کد خبر: 978789
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
خواب‌آلودگی، عاملی مهم در تصادفات جاده‌ای
در بروز و ظهور سوانح و تصادفات رانندگی عوامل بی‌شماری دخیل و تأثیرگذار است؛ عواملی همچون وضعیت جاده‌ای، عدم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، خستگی و خواب‌آلودگی، کم‌تجربه و ناشی بودن راننده‌ها، داشتن شتاب و عجله، بی‌توجهی به قوانین و مقررات و...
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: تعداد افرادی که به طور سالانه در جاده‌های ایران جان خود را از دست می‌دهند، بیش از ۱۸ هزار نفر اعلام شده است. در سال ۲۰۰۶ نیز سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که ۱۱ درصد از کل مرگ و میر‌ها در ایران ناشی از تصادفات رانندگی و جاده‌ای بوده و ایرانیان چیزی حدود ۲ درصد از کل جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کشته شده را به طور سالانه در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی تشکیل داده‌اند.

در بروز و ظهور سوانح و تصادفات رانندگی عوامل بی‌شماری دخیل و تأثیرگذار است؛ عواملی همچون وضعیت جاده‌ای، عدم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، خستگی و خواب‌آلودگی، کم‌تجربه و ناشی بودن راننده‌ها، داشتن شتاب و عجله، بی‌توجهی به قوانین و مقررات و...، اما در میان این عوامل، عامل اساسی رانندگی در شب و خواب‌آلودگی بیش از حد رانندگان شب‌رو است.
خواب به عنوان یک فعالیت فیزیولوژیکی به واسطه ریتم مغز تنظیم می‌شود و صد البته اگر قبل از رانندگی خواب کافی (خواب شب) نباشد، در حین رانندگی مغز اتوماتیک‌وار با اختلال روبه‌رو شده و این موضوع امکان بروز تصادفات رانندگی را فراهم می‌کند.

بررسی‌های دقیق و کارشناسی کارشناسان مسائل ایمنی حمل و نقل و ترافیک نشان می‌دهد ۶۰ درصد سوانح رانندگی نتیجه و محصول مستقیم خطای انسانی ناشی از خواب‌آلودگی و خستگی است. کارشناسان مربوطه معتقدند این موضوع همچنین در ۹۵ درصد تصادفات مؤثر ارزیابی شده است. خواب‌آلودگی و خستگی راننده منجر به خمیازه، نداشتن تمرکز فکری، به یاد نیاوردن وقایع چند کیلومتر قبل، کاهش و نداشتن تمرکز دید، کاهش یافتن عکس العمل، کاهش توانایی راننده برای حفظ سرعت و کنترل وسیله نقلیه، کاهش قدرت شنوایی، کاهش قدرت مکالمه، بی‌توجهی به علائم راه، سنگین شدن پلک‌ها و افتادن سر، احساس بی قراری و زودرنجی و تندمزاجی، شتاب و ترمزگیری غیرمعمول، چرت‌زدن‌های کوتاه و عدم تعادل در حفظ خودرو بین خطوط می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار