کد خبر: 973807
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
متولیان خرید و فروش ملک در کشور نیز، نیاز به نظارت دارند تا اعمال خودسرانه قیمت‌ها در مناطق مختلف روی ندهد و مبحثی که چندی پیش به نادرستی مطرح شد که مشاورین املاک با افزایش خودسرانه قیمت‌ها، نرخ ملک را در محله خودشان بالا می‌برند، به حقیقت تبدیل نشود.
نظارت در تمام کسب وکار‌ها نقش کیلیدی ایفا می‌کند. بازارمسکن نیز از این امر مستثنی نیست و نیازمند نظارت دقیق بر روی تعداد عرضه و تقاضا، قیمت‌ها، تعداد ساخت و ساز و کیفیت ساخت است تا از مناظر مختلف روند تولید و عرضه به بهترین شکل پیش‌رود. به عنوان مثال نظارت بر نرخ اجاره آپارتمان در قلهک و فهمیدن افزایش بیش از اندازه آن، سیاست‌گذاران را کمک می‌کند با اعمال سیاست‌های بازدارنده جلوی این افزایش نرخ اجاره بها را بگیرند.

همچنین متولیان خرید و فروش ملک در کشور نیز، نیاز به نظارت دارند تا اعمال خودسرانه قیمت‌ها در مناطق مختلف روی ندهد و مبحثی که چندی پیش به نادرستی مطرح شد که مشاورین املاک با افزایش خودسرانه قیمت‌ها، نرخ ملک را در محله خودشان بالا می‌برند، به حقیقت تبدیل نشود. تاکید می‌شود این موضوع شایعه بود و ذکر این مطلب برای درک درست نقش نظارت در بازار مسکن به کار برده شد. در حقیقت اقتصاد کلان و عرضه و تقاضا نرخ‌ها را مشخص می‌کند و عوامل دیگر شوک‌های لحظه‌ای و ناپایدار ایجاد می‌کنند و هیچ وقت مشاوران املاک نمی‌توانند قیمت‌ها را کم یا زیاد کنند و به طور مثال مشاورین منطقه یک نمی‌توانند قیمت خرید آپارتمان در فرمانیه را تغییر دهند.

اما آیا امکان این وجود دارد تمام مشاورین و فعالان حوزه مسکن را با دقت نظارت کرد و روند فعالیت آن‌ها را به صورت مداوم سنجید؟ طبیعی است که این امری نشدنی است و هزینه و زمان زیادی را می‌طلبد که منطقی نیست. وزارت راه و شهرسازی نیز به همین دلیل سامانه اطلاعات معاملات بازار املاک (سابا) را راه اندازی کرد و مشاورین املاک را مجاب به ثبت معاملات خود از طریق کد رهگیری کرد.

اما این اطلاعات صرفا جهت نظارت به کارگرفته نمی‌شود و می‌توان از این دیتا‌ها در مباحث و بخش‌های مختلف بهره‌برداری کرد. می‌توان این اطلاعات را طبقه‌بندی کرده و در اختیار کاربران گذاشت تا بتوانند از روند معاملات ملک خود و سایر خانه‌ها در منطقه و محله‌شان باخبر باشند.

اما شوربختانه جستجو در این سامانه آنطور که باید امکان پذیر نیست و نمی‌توان برای اینکه ارزش ملک خود را بدانید با مراجعه به این سامانه از آخرین قیمت خانه خود با خبر شوید. به طور مثال کاربرانی که به دنبال اجاره آپارتمان در توحید هستند نمی‌توانند از طریق سامانه (سابا) واحدی برای اجاره پیدا کنند.

در نتیجه نیاز بود ابزاری برای پردازش و کاربردی‌ترکردن این اطلاعات ایجاد شود. به همین طریق مجموعه‌ای دانش‌بنیان با عنوان کیلید راه اندازی شد و توانست این اطلاعات را با هوش‌مصنوعی پردازش کند و بسته به نیاز کاربر در اختیار آن‌ها قراردهد.

کیلید این اطلاعات را به کاربردی‌ترین روش ممکن در اختیار شما می‌گذارد. به طور مثال برای اینکه آخرین قیمت ملک خود را بدانید کافی است با واردکردن کدپستی ده رقمی ارزش واقعی ملک خود را مشاهده کنید. این تخمین قیمت با توجه به ارزش ملک‌های مشابه که در حوالی خانه شما معامله شده‌اند، در کنار مولفه‌های دیگر در اختیار کاربران قرارمی‌گیرد. مولفه‌های تاثیر‌گذاری همچون سال ساخت، نوع ساخت، متراژ، تعداد اتاق‌های خواب و سایر شاخصه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک واحد مسکونی در نظر می‌گیرد را محاسبه و در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

کیلید در بخش‌های دیگر همچون اطلاعات بازارمسکن تمام این معاملات را، پس از طبقه‌بندی به صورت نمودار و گزارش‌های تحلیلی در بازه‌های زمانی مختلف و به تفکیک مناطق ارائه می‌دهد، تا متقاضیان خرید یا اجاره ملک بتوانند با مراجعه به آن بخش از آخرین روندکاهش یا افزایش نرخ‌ها در محله مورد نظرشان با خبر شوند.

البته کیلید در افزایش سرعت و کیفیت معاملات املاک نقش بسزایی ایفا می‌کند و مشاورین املاک را به تسریع در فروش املاک کمک می‌کند. گفتنی است کیلید شرایطی فراهم کرده تا کاربران عادی نیز بتوانند فایل‌های آماده عرضه خود را در سامانه بارگذاری و ارائه کنند.

در نتیجه هرآنچه در بازار مسکن روی می‌دهد و به مشاورین املاک مربوط می‌شود را کیلید ساماندهی کرده و با ابزار‌های خود ارزش افزوده‌های بسیاری برای این بازار فراهم کرده است. همچنین مجله خبری کیلید جدیدترین اخبار و اطلاعات بازار مسکن را منتشر کرده و در کنار اقتصاد مسکن مباحثی همچون معماری، شهرسازی، سبک زندگی و مباحثی که به بخش مسکن مربوط می‌شود را در خود جای داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار