده قرار داد و گفت دولت آتی لبنان مأموریت‌های زیادی بر عهده دارد که اصلاحات از جمله مهم‌ترین این مأموریت‌ها است و نخست‌وزیر مکلف تیمی منسجم را تشکیل خواهد داد که قادر به مواجهه با شرایط دشوار سیاسی و اقتصادی فعلی در لبنان باشد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه سخنان خود درباره انتخاب دیاب گفت: «این اقدام، گام مهمی برای متوقف ساختن فروپاشی اقتصادی و اجتماعی کشور و آغازی برای ایجاد مرحله جدید در لبنان است. این کار دستاوردی در برابر برنامه‌هایی است که اهداف پشت پرده‌ای را علیه لبنان به دنبال دارند. به خواست خدا، معرفی مأمور تشکیل کابینه، آغاز همکاری گسترده سیاسی با همه گروه‌های حاضر در میدان سیاست است تا تلاش‌ها برای تشکیل دولت نجات و اصلاح طلب محقق شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار