کد خبر: 977183
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
ایران با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی یکی از بهترین نقاط برای استفاده از انرژی خورشیدی است. در این میان برخی استان‌ها در دستور کار کمیته امداد قرار دارند تا با نصب پنل در پشت بام خانه‌های محروم، برق آن‌ها را خریده و کمکی به درآمدزایی آن‌ها بکنند.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: چند سالی است که بحث پنل‌های خورشیدی و تولید انرژی‌های پاک بر سر زبان‌ها افتاده و در همین راستا سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی همچون کمیته امداد تصمیم گرفت تا با نصب پنل‌های خورشیدی برای فقرزدایی و توانمندسازی محرومان در استان‌های مختلف استفاده کند. ایده بسیار ثمربخشی که در حال گسترش است. بر همین اساس روز گذشته خبری منتشر شد که می‌تواند راه ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این عرصه را هموار و موجب تحولی عظیم در زمینه گسترش پنل‌های خورشیدی در کشور شود. معاون وزیر نیرو با تأکید بر این‌که زمینه برای سرمایه‌گذاری در تأسیس نیروگاه‌های بادی و خورشیدی فراهم شده است، از آزاد شدن صادرات برق بادی و خورشیدی خبر داد.

ایران با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی یکی از بهترین نقاط برای استفاده از انرژی خورشیدی است. در این میان استان‌هایی، چون کرمان و یزد و سیستان و بلوچستان و خراسان‌ها و قزوین در دستور کار کمیته‌امداد قرار دارند تا با نصب پنل در پشت بام خانه‌های محروم، برق آن‌ها را خریده و کمکی به درآمدزایی آن‌ها بکنند. به عنوان مثال هم اکنون از جمعیت حدود ۳ میلیون ۱۶۵ هزار نفری استان کرمان چیزی نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر آن تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که این جمعیت حدود ۱۰۲ هزار خانواده را شامل می‌شود.

اگر بخواهیم جمعیت تحت حمایت خدمات بهزیستی این استان را هم به این رقم اضافه کنیم به جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌رسیم. یعنی ۱۵ درصد کرمانی‌ها تحت حمایت هستند و حتماً خانواده‌هایی هم هستند که از فقر رنج می‌برند و هنوز هم تحت پوشش هیچ سازمانی قرار نگرفته‌اند. اگر از بحث فرش‌بافی و بوم‌گردی و کشاورزی کرمانی‌ها بگذریم، در حال حاضر این استان می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان انرژی پاک در کشور تبدیل شود. موضوعی که زیاد مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. هرچند مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با بیان اینکه در جهت استفاده مؤثر از نیروی کار و امکانات بومی و اقلیمی در مناطق محروم و برای محرومیت‌زدایی و کمک به حفظ محیط‌زیست، گفته بود: «هم اکنون ۷۰۲ نیروگاه خورشیدی توسط مددجویان کمیته امداد در مناطق مختلف استان کرمان وارد مدار تولید برق شده است.»

محرومان، بهترین سرمایه‌گذاران
کرمان مشتی از خروار است و ایران سرزمین انرژی‌های پاک است. بر اساس آمار‌هایی که سازمان‌های دولتی اعلام کرده‌اند در شرایط فعلی فقط در بحث نیروگاه‌های بادی، ایران حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی دارد، اما تا شهریور ماه سال‌جاری میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران فقط ۸۴۱ مگاوات بوده است.

با این حال روزگذشته سیدمحمد صادق‌زاده معاون وزیر نیرو با اشاره به ابلاغیه وزیر نیرو در مورد صادرات برق تجدیدپذیر، به ایسنا گفت: «در این ابلاغیه آمده است که سرمایه‌گذار خارجی یا داخلی، برق را به شبکه تحویل می‌دهد و شبکه همان مقدار برق را در مرز به خریدار تحویل خواهد داد. این زمینه کاملاً فراهم شده است و حدود پنج یا شش متقاضی نیز تاکنون مراجعه کرده‌اند.» وی درباره ظرفیت انرژی‌های بادی و خورشیدی در کشور هم توضیح داد که به طور کلی ظرفیت حداقل ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی برای تولید و صادرات برق در کشور وجود دارد، اما تاکنون برای ۱۵۰۰ مگاوات تقاضا شده است.» حال اگر دولت منتظر سرمایه‌گذار نشسته است نباید از کار‌های نهاد‌های حمایتی هم غافل شود. به عنوان مثال کمیته امداد کرمان احداث خانه‌های مقاومی که سقف آن‌ها از پنل‌های خورشیدی ساخته شده و ساختمان نیز به سرپناهی برای محرومان تبدیل شده است را در دستور کار قرار داده که می‌توان از آن به عنوان طرح‌های نوین توانمند‌سازی نام برد. با در نظر گرفتن تعداد بالای خانواده‌های تحت پوشش در کل کشور، دولت خود می‌تواند وارد عمل شده و با تزریق اعتبار و حمایت از آن‌ها طرح‌های فوق را با سرعت بیشتری پیش ببرد. این کار نه تنها به تولید انرژی‌های پاک و حفظ محیط‌زیست در کشور کمک می‌کند بلکه گامی محکم در مسیر محرومیت‌زدایی و خلق ثروت است.

درآمدزایی با نور خورشید
جالب است در مورد مناطق مختلف ایران در رابطه با میزان توانمندی‌هایشان برای تولید انرژی از نور خورشید همین را بدانیم که بر اساس آمار‌ها کم‌استعدادترین منطقه کشور از نظر تابش خورشید، سواحل خزر است که ظرفیتش برای تولید انرژی پاک تا دو برابر تمام کشور آلمان است. بنابر این با توجه به این‌که ایران سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت از آفتاب بهره‌مند است، یکی از کشور‌های مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که حتی مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی و تأسیس نیروگاه روی پشت‌بام خانه خود، علاوه بر تأمین نیاز، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به دولت بفروشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار