کد خبر: 967877
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
کارخانجات رب‌گوجه فرنگی از نیاز مصرف کنندگان سوءاستفاده می‌کنند
با وجود اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً اعلام کرده بود به دلیل کاهش قیمت گوجه‌فرنگی، قیمت رب‌گوجه‌فرنگی نیز کاهش می‌یابد، هنوز در این بخش کاهش قیمتی صورت نگرفته و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز خواستار افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت این محصول در سامانه ۱۲۴ است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجود اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً اعلام کرده بود به دلیل کاهش قیمت گوجه‌فرنگی، قیمت رب‌گوجه‌فرنگی نیز کاهش می‌یابد، هنوز در این بخش کاهش قیمتی صورت نگرفته و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز خواستار افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت این محصول در سامانه ۱۲۴ است.

به گزارش ایسنا، قیمت گوجه‌فرنگی در روز‌های اول مهر ماه سال گذشته با بیش از ۴۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبلش به حدود ۷،۰۰۰ تومان رسید که به دنبال آن قیمت رب گوجه‌فرنگی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد، به‌طوری‌که قیمت هر قوطی در برخی برند‌ها و مغازه‌ها تا ۲۰ هزار تومان و در سایت‌های فروش نیز به بیش از ۲۴ هزار تومان رسید.
اما طبق گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت گوجه‌فرنگی در سه ماهه اول امسال به حدود ۲۲۰۰ تومان رسیده است.
در روز‌های آغازین شهریورماه نیز ستاد تنظیم بازار با توجه به کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و از بین رفتن انگیزه تولید این محصول در سال‌های آتی، سازمان مرکزی تعاون روستایی را مکلف کرد نسبت به خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در قالب سازوکار‌های تعریف شده برای آن سازمان اقدام کند. سقف قیمت تعیین شده ۱۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تحویل درب مراکز خرید است و پیش‌بینی شده است سازمان تعاون روستایی با عقد قرارداد با کارخانجات رب‌سازی نسبت به فروش گوجه‌فرنگی خریداری شده یا فرآوری آن اقدام کند.

در پی این تصمیم، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد با توجه به کاهش نرخ گوجه‌فرنگی نسبت به اصلاح نرخ رب گوجه‌فرنگی اقدام کند و قیمت اصلاحی در سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی شود.
با این حال انتظار‌ها برای کاهش قیمت گوجه‌فرنگی همچنان بی‌نتیجه مانده است، به طوری که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از مردم خواست که خودشان گوجه فرنگی بخرند و رب مورد نیازشان را تأمین کنند تا مانع اینگونه سوءاستفاده‌ها شوند.

اسدالله کارگر در گفتگو با مهر با بیان اینکه کارخانجات تولیدکننده رب اعلام کردند که به دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی، رب را گران کرده‌اند، گفت: در حال حاضر قیمت گوجه به حداقل رسیده و کارخانجات باید نرخ محصول تولیدی خود را کاهش می‌دادند، اما این کار را نکردند. وی قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی را در حال حاضر بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر عرضه گوجه فرنگی بسیار فراوان است و قیمت آن نیز برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نیست. کارگر ضمن انتقاد از عملکرد کارخانجات رب در این میان، اظهار داشت: با توجه به اینکه کارخانجات خرید انبوه می‌کنند قیمت برای آنان بسیار کمتر تمام می‌شود.
اما سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران به دنبال پیگیری‌های ایسنا درخصوص گرانی قیمت رب، متوسط قیمت رب گوجه‌فرنگی را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت عرف رب گوجه‌فرنگی در سامانه ۱۲۴ حدود ۱۶۵۰۰ تومان است، اما درخواست ما از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که قیمت عرف برای این محصول ۱۷ هزار تومان ثبت شود.

وی دلیل ثابت ماندن قیمت رب گوجه‌فرنگی را افزایش هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: قیمت سایر ملزومات تولید رب گوجه‌فرنگی همچون قوطی، درب آسان بازشو، کارتن و شیرینگ افزایش داشته است.
با این حال انتظار می‌رود با توجه به کاهش چشمگیر قیمت گوجه‌فرنگی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به تنظیم قیمت رب گوجه‌فرنگی اقدامات لازم را انجام دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
0
رب مصرفی خود را درخانه تولید کنیم
سلام ، کسانی که به بهانه تحریم و گرانی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، قیمت قوت و غذای مردم را به شدت بالا می برند و حتی بعد از پایین آمدن نرخ ارز و مواد اولیه حاضر به کاهش قیمت کالای خود نیستند، در حقیقت از خون مردم ارتزاق می کنند و نارضایتی و نفرین مردم را نصیب خود می کنند.
و اما چاره مقابله با قیمت گران رب، تولید این محصول در خانه است. ما و خیلی از بستگان و دوستانمان گوجه فرنگی را به قیمت کیلویی هزارتومان خریده و با مراجعه به یکی از مغازه داران آب آنرا با دستگاه گرفته و به سهولت در منزل پختیم و از هر 5 کیلو گوجه یک کیلو رب طبیعی سالم(برای مصرف یکسال) تهیه کردیم و در اصل قیمت یک کیلو رب 5هزارتومان تمام شد و از سوی دیگر ، کشاورز هم سود خود را برد چراکه کارخانه ها گوجه را از کشاورز کیلویی 500 تومان می خرند و انواع و اقسام مواد افزودنی غیر طبیعی را به آن اضافه می کنند. برای سالم ماندن رب خانگی کافی است آنرا داخل یه دبه کوچک ریخته و روی آن یک لایه نازک روغن بریزیم و درب آن را محکم ببندیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار