کد خبر: 976934
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
مقامات ارشد عراق در نشستی که برای برون رفت از بحران این کشور برگزار شد ضمن حمایت از مطالبات مردمی، به پرهیز از خشونت علیه معترضان تاکید کردند. گفته می‌شود خدمات اینترنی که در هفته‌های اخیر قطع شده بود دوباره وصل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:‌ همزمان با برگزاری اعتراضات در برخی شهر‌های عراق، مقامات این کشور هم روز یکشنبه در نشستی مطالبات مردمی را بررسی کردند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، برهم صالح، رئیس جمهور، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و همچنین فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق در این نشست تأکید کردند که دستوراتی برای ممانعت از استفاده از گلوله جنگی و اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان صادر شده است. به گزارش شبکه السومریه، دفتر ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که در نشست سران عراق، تحولات سیاسی و امنیتی این کشور در سایه تظاهرات‌ها در استان‌های مختلف عراق بررسی شد. در این بیانیه تأکید شد: «این اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی، یک جنبش اصلاح‌گرایانه قانونی است که راه گریزی از آن نیست و این اعتراض مردمی که جوانان عراق برای یک زندگی آبرومندانه با اراده ملی، آغاز کردند، ساختار‌های قانونی را رعایت کرده و منافع کشور را در نظر دارد». همچنین در این بیانیه آمده است: «این اعتراضات در مسیر بازسازی کشور و پاکسازی نهاد‌های آن است». در بیانیه سران عراق با تاکید بر لزوم وضع قانون جدید انتخابات برای رقابت عادلانه، آمده است که اقدامات اولیه برای برگزاری یک گفت‌وگوی ملی به منظور مراجعه حاکمیت و قانون اساسی صورت پذیرفته است. سران عراق در ادامه گفتند: «این نشست به جوانان عراقی می‌گوید که با شما پیروز می‌شویم. ما تلاش مجدانه‌ای را آغاز می‌کنیم تا اعتراضات شما بستری مناسب برای آغاز اصلاحات بنیادینی باشد که در زمینه مبارزه با فساد، به نتایج عملی ختم شود». سران عراق در این نشست، ضمن رد هر گونه راهکار امنیتی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز، تأکید کردند که باید هر گونه برخورد توأم با خشونت مفرط، بازخواست شدید شود. این افراد با اشاره به دستورات و رهنمود‌های عادل عبدالمهدی، مبنی بر عدم استفاده از گلوله جنگی و اعمال هر گونه خشونت، تأکید کردند. در روز‌های اخیر برخی رسانه‌های عربی و غربی با موج سواری روی اعتراضات عراق، مدعی شده اند که نیور‌های امنیتی عراق برای متفرق کردن معترضان از سلاح‌های جنگی استفاده می‌کنند و ده‌ها تن را کشته اند. این درحالی است که فرمانده ارتش عراق روز شنبه تاکید کرد که نیرو‌های امنیتی از هیچ سلاح جنگی استفاده نمی‌کنند و ادعای رسانه‌ها مبنی بر کشته شدن معترضان دروغ است. از سوی دیگر، دولت در راستای تحقق مطالبات مردمی، از دیروز خدمات اینترنی در برخی مناطق عراق را وصل کرده است. شبکه المعلومه، در این باره گزارش داد: «بعد از قطع چند روزه خدمات اینترنتی، اینترنت برخی مناطق کشور وصل شد و کابران شاهد وصل شدن اینترنت در برخی مناطق بعد از قطعی غیرمنتظره آن بودند».

ادامه نافرمانی مدنی
به رغم بسته‌های پیشنهادی دولت برای تحقق خواسته‌های معترضان عراقی، اما شهر‌های جنوبی این کشور همچنان صحنه تظاهرات است و افراد خرابکار با نفوذ در بین معترضان سعی دارند این اعتراضات را به آشوب بکشانند. به گزارش السومریه نیوز، استان‌های جنوبی عراق از جمله بابل، ذی قار، نجف، کربلا، الدیوانیه و المثنی شاهد تظاهرات مجدد عراقی‌ها بودند. محمد عبدالوهاب السعیدی، رئیس پلیس استان ذی قار گفت: «۲۵ نیروی امنیتی از جمله یک افسر در درگیری با تظاهرکنندگان مقابل وزارت آموزش در شهر الناصریه مرکز استان مربوطه زخمی شدند». بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان قصد داشتند اداره آموزش و پرورش ذی قار را محاصره کرده و در جهت اجرای نافرمانی مدنی مانع انجام وظایف کارمندان شوند. یک منبع امنیتی نیز اشاره کرد، صد‌ها دانش آموز مدارس استان بابل در جنوب اداره آموزش و پرورش استان را بستند و مانع از فعالیت کارمندان شدند. موج دوم اعتراضات عراق که از ۱۸ روز پیش شروع شده است، بیشتر از سوی عربستان سعودی و آمریکا هدایت می‌شود و به گفته مقامات و رسانه‌های عراقی، این کشور‌ها تلاش می‌کنند با دامن زدن به اعتراضات، دولت عراق را سرنگون کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار