کد خبر: 969199
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
سهم 2.5 درصدی آذربایجان‎شرقی از سپرده‎های بانکی کشور
وزیر صمت با اشاره به سهم 2.5 درصدی آذربایجان‎شرقی از سپرده‎های بانکی کشور گفت: این رقم بسیار کم بوده و حتما باید بیشتر شود.

رضا رحمانی  در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: من اصلا نمی پذیرم بهره وری نیروی کار تا این حد پایین باشد؛ امسال 7 عنوان جزو محورهای فعالیت وزارتخانه است که همه در استان مصداق دارد که ساخت داخل و صادرات به کشورهای همسایه ازجمله آنهاست.

وی افزود: ما یک نهضت ساخت داخل را پیگیری می کنیم که کاری بزرگ و تاکید مقام معظم رهبری است؛ در این راستا نمایشگاهی برگزار کردیم که برای اولین بار تقاضا محور بود و بیش از 200 شرکت که شرکت مس آذربایجان یکی از آنها بود در این نمایشگاه حضور یافتند؛ هر چند واحدهای استان در حدی که مورد انتظار بود شرکت نکردند.

وزیر صمت با بیان اینکه می خواهیم در کشور بحث خودکفایی را نهادینه کنیم و بر افزایش صادرات به کشورهای همسایه تاکید داریم؛ افزود: 2 درصد واردات کشورهای همسایه از ایران است؛ اگر این رقم را 4 درصد کنیم که در برنامه داریم 24 میلیارددلار باید صادرات را افزایش دهیم و از تبریز انتظار ویژه‌ای داریم. 

وی تصریح کرد: در ارتباط با توسعه معادن یک انقلاب معدنی باید اتفاق افتد و از اکتشاف تا فرآوری و تولید را در برگیرد.

رحمانی با بیان اینکه در جهت توسعه فناوری از گذشته اقدامات خوبی در آذربایجان شرقی انجام گرفته و در حال عبور از مونتاژکاری به نوآوری هستیم افزود: باید شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها را پای کار آوردیم و در همه حوزه های بازار و توزیع فعالیت کنند.

وزیر صمت با اشاره به مباحث تامین مالی متذکر شد: تنها  2.5 درصد سپرده ها سهم استان است که بسیار کم بوده و حتما باید بیشتر از این شود.

وی تاکید کرد: در مورد گردش مالی، حتما باید حساب‌ها به استان‌ها منتقل شود؛ در مورد مس این اتفاق افتاده و برای سایر شرکت های بزرگ نیز این اتفاق باید بیفتد؛ همه شرکت های بزرگ مکلف هستند جذب نیرو را از خود بخش و شهرستان مربوطه انجام دهند.

این مسوول یادآور شد: گردش مالی مس آذربایجان 2 هزار میلیارد تومان و مجموعه سرمایه‌گذاری‌‏های صورت گرفته در مس نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است؛ اگر پروژه های مس تکمیل شود یک واحد در 100 GDP افزایش می‌یابد.

رحمانی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده گلوگاه‌ها را شناسایی کردیم که آلومینا یکی از آنها است، افزود: 70 درصد آلومینای مصرفی ما وارداتی است که یک آسیب محسوب می شود.

وزیر صمت در عین حال خاطرنشان کرد: نفلین سینیت برای ما بسیار مهم است؛ چرا که میلیاردها تن ذخیره دارد؛ خوشبختانه موانع ساماندهی این معدن حل شده فاینانسور نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی از کلنگ زنی شهرک تخصصی مس خبر داد و تصریح کرد: مطالعه فاز 3 شروع شده و اکتشافات جدید انجام گرفته است.

این مسوول بر لزوم تکمیل اتوبان مرند- تبریز- بازرگان تاکید و اظهار کرد: این اتوبان توسعه تجارت و بازرگانی کشور نفع بیشتری از استان خواهد داشت، بعد از سال ها به این نتیجه رسیده ایم از مدتها پیش این اتوبان و اتوبان تبریز ـ باکو ـ روسیه را راه می انداخیتم؛ مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند ارتباط با شرق را گسترش دهیم.

رحمانی یادآور شد: در شرایط جدید اگرچه تحریم مشکلاتی ایجاد کرده ولی فرصت های خوبی مثل انقلاب ساخت داخل و شناسایی گلوگاه ها نیز ایجاد شده است.

وی بر لزوم داخلی سازی تولیداتی مثل لاستیک و چادر بانوان تاکید و اضافه کرد: بیش از 30 درصد تولید لاستیک داخلی است اگر 30 درصد نیز اضافه شود به 60 درصد می رسد؛ چادر مشکی خانم ها هم وارداتی است اما در جهت از تولید نخ تا پارچه این محصول سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته است.

وزیر صمت در ادامه ابراز داشت: اصلی ترین اولویت ما حفظ وضع موجود تولید و اشتغال است که یک وظیفه جهادی است؛ در این زمینه کمترین مشکل در استان وجود دارد.

این مسوول با بیان اینکه اولویت بعدی این است که ظرفیت خالی واحدها را فعال کنیم؛ ادامه داد: سال گذشته 1800 واحد راکد را فعال کردیم و طبق برنامه دو هزار واحد را نیز امسال فعال می کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر