کد خبر: 969620
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۳
باز هم پول، قانون را دور زد
همیشه فکر می‌کردیم آمبولانس‌هایی که آژیر می‌کشند و راننده‌اش پشت بلندگو از ماشین‌های دیگر می‌خواهد راه را برایش باز کنند بیمار بدحالی دارد که باید فوری او را به اولین بیمارستان برساند تا جان بیمار نجات پیدا کند، اما انگاری مسافر آمبولانس‌ها معلم گران قیمت کنکوری است که....
مریم ترابی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: چند هفته گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که عجیب تا حدی غیرقابل باور بود. در ابتدا وقتی خبر را خواندم به مثابه یک جوک و شوخی با صنف خاصی از جامعه که البته این صنف، شغل بسیار حساسی هم دارند، دانستم ولی پخش شدن فوری و شتاب‌گونه این خبر و عکس‌العمل‌های بعد از آن گواه این بود که انگاری شوخی که هیچ، خیلی هم جدی است. استفاده معلمان کنکور و سلبریتی‌ها از آمبولانس‌های خصوصی به جای خودروی شخصی برای فرار از ترافیک تهران! یعنی هرکی پول بیشتر داشته باشد می‌تواند با پول، ترافیک شهر را هم دور بزند. این موضوع حتی اگر به صورت استثنا و در قالب چند مورد خاص باشد اتفاقی بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما حتی یک مورد آن می‌تواند آغازگر یک فاجعه فرهنگی باشد.

همیشه فکر می‌کردیم آمبولانس‌هایی که آژیر می‌کشند و راننده‌اش پشت بلندگو از ماشین‌های دیگر می‌خواهد راه را برایش باز کنند بیمار بدحالی دارد که باید فوری او را به اولین بیمارستان برساند تا جان بیمار نجات پیدا کند، اما انگاری مسافر آمبولانس‌ها معلم گران قیمت کنکوری است که پول زیادی به آمبولانس کرایه‌ای داده است تا از این کلاس به کلاس بعدی‌اش خیلی سریع برسد. یا هنرپیشه‌ای است که نه تنها بادیگارد دارد بلکه آمبولانس هم دارد! واقعاً برخی از مردم عجب کار‌هایی می‌کنند که به قول معروف حتی به عقل جن هم نمی‌رسد! واقعاً جن باید جلوی این آدم‌های همه‌چیزدان لنگ بیندازد!

بله خبر کاملاً صحت داشته است؛ مدتی است پدیده جدیدی رخ داده که برخی از آمبولانس‌های خصوصی، تاکسی افراد پولدار و سلبریتی‌ها و معلمین کنکور شده‌اند و تازه به برکت حضور شبکه‌های اجتماعی خبرش در جامعه درز پیدا کرده است. به وجود آمدن این پدیده به این معنی است که کار و کاسبی صاحبان این آمبولانس‌های خصوصی چندان چنگی به دل نمی‌زند، درنتیجه نشسته‌اند فکر کرده‌اند چه کنند که کمی پول دربیاورند تا به کاسبی‌شان رونقی بدهند. پس از آنجایی که هیچ قشری نمی‌تواند آن‌ها را به هدفشان برساند الا قشر مرفه -همان برخی پولدار‌های تازه به‌دوران‌رسیده و نوکیسه‌هایی که به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را به هدفشان رسانده و دخلشان را به خرجشان برسانند- لذا برای آن‌ها کیسه دوخته‌اند. در این اوضاع و احوال جامعه که هیچ‌چیز و هیچ‌کس سر جای خودش نیست تغییر کاربری آمبولانس‌ها را کم داشتیم که خدا را شکر این کار هم انجام شد! خیلی مردم جامعه ما فرهنگ اجازه عبور به آمبولانس را داشتند الان با این اوضاع به احتمال قریب‌به‌یقین، بیمارانی که قرار است برای نجات به بیمارستان برسند، اصلاً نمی‌رسند و در همان جا، جانشان را تسلیم می‌کنند!

واقعاً در ایجاد این پدیده نوظهور و به تبع آن، راه ندادن خودرو‌ها برای عبور آمبولانس‌ها چه کسانی مقصر هستند؟ مردمی مقصرند که نمی‌دانند این آمبولانس‌های آژیرکشان واقعاً بیمار دارند یا مسافر؟ یا آمبولانس‌های خصوصی مقصر هستند که درآمدی ندارند و بازار کارشان خراب است؟ یا سلبریتی‌ها و معلمان گران‌قیمت کنکور که مردم برایشان اهمیتی ندارند؟ شما فکر می‌کنید چه کسی مقصر است؟ «طبق بند پنجم ماده سه آیین‌نامه آمبولانس‌های خصوصی، خروج آمبولانس از مراکز خدمات آمبولانس خصوصی و تردد در سطح شهر باید بر اساس مأموریت حمل بیمار و با داشتن برگه مأموریت با زمان مشخص باشد و استفاده از آمبولانس در سایر موارد غیر موجه و ممنوع است.» بنابراین مقصر اصلی این هرج‌ومرج و بی‌قانونی مشخص شد، اما گویا پول قشر مرفه زیر دندان برخی از آمبولانس‌های خصوصی بدجور مزه کرده است که تا مرز زیر پا گذاشتن قانون پیش رفته‌اند.

در همه جای دنیا در تمام خیابان‌ها و بزرگراه‌های درون‌شهری و برون‌شهری یکی از قوانین مهم و جدی رانندگی، دادن اجازه عبور به آمبولانس و خودرو‌های امدادی است. نه فکر کنید مثل کشور ما همه خودرو‌ها با بوق و داد و بیداد و چراغ چشمک‌زن و این حرف‌ها بکشند کنار تا یک گوشه‌ای راه را برای عبور آمبولانس باز کنند، نه اصلاً اینطور نیست. در قوانین راهنمایی و رانندگی اکثر کشور‌های دنیا به محض اینکه صدای آژیر آمبولانس را می‌شنوند باید سریع خودروی خود را به کناری کشیده و ایست کامل کنند تا آمبولانس عبور کند. اگر خودرویی کنار نکشیده باشد و ایست کامل نداشته باشد جریمه نقدی سنگین خواهد شد. ولی عجب قوانین سختگیرانه‌ای دارند. «حالا یه راه براش باز می‌کنیم دیگه ایستادن برای چی هست؟» برای ما که هنوز فرهنگ آمبولانس و خودرو‌های امدادی جا نیفتاده است این رفتار مردم ینگه دنیا کمی عجیب هم است! هنوز فرهنگ راه دادن به خودرو‌های امدادی در جامعه ما ایجاد نشده است که با تغییر دادن کاربری آمبولانس‌ها دیگر باید قید ایجاد این فرهنگ در جامعه را زد. به مردمی که با راه دادن به آمبولانس انگاری جواز عبور با سرعت خود را از ترافیک دریافت کرده است چگونه می‌توانیم تفهیم کنیم که در این آمبولانس واقعاً بیمار بد حال وجود دارد نه سلبریتی که عجله دارد زودتر به فرش قرمزش برسد. چرا هیچ‌چیز و هیچ‌کس سرجایش نیست؟ چرا برای منفعت خود شهر را به جنگل تبدیل می‌کنیم؟ آخر کجای دنیا اینچنین بی‌قانونی رخ می‌دهد که در کشور ما رخ داده است؟ پس مسئولان قرار است کی وظایف خودشان را که همان بازرسی و بررسی و کنترل اوضاع است انجام دهند؟ دکتر مجتبی لهراسبی، رئیس اداره آمبولانس خصوصی کشور در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: «این پدیده (تردد سلبریتی‌ها، معلمان خصوصی و... با آمبولانس‌های خصوصی در پایتخت) تا حدی وجود دارد و به ما هم گزارش شده است، اما وضعیت به آن شدت مطرح شده، نیست (یعنی باید خدا را شکر کنیم که هنوز همه آمبولانس‌هایمان مبتلا به این پدیده نشده‌اند!). ما هم در نظارت‌هایمان بر آمبولانس‌های خصوصی این پدیده را مدنظر قرار داده بودیم و دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از بروز این تخلف داشتیم.» خب باز هم خدا را شکر که از قبل فکرش را کرده بودند که شاید این اتفاق بیفتد و چنین پدیده‌ای در جامعه رواج پیدا کند!

صحبت‌های رئیس اداره آمبولانس خصوصی کشور گواه بر این است که جامعه ما با فرهنگ باز کردن راه برای عبور آمبولانس فاصله دارد.
ابتدا باید کسانی که قصد دارند آمبولانس داشته باشند توجیه شوند که کاربرد و نوع استفاده از آمبولانس چیست بعد به فکر فرهنگ‌سازی در جامعه برای تردد آمبولانس در خیابان‌ها باشیم. افرادی اینچنینی که از حساس‌ترین صنف شغلی برای رسیدن به مقاصد خود سوءاستفاده می‌کنند اجازه نمی‌دهند جامعه مداوا شود! افرادی که الگو‌ها و گروه‌های مرجع جامعه هستند و قرار است خوب زیستن را به ما بیاموزند! آن‌ها بیمار بدحال نیستند بلکه خیلی هم خوشحالند که با پول می‌توانند قانون و ترافیک را دور بزنند، حتی اگر حال جامعه را بد کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار