کد خبر: 971923
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴
بر اساس آخرین اخبار میزان تردد از مرز مهران در روز گذشته به ۷۰ هزار نفر رسید و در آنطرف مرز هم با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. این در حالی است که بسیاری از موکب‌ها طی چند روز آینده بر پا خواهند شد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: با اینکه تصور می‌شد از هفته بعد اوج حرکت‌های زائران به سمت کربلا آغاز شود، اما گویی راهپیمایی اربعین زودتر از برنامه‌ریزی‌های مسئولان رقم خورده و مرز مهران و افزایش چشمگیر زائران برای خروج بیانگر این موضوع است به طوری‌که مسئولان مجبور شده‌اند محل اسکان اضطراری در مرز ایجاد کنند. بر اساس آخرین اخبار میزان تردد از مرز مهران در روز گذشته به ۷۰ هزار نفر رسید و در آنطرف مرز هم با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. این در حالی است که بسیاری از موکب‌ها طی چند روز آینده بر پا خواهند شد. اما این تمام ماجرا نیست و بعد از اتفاقات اخیر و ناآرامی‌ها در عراق، که موجب بسته شدن مرز‌های چذابه و خسروی شده بود، از بامداد جمعه مرز چذابه باز و تردد زائران به صورت روان در آن جریان دارد. با این حال سامانه ثبت نام اربعین در سازمان حج یعنی «سماح» با ارسال پیامکی به زائران توصیه کرد: برای حرکت به سمت مرز‌ها عجله نکنید.

حجم زائران در مرز مهران به شدت افزایش یافته است. روز گذشته میزان تردد از این مرز به ۷۰ هزار نفر در یک روز رسید و همین حرکت زود هنگام زائران مسئولان را غافل‌گیر کرد. با اینکه موکب‌ها خود را آماده می‌کردند تا در روز‌های آینده به ارائه خدمت بپردازند، اما بیش از ۵۰ موکب در شهر مهران و در مسیر‌های مواصلاتی استان برای پذیرایی از زائران زودتر از زمان خود آماده شدند و معاون عمرانی استاندار ایلام نیز از ایجاد محل اسکان اضطراری در مرز مهران خبر داد. بعد از ازدحام جمعیت در مهران، استاندار ایلام گفت: «آمادگی پذیرایی از این حجم زائر را نداشتیم. چون حالت عادی بود، هنوز موکب‌ها آمادگی این کار را نداشتند، اما به یکباره، جمعیت یک جمعیت اربعینی شد.»

قاسم سلیمانی دشتکی علت کمبود اتوبوس را مربوط به آنطرف مرز دانست و ادامه داد: «اتوبوس و وسایل حمل و نقلی که قرار بود زوار را جابه‌جا کنند، دیر کردند و برهمین اساس با ستاد مرکزی عراق صحبت‌های کردیم قرار شد به تعداد کافی وسیله نقلیه به سمت مرز بفرستند.» البته سامانه ثبت نام اربعین وابسته به سازمان حج و زیارت هم با ارسال پیامکی خطاب به زائران اربعین، اعلام کرد: «با توجه به عدم استقرار موکب‌ها و ایستگاه‌های خدماتی در مسیر‌های راهپیمایی زائران اربعین حسینی، توصیه می‌شود نسبت به حرکت به سمت مرز‌ها تعجیل نکنید.»

چذابه باز و تردد روان است

اواخر هفته گذشته هنوز چند ساعت از اعلام اینکه دو مرز خسروی و چذابه به درخواست مسئولان عراقی تا اطلاع ثانوی بسته شده است، نگذشته بود که خبری منتشر شد مبنی براینکه تردد در مرز چذابه مجدداً آغاز و زائران اربعین حسینی در حال عبور به سمت عراق هستند. مدیرکل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز این خبر را تأیید و از روان بودن جریان عبور و مرور‌ها خبر داد. لازم به ذکر است مرز چذابه یکی از مرز‌های اصلی کشور برای عبور زائران اربعین حسینی و حضور در عتبات عالیات عراق به شمار می‌رود که بنا به آمار، امسال تردد در این مرز نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

تردد زائران فقط از آزادراه خرم آباد - زال

از روز گذشته محدودیت‌هایی در رابطه با تردد به سمت مهران اعلام شد. اما رئیس پلیس راه ایلام گفته محدودیت‌های ترافیکی دیگری در مسیر‌های مواصلاتی استان تا پایانه مرزی مهران در نظرگرفته شده است که برای تردد آسان زائران اجرا می‌شود. سرهنگ رضا همتی‌زاده به «مهر» گفت: «با توجه به افزایش تردد‌ها در ایام اربعین حسینی و به جهت تسهیل در تردد‌های جاده‌ای، تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از روز دوشنبه ۱۵ مهرماه تا پایان روز شنبه چهار آبان در مسیر‌های حمیل‌سرابله - ایلام، قلاجه - ایوان - ایلام، ایلام - مهران، ایلام - ملکشاهی - مهران و مهران - دهلران و بالعکس ممنوع خواهد بود.»

لازم به ذکر است، پارک خودرو زائران در خارج از محوطه پارکینگ و همچنین کوچه و خیابان‌های شهر مهران ممنوع شد و در صورت انجام این کار پلیس راهور برخورد خواهد کرد. در مورد مسیر‌ها و جاده‌های داخلی کشور هم باید گفت رئیس پلیس راه لرستان از اجرای طرح ترافیکی ویژه اربعین خبر داده و گفته: «تردد زائران از آزادراه خرم‌آباد زال به سمت اندیمشک انجام شود و حرکت وسایل نقلیه حامل زائران از محور پلدختر ممنوع است.» و حرکت وسایل نقلیه حامل زائران از محور پلدختر ممنوع است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار