کد خبر: 969596
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ژاپن ۱۰ برابر ایران دستگاه لرزه‌نگار دارد، گفت: شورای عالی شهرسازی مصوب کرده تا در برخی مناطق تهران ساخت و ساز ساختمان‌های مهم ممنوع باشد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمد شکرچی‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های گذشته زلزله‌هایی رخ داده در کشور در شهر‌های کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بوده است، گفت: زلزله‌ای که در کرمانشاه و در شهر سرپل ذهاب رخ داد اگر در تبریز و تهران رخ می‌داد خسارت‌های آن ۱۰۰ برابر این خسارت رخ داده در سر پل‌ذهاب بود.

شکرچی‌زاده با تأکید بر اینکه باید موضوع تاب‌آوری در ساختمان‌ها بعد از وقوع زلزله جدی گرفته شود، گفت: ایران از لحاظ تاب‌آوری شرایط مناسبی ندارد و سپس ساختمان‌های با اهمیت مثل بیمارستان‌ها باید این موضوع را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در زلزله کرمانشاه بیمارستان‌ها چه آن‌هایی که قبلاً و چه آن‌هایی که اخیراً احداث شده بودند چندان مناسب عمل نکردند پس به همان اندازه که مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها اهمیت دارد باید تاب‌آوری بیمارستان‌ها نیز جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از زلزله کوبه ژاپن موضوع مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها از سوی این کشور جدی گرفته شد، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد بیمارستان‌های این کشور مقاوم شده و در برابر زلزله تاب‌آوری خوبی دارند.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در اسفند ماه امسال انتخابات مجلس در پیش است؛ بنابر این مردم باید از نمایندگان حوزه انتخابیه خود به جای احداث بیمارستان جدید بخواهند که به موضوع مقاوم‌سازی و تاب‌آوری بیمارستان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها جدی گرفته شود تا بلافاصله بعد از زلزله بیمارستان‌ها به کار خود ادامه دهند، اظهار داشت: بعد از برجام موفق شدیم ۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار از بهترین کشور‌های تولیدکننده خریداری کنیم و ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار نیز نصب کنیم بنابر این با این اقدام می‌توانیم وضعیت خسارت و حرکت زمین را بعد از زلزله تبیین کنیم.

به گفته وی، در قانون برنامه ششم توسعه دولت باید هزار دستگاه جدید شتاب‌نگار خریداری کند.

وی با بیان اینکه ژاپن ۱۰ برابر ایران دستگاه لرزه‌نگار دارد، گفت: در تمام ساخت و ساز‌های جدید باید اجزای غیر سازه‌ای رعایت شود و دیوار‌ها باید به ستون‌ها اتصال داشته باشند.

وی افزود: قطعاً این اقدام که بر اساس پیوست ششم آئین‌نامه ۲۸۰۰ است ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد هزینه دیوار‌ها را افزایش می‌دهد و شاید تنها یک درصد به هزینه کل ساختمان اضافه کند، اما قطعاً اجرای آن از خسارت‌های جانی و مالی زیادی جلوگیری خواهد کرد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در سال‌های اخیر سه حادثه پلاسکو، زلزله کرمانشاه و سیل امسال رخ داده است که نشان می‌دهد کشور ما از لحاظ تاب‌آوری شرایط مناسبی ندارد، اما اگر قانون مقررات ملی ساختمان درست اجرا شود تاب‌آوری بهبود خواهد یافت.

شکرچی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا مقررات ملی ساختمان بازبینی و بازنگری خواهد شد، گفت: مقررات ملز تحقیقات ری ساختمان دو سه حوزه تدوین، ترویج و کنترل است بنابر این، این وظیفه از سال ۹۲ بر عهده مرکاه و مسکن و شهرسازی گذاشته شده است و از آن سال تا کنون برای ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است.

به گفته وی، بازنگری مبحث مقررات ملی ساختمان تکمیل شده و ۶ مبحث دیگر در حال ویرایش نهایی است یعنی ۸۰ درصد مقررات ملی ساختمان تدوین آن‌ها به پایان رسیده است.

به گفته وی، تا پایان سال آینده ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان ابلاغ خواهد شد.

موارد ممنوعه ساخت‌وساز در تهران ابلاغ شده است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا ممنوعیتی برای ساخت و ساز در محوطه‌ها و گسل‌های زلزله در تهران ابلاغ شده است، گفت: حریم گسل‌های ۵ کلانشهر تهیه شده و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است و در تهران نیز مناطقی که نباید ساخت و ساز ساختمان‌های با اهمیت بالا و بیمارستان‌ها صورت گیرد به شهرداری ابلاغ شده است.

شکرچی‌زاده افزود: در حال حاضر ۸۱ کیلومتر مربع از سطح شهر تهران در پهنه گسل‌های اصلی قرار دارند بنابر این ساختمان‌های با اهمیت بالا مثل بیمارستان‌ها یا باید از این مکان‌ها جابه‌جا شوند و یا بعد از گذشت زمان و استهلاک ساختمان‌ها فکری برای آن ساختمان‌ها کرد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار