کد خبر: 973537
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
هفته قبل مسئولان و شاهدان محلی یمنی گزارش دادند که دولت امارات بخشی از نیروهایش را از شهر عدن در جنوب یمن خارج کرده است؛ تحولی که موجب شد عربستان روز گذشته کنترل عدن را در دست بگیرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که عمران خان در پایان یک سفر یک روزه به تهران، راهی ریاض شد و برخی منابع از میانجیگری او بین تهران و ریاض خبر می‌دهند و رئیس‌جمهور ایران نیز از آمدوشد مقام‌های اماراتی به ایران و ایرانی‌ها به امارات خبر داده، منابع مطلع می‌گویند که رفت و آمد‌های مقام‌های اماراتی به تهران، مستقل از ریاض تشدید شده است.

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» دیروز مدعی شد که «طهنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و برادر کوچک «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی طی ۴۸ ساعت گذشته یک سفر محرمانه به تهران داشته تا درباره کاهش تنش‌ها در زمینه بحران خلیج فارس با طرف ایرانی گفتگو و رایزنی کنند. هفته قبل مسئولان و شاهدان محلی یمنی گزارش دادند که دولت امارات بخشی از نیروهایش را از شهر عدن در جنوب یمن خارج کرده است؛ تحولی که موجب شد عربستان روز گذشته کنترل عدن را در دست بگیرد. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند نیرو‌های عربستان سعودی در راستای تلاش برای پایان دادن به جنگ بین دولت مستعفی و تجزیه‌طلبان در یمن بر شهر عدن تسلط یافته‌اند و سعودی‌ها نیز به منظور زمینه‌سازی برای توافق پایان بحران، اقدام به خروج نیروهایشان از عدن کرده‌اند. چند روز قبل، «عبدالخالق عبدالله»، مشاور سابق ولیعهد ابوظبی و استاد دانشگاه امارات متحده عربی در توئیتی نوشته بود که جنگ در یمن در حال پایان یافتن است. یک منبع آگاه ایرانی در گفتگو با ایسنا، سفر مقام اماراتی طی ۴۸ ساعت گذشته را تکذیب کرده و گفته که هیچ سفری از سوی مقام‌های اماراتی به ایران انجام نشده است. با این حال، همین منبع تأیید کرده که طی هفته‌های گذشته یک مقام اماراتی دو بار به تهران سفر کرده است. پیش از این نیز برخی منابع خبری از سفر یک هیئت اماراتی به تهران خبر داده بودند. میدل‌ایست‌آی به مسئله بین ایران و عربستان سعودی اشاره کرده و گفته که سفر این مقام عالی‌رتبه اماراتی در شرایطی صورت گرفته که برخی طرف‌ها در تلاش برای ایجاد کانال دیپلماتیک بین تهران و ریاض هستند. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق از رهبرانی است که بین ایران و سعودی پیام رد و بدل کرده است. میدل‌ایست‌آی می‌گوید که امارات متحده عربی اخیراً نشانه‌هایی در زمینه تعقیب سیاست جداگانه از عربستان سعودی در قبال ایران از خود نشان داده است.

انصارالله منتظر اقدام عملی ریاض
رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سالروز انقلاب ۱۴ اکتبر اعلام کرد، عربستان سعودی هنوز به طرح پیشنهادی صلح پاسخی نداده و یمن منتظر اقدامات عملی است.
به گزارش فارس، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن یک شنبه شب در پنجاه و ششمین سالروز انقلاب ۱۴ اکتبر (نجات یمن از استعمار انگلیس) درباره عدم واکنش سعودی به طرح ابتکاری صلح که بیش از یک ماه از ارائه آن می‌گذرد، هشدار داد و گفت، اگرچه اظهارات مثبت نقل شده در رسانه‌ها قابل تقدیر است، اما یمن خواهان اقدامات عملی مقامات است. این طرح صلح را خود المشاط ارائه داد و اعلام کرد، ارتش یمن به هدف گرفتن اهداف سعودی با موشک و پهپاد پایان می‌دهد به شرط آنکه ائتلاف سعودی نیز به حملات خود به یمن پایان دهد، اما ائتلاف متجاوز از آن زمان تاکنون بار‌ها به یمن حمله کرده است. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن سپس درباره پیامد‌های ادامه توقیف کشتی‌های یمن به دست ائتلاف سعودی هشدار داد و گفت: ادامه این اقدام منجر به تحولات خطرناکی می‌شود که با تلاش‌های اخیر برای صلح در یمن و منطقه هماهنگ نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار