کد خبر: 966877
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳
نگاهی به نقش مشاوره قبل از ازدواج
رفتاری سرد، بدون وجود هیچ گونه نشانی از احساس علاقه و محبت در چهره... با رد و بدل شدن کوتاه‌ترین کلمه‌ای می‌توان به تنش و جنجال بین زوجین پی برد. دختر و پسری که شاید روزی به زندگی با یکدیگر نگاه بهتری داشتند، حال به جایی رسیده‌اند که با برگه‌ای که نشان از مشاوره قبل از طلاق دارد
مهدیه عظیم‌لو
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: رفتاری سرد، بدون وجود هیچ گونه نشانی از احساس علاقه و محبت در چهره... با رد و بدل شدن کوتاه‌ترین کلمه‌ای می‌توان به تنش و جنجال بین زوجین پی برد. دختر و پسری که شاید روزی به زندگی با یکدیگر نگاه بهتری داشتند، حال به جایی رسیده‌اند که با برگه‌ای که نشان از مشاوره قبل از طلاق دارد، نزد مشاور خانواده آمده‌اند تا شاید او بتواند برای حل مشکل و اختلافات زناشویی آن‌ها نقطه مشترکی پیدا و آن‌ها را به سازش و زندگی دوباره تشویق کند. بی‌شک نهاد خانواده یکی از ارکان مهم اجتماعی بوده که با ازدواج تشکیل می‌شود، اما سؤال اساسی این است که چرا قبل از طلاق زوجین باید به مشاور مراجعه کنند؟ زمانی زن و شوهر نزد مشاور خانواده می‌آیند که تصمیم به جدایی دارند، چرا نباید از همان ابتدا که تصمیم به شروع زندگی مشترک دارند به مشاور مراجعه کنند تا او به عنوان یک شخص سوم و راهنما به زوجین کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرند؟

نقش مشاور چیست؟

بی‌شک پیچیدگی‌های زندگی نوین موجب شده که سطح سلامت روان در جامعه امروز کاهش پیدا کند و نیاز به مشاور برای ارتقای سلامت روان امری اجتناب‌ناپذیر شود. زوجین با شرکت در جلسات مشاوره‌ای و پیمودن گام به گام مراحل به صورت انفرادی و زوجی قبل از ازدواج می‌توانند به شناخت خصوصیات بنیادین شخصیت‌های خود و یکدیگر دست یابند.
مشاور در زمان مراجعه قبل از ازدواج هرگز به طرفین نمی‌گوید که این کار را بکنید یا نکنید، بلکه تنها وظیفه آگاه کردن و اطلاع‌رسانی درباره ویژگی‌های شخصیتی دختر و پسر را دارد و اینکه به آن‌ها بگوید نتیجه این ازدواج چه خواهد بود تا افراد خودشان دست به انتخاب بزنند.

رجوع به دوستان به جای مشاور!

این روز‌ها کارشناسان بسیار توصیه می‌کنند که زوج‌های جوان قبل از آغاز زندگی مشترک حتماً با مشاور معتمد و متخصص مشورت کنند، اما متأسفانه در کشور ما زوج‌ها اطلاع دقیق و درستی در این باره ندارند و گاهی با این تصور که، چون ما به حد مطلوبی از استقلال مالی و خانوادگی رسیده‌ایم، می‌توانیم بدون مشورت با افراد دیگر بهترین انتخاب را داشته باشیم به مشاور مراجعه نمی‌کنند یا برخی افراد به غلط به جای مشورت با یک فرد متخصص این حوزه با دوستانشان مشورت کرده و با ملاک قرار دادن برخی ایده‌آل‌های کلیشه‌ای همسر آینده خود را انتخاب می‌کنند.
اگرچه بعضی از این ملاک‌ها، ملاک‌های عرفی جامعه ما هستند، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که تنها به شکل کلی به آن‌ها توجه می‌شود نه جزئی چراکه اگر جزئی‌تر مورد بررسی قرار بگیرد، زوجین می‌توانند آگاهی دقیق‌تری از شخصیت طرف مقابل خود داشته باشند.

تشخیص، سنجش و ارزیابی

مهم‌ترین اصل ارجاع دخترخانم‌ها و آقاپسر‌ها به مشاور خانواده یا روان‌درمانگر جهت مشاوره پیش از ازدواج مرحله تشخیص، سنجش و ارزیابی است که با مصاحبه بالینی، تشخیصی و انگیزشی است و بدین صورت که ابتدا با توجه به زبان بدن و با برقراری ارتباط چشمی مشاور با مراجعه‌کننده صورت می‌گیرد.
مشاور چرایی ازدواج کردنشان را از دختر و پسر می‌پرسد تا از انگیزه آن‌ها درباره ازدواج آگاهی پیدا کند. همه انگیزه‌ها غیر از شخصیت برای ازدواج غلط است. اگر انگیزه دختر و پسر چهره، آناتومی بدن، احساسات و زیبایی باشد، از نظر علم روانشناسی نادرست است چراکه دوام مدت عشق و این انگیزه‌ها تنها دو سال است و با گذشت زمان از جذابیت آن کاسته شده یا از بین می‌رود.

انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه

جمله‌ای که می‌گویند عاقلانه انتخاب کن و عاشقانه زندگی به این معنی است که در انتخاب همسر آینده عقلانیت باید مقدم بر احساسات باشد چراکه ما امروزه در روابط و زندگی‌های زناشویی شاهد این موضوعات هستیم که دختر و پسر یا هر دو تنها به دلیل پول، امکانات زیاد طرفین یا مدرک تحصیلی با یکدیگر ازدواج کرده‌اند.
اسباب آسایش خوب مثل خانه خوب، درآمد بالا یا زندگی لاکچری را فراهم می‌کند، اما لزوماً آرامش را به همراه نمی‌آورد، حتی مدرک تحصیلی تا زمانی که درک همراه نداشته باشد فایده‌ای در زندگی مشترک ندارد. پس هیچ یک از این موارد انگیزه صحیح برای انتخاب همسر نیستند، چون تنها شخصیت یا همان بررسی فرآیند‌های فکری، ذهنی و رفتاری در تعامل با محیط مهم‌ترین و صحیح‌ترین انگیزه در انتخاب شریک زندگی آینده باید باشد.

مراحل مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج در چندین مرحله برگزار می‌شود. در مرحله اول زوجین از نظر رفتاری، خانوادگی، سبک زندگی و تحصیلات مورد بررسی قرار می‌گیرند که در صورت مثبت بودن وارد مرحله بعدی شده و در این مرحله از لحاظ ذهنی و تفکرات بررسی می‌شوند تا نکات مشترک و غیر مشترک طرفین مشخص شود و آخرین مرحله نگاه به زندگی، سرگرمی و تفریحات زوجین است که تمامی این مراحل گام به گام و در آخر به صورت اجمالی بررسی می‌شود.
بنابراین تشخیص، سنجش و ارزیابی دختر و پسر قبل از ازدواج بهتر است قبل از عقد رسمی صورت گیرد تا مشاور از سلامت شخصیت و تناسب فرهنگی، خانوادگی، تحصیلاتی، اقتصادی و عقیدتی طرفین آگاهی و اطلاع داشته باشد. باید بعد از ازدواج هر شش ماه یک بار با یک فیدبک یا بازخورد به روانشناس خانواده مراجعه کنند به طوری که یک روانشناس خانوادگی مانند پزشک خانواده دارند تا با این کار زندگی زناشویی خود را غنی‌سازی کنند و مانع بروز بسیاری از مشکلات شوند.

تضمینی برای یک زندگی مشترک

تمام اهمیت مشاوره قبل از ازدواج و طی کردن مراحل و پیگیری‌های آن حین ازدواج به این دلیل است که دختر و پسر یک زندگی مشترک با ثبات، با دوام و با کیفیت داشته باشند. در دین مبین اسلام و آیات الهی نیز بار‌ها در رابطه با آثار ازدواج اشاره شده است. «و من آیاته اَن خلق لکم من انفسکم ازواجاً لستکنوا الیها»: «دیگر از نشانه‌های خدا این است که از جنس خودتان همسران برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.»
ختم کلام اینکه یک انتخاب صحیح برای ازدواج آن هم با راهنمایی یک مشاور یا روان درمانگر می‌تواند آرامش روحی، دوستی و مودت برای زوجین به همراه داشته و همچون دژی محکم در مقابل شهوات و ناملایمات زندگی باشد. از همه مهم‌تر اینکه در جامعه ما دیگر شاهد از هم گسیختگی کانون مقدس خانواده نخواهیم بود و آمار طلاق هم قطعاً به تبع این امر کاهش می‌یابد. چه بهتر است که مراجعه به مشاور قبل از ازدواج اجباری باشد و در فرهنگ جامعه نهادینه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار