کد خبر: 967873
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۰
شاید تا پیش از آنکه بوم‌گردی سبک جدیدی از گردشگری محسوب شود سفر کردن و تأمین هزینه‌های اقامت یکی از عواملی بود که آن را دشوار می‌کرد. اما امروز و به مدد این صنعت، مسافرت جاذبه‌های جدیدی پیدا کرده و با صرف هزینه کمتر می‌توان از سفر و گردشگری لذت برد.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: نزدیک به یک دهه است که موضــــوع اقامتگاه‌های بوم‌گری در ایران مطرح و طی سال‌های اخیر در بسیاری از استان‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. خانه‌های قدیمی ایرانی که بیش‌تر توسط صاحبانشان مرمت‌شده‌اند و صاحب‌خانه با خوراک و نوشیدنی‌های محلی از مهمانان و مسافران و گردشگران پذیرایی می‌کند و در شب‌نشینی‌ها، موسیقی و آیین‌های سنتی به اجرا درآمده و گشت‌های بومی نیز بخشی از آن است. خانه‌هایی که در آن‌ها معماری، فرهنگ، گویش و پوشش بومی جای زندگی‌های مدرن و خشک و آهنی را گرفته است. اما حالا گیلانی‌ها پا را فراتر گذاشته و به جای خانه‌ها، نخستین دهکده الگویی بوم‌گردی کشور را در رشت آماده و طی روز‌های اخیر بود که آن را افتتاح کردند. اتفاقی که به گفته استاندار گیلان، اجرای این طرح‌ها می‌تواند یکی از راهکار‌های ارتقای شاخص اشتغال در استان باشد.

شاید تا پیش از آنکه بوم‌گردی سبک جدیدی از گردشگری محسوب شود سفر کردن و تأمین هزینه‌های اقامت یکی از عواملی بود که آن را دشوار می‌کرد. اما امروز و به مدد این صنعت، مسافرت جاذبه‌های جدیدی پیدا کرده و با صرف هزینه کمتر می‌توان از سفر و گردشگری لذت برد. حالا نه تنها اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بیشتر استان‌ها به چشم می‌خورند بلکه برخی از استان‌ها پا را فراتر گذاشته و به فکر تشکیل آموزشگاه‌های بزرگ در این رابطه هستند. درست مثل گیلان که اواخر هفته گذشته، نخستین دهکده الگویی بوم‌گردی کشور را در رشت افتتاح کرد. این دهکده در زمینی به مساحت ۱۲هکتار و با هدف ارائه آموزش‌های اثربخش منجربه اشتغال و همگام با اجرای طرح تکاپو راه‌اندازی شده است. یکی از ویژگی‌های این دهکده این است که مقرر شده در این دهکده علاوه بر آموزش و سنجش صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری روستایی، احیای مشاغل بومی و کهن پیشه‌ها، برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های بومی- محلی در حمایت از مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، همکاری مشترک با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آموزش منجر به اشتغال، ارائه آموزش‌های تلفیقی با هدف توسعه منابع درآمدی روستاییان، ایجاد فضای مناسب برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه کشاورزی و گردشگری روستایی و چندین برنامه دیگر در آن اجرا شود.

در همین رابطه استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به آموزش مهارت‌ها در راستای ایجاد اشتغال، معتقد است: «اجرای طرح‌های بوم‌گردی یکی از راهکار‌های ارتقای شاخص اشتغال در گیلان است.» ارسلان زارع که در مراسم افتتاح نخستین دهکده الگویی بوم‌گردی کشور در رشت حضور داشت با اشاره به اینکه گردشگری یکی از محور‌های توسعه استان است، ادامه داد: «توجه به اجرای طرح‌های بوم‌گردی یکی از راهکار‌های کاهش مشکلات اقتصادی در استان است.» وی افزود: «توجه به اجرای طرح‌های بوم‌گردی علاوه بر حفظ فرهنگ بومی و محلی استان و توسعه گردشگری زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای روستاییان را فراهم می‌کند.» استاندار گیلان با تأکید بر اینکه این طرح به حفظ محیط‌زیست با رویکرد توسعه پایدار نیز کمک می‌کند لذا در این زمینه نیازمند بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و توانمند هستیم که این نیز تنها با برگزاری دوره‌های آموزشی محقق خواهد شد، گفت: «در همین راستا از مراکز فنی و حرفه‌ای خواسته شده تا نسبت به ارائه سرفصل‌های مرتبط با گردشگری اقدام کند که یکی از اولویت‌های ما در استان گیلان توجه به آموزش‌های مهارت محور در راستای ایجاد اشتغال برای نسل جوان است.»

ارز آوری با آیین و آداب و رسوم

با اینکه بوم‌گردی می‌تواند یکی از شاخصه‌های پیشرفت و ایجاد اشتغال در بسیاری از استان‌های ایران باشد، اما نباید فراموش کرد که تمرکز بر کاربری‌های مسکونی و گردشگری، جلوگیری از زمین خواری، پرداخت صحیح تسهیلات به روستاییان، پرهیز از نوع ساخت و ساز‌های غیراصولی و همگون بودن الگو‌ها و سازه‌ها با محیط‌های اقلیمی و بافت‌های روستایی در اجرای طرح‌های بوم‌گردی حائز اهمیت است. در حال حاضر گیلان قطب بارز صنعت گردشگری است که رسیدن به توسعه پایدار آن توجه جدی و زیربنایی را می‌طلبد. بوم‌گردی نشان داده که با سرمایه‌ای کم، اما حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم می‌توان به درآمدی پایدار و مقبول رسید. البته در این میان اگر توریست‌های خارجی نیز جذب شوند که دولت می‌تواند روی درآمد‌های ارزی هم حساب ویژه‌ای باز کند. به‌هرحال هم اکنون رغبت بالایی از سوی بومیان مناطق روستایی و همچنین بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد و باید دید استراتژی سازمان‌ها و نهاد‌ها در حمایت و گسترش این صنعت چقدر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار