کد خبر: 969359
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
سال‌هاست که بحث گردشگری و توجه به این صنعت بر سرزبان مسئولان افتاده است، اما وقتی در مقام عمل به این بحث پرداخته می‌شود، می‌بینیم گام مؤثری تاکنون برداشته نشده است.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست که بحث گردشگری و توجه به این صنعت بر سرزبان مسئولان افتاده است، اما وقتی در مقام عمل به این بحث پرداخته می‌شود، می‌بینیم گام مؤثری تاکنون برداشته نشده است. با این حال طی روز‌های اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی برنامه‌ریزی‌های خاصی در این زمینه انجام داده است که جذب گردشگرسلامت و سرمایه‌گذار برای حوزه گردشگری این استان از طریق مجالس کشور‌های آسیایی از جمله آنهاست.

خراسان رضوی به لطف وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع) شهره خاص و عام است و هر ساله چیزی حدود ۱۰ برابر جمعیت خود، زائر و مسافر را به خود می‌پذیرد. در کنار این قدرت و مکان معنوی، در حال حاضر چیزی حدود ۲۱۴۰ مرکز و تأسیسات گردشگری نیز در این استان مشغول به فعالیت هستند که برای بیش از ۱۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

سرمایه‌های خارجی برای اشتغال داخلی

خراسان‌رضوی منطقه‌ای با ظرفیت‌های عظیم گردشگری است. به‌طوری که در حال حاضر ۳۲ منطقه نمونه گردشگری در این استان مجوز فعالیت گرفته‌اند و ۱۳ منطقه دارای سرمایه‌گذار است. با این حال ۱۹ منطقه دیگر که عنوان نمونه گردشگری را یدک می‌کشند منتظر سرمایه گذارند. ناگفته نماند ۱۷ روستای هدف گردشگری نیز در خراسان رضوی قرار دارد و تنها چیزی که آن‌ها را تهدید می‌کند، تبدیل شدنشان به شهر است.
چند روز پیش جلسه‌ای با حضور دبیر کل مجمع مجالس آسیایی و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی برگزار شد که محور این جلسه جذب گردشگر سلامت و سرمایه‌گذار برای حوزه گردشگری خراسان‌رضوی از طریق مجالس کشور‌های آسیایی بود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مورد جلسه به «جوان» گفت: «باید طوری پیش برویم که سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم و وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی بهبود یابد. البته لازم به ذکر است که هم اکنون نماینده اداره کل در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری مستقر شده و در سال ۹۶ با ثبت ۳ شرکت و در سال ۹۷ با ثبت ۶ شرکت سرمایه‌های بسیار خوبی از طرف خارجی‌ها جذب شده است.»

ابوالفضل مکرمی‌فر با بیان اینکه توجه به صنعت گردشگری و بخصوص جذب توریست از کشور‌های دیگر می‌تواند اقتصاد استان را متحول و به اشتغالزایی کمک کند، ادامه داد: «هم اکنون ۲۷۱ پروژه با سرمایه ۷ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجراست که به راحتی می‌تواند برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.» به گفته این مسئول برنامه میراث خراسان‌رضوی توسعه متوازن سرمایه‌گذاری در سطح استان و حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید در شهرستان‌ها و روستاهاست که شناسایی فرصت‌ها نیز مبتنی بر این سیاست‌ها، مطالعات فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام شده است. مکرمی‌فر با اشاره به همایش‌ها و رویداد‌هایی که طی چند سال اخیر در استان و در حوزه سرمایه‌گذاری با دو هدف جذب سرمایه‌گذار و تمرکززدایی سرمایه‌گذاری از مشهد مقدس، برگزار شده، به آغاز پروژه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گریزی زد و تصریح کرد: «در گام بعدی مشاورانی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان انتخاب شد که منجر به شناسایی ۱۳۰ فرصت در ۱۲۰ منطقه استان شده است. به طوری که ۷۰ درصد فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده در حوزه گردشگری، ۲۹ درصد در حوزه میراث فرهنگی و ۳۱ درصد در حوزه صنایع دستی است. البته باید تأکید کنم که حجم کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه‌ها به میزان ۱۶ هزار میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال با اشتغال ۱۹ هزار و ۵۳۵ نفر پیش‌بینی شده است.»

ارزآوری هر گردشگر برابر ۸۰ بشکه نفت

ناگفته نماند روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی نیز اعلام کرده بود که محمدرضا مجیدی دبیر کل مجمع مجالس آسیایی در جلسه‌اش با مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی عنوان کرده بود هر گردشگر سلامت که وارد کشور می‌شود بین ۳ تا ۵ هزار دلار معادل ۸۰ بشکه نفت ارزآوری دارد. همچنین مقرر شد ظرفیت‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای معرفی از طریق مجمع مجالس کشور‌های آسیایی در اختیار دبیر کل قرار گیرد و خراسان رضوی در رویداد‌های مرتبط با این مجمع به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان بپردازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار