کد خبر: 966259
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۹
حضور در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی، یکی از موضوعاتی است که همواره در دستور کار سپاه و بسیج به عنوان یک نیروی انقلابی و جهادی قرار داشته و امروز نیز در ردیف مهم‌ترین مأموریت‌های سپاه و بسیج قرار دارد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: حضور در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی، یکی از موضوعاتی است که همواره در دستور کار سپاه و بسیج به عنوان یک نیروی انقلابی و جهادی قرار داشته و امروز نیز در ردیف مهم‌ترین مأموریت‌های سپاه و بسیج قرار دارد. باز هم بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت‌زدایی حمزه سیدالشهدا (ع) پیشگام شده است و با دریافت مشخصات مددجویان از کمیته امداد، برای آن‌ها در روستا‌هایی که کیلومتر‌ها از مرکز شهرستان فاصله داشته و در مناطق صعب العبور قرار دارند، مسکن و سرپناه می‌سازد. همین چند روز پیش بود که آیین افتتاح ۳ هزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی و کلنگ‌زنی هزارو ۲۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی برگزار شد. این پروژه‌ها که اهدایی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به مردم غیور و سلحشور آذربایجان غربی بود، توسط فرمانده کل سپاه از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد و همچنین با حضور سرلشکر سلامی کلنگ هزار و ۲۵۰ پروژه مردم یاری و محرومیت‌زدایی در استان بر زمین زده شد.

به جرئت می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین اقدامات سپاه در آذربایجان غربی افتتاح ۳ هزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی پروژه محرومیت‌زدایی بود که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این استان برگزار شد. البته این تمام ماجرا نبود، زیرا سرلشکر حسین سلامی کلنگ هزار و ۲۵۰ پروژه مردم یاری و محرومیت‌زدایی را هم بر زمین زد تا بتوان برای روز‌های آینده افق‌های روشنی را متصور شد. وقتی سپاه با قدرت حرکت می‌کند، دیگر سازمان و نهادی نمی‌ماند که نخواهد با آن همراه شود؛ موضوعی که استاندار آذربایجان غربی را هم با این اقدامات همراه کرد و گفت که دولت در کنار سپاه برای پیشرفت و توسعه آذربایجان غربی تلاش می‌کند.

محمدمهدی شهریاری در مراسم افتتاحیه ۳ هزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی و کلنگ‌زنی هزار و۲۵۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی اهدایی مقام معظم رهبری به مردم استان که با حضور فرمانده کل سپاه و جمعی از مسئولان برگزار شد، گفت: «اقدامات سپاه در این برهه زمانی که مشکلات اقتصادی گریبانگیر جامعه است جای تقدیر و تشکر دارد.» وی با تأکید بر اینکه دولت با تمام توان در کنار سپاه برای ریشه‌کنی فقر در جامعه است، افزود: «دشمنان انقلاب اسلامی خواب‌های زیادی برای ما دیده بودند که در یک سال آینده جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت یا مشکلات زیادی را خواهد دید.» استاندار آذربایجان غربی اذعان کرد: «هرچه جلوتر می‌رویم بر این عقیده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مردم عزیزمان در کنار این ارگان وحدت و همدلی خوبی با یکدیگر دارند می‌بینیم دشمنان ما روز به روز عقب‌نشینی می‌کنند، انشقاق بینشان ایجاد می‌شود و این وحدت و همدلی که در کشور وجود دارد و روز به روز بیشتر شاهدش هستیم باعث اقتداری شده که در ۴۰ سال گذشته کم نظیر بوده است.»

تلاش برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب

سپاه و بسیج چندین سال است که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و با هدف محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، گام‌های مهم و مؤثری برداشته است.
امروز سپاه و بسیج در روستایی دورافتاده آب به مردم روستا می‌رسانند، در روستایی کشاورزان را یاری می‌کنند، در منطقه‌ای دیگر مرهم زخم‌های جسمی و روحی مردم می‌شوند. در جایی مدرسه می‌سازند و عَلَم‌های علم و دانش را بالا می‌برند و در نقطه‌ای مانند بخش باروق میاندوآب که یکی از محروم‌ترین بخش‌های آذربایجان غربی است، این روز‌ها در راستای ساخت سرپناه برای محرومان قدم بر می‌دارند. گویی پازل محرومیت در بخش باروق تکمیل است. از راه و جاده شروع شده تا مسکن، معیشت و روستا‌هایی با خانه‌های خشتی و گلی در مناطقی دور و صعب‌العبور که مردمانش با محرومیت خو گرفته‌اند ولی سپاه و بسیج با همتی مثال‌زدنی می‌خواهند برخی کاستی‌ها را جبران کنند. در این زمینه در برخی روستا‌های این بخش اقدام به احداث مسجد، مسکن، پل و راه کرده‌اند و اخیراً نیز در راستای تفاهمنامه‌ای که بین سپاه و کمیته امداد امضا شده، سراغ احداث مسکن برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) رفته‌اند تا مرهمی باشد بر آلام این درد دیدگان و رنج‌کشیدگان.
باز هم بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت‌زدایی حمزه سیدالشهدا (ع) پیشگام شده است و با دریافت مشخصات مددجویان از کمیته امداد، برای آن‌ها در روستا‌هایی که کیلومتر‌ها از مرکز شهرستان فاصله داشته و در مناطق صعب‌العبور قرار دارند، مسکن و سرپناه می‌سازد.

احداث ۲۹ مسکن مددجویی برای نیازمندان

در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و تفاهمنامه‌ای که بین سپاه و کمیته امداد امضا شده است، اقدامات لازم برای احداث مسکن‌های مددجویی در میاندوآب انجام شد. این‌ها بخشی از حرف‌های مسئول بسیج سازندگی میاندوآب است که گفت: «در این راستا امسال ۲۹ مسکن مددجویی کمیته امداد امام خمینی (ره) میاندوآب در مناطق محروم و از محل اعتبارات قرارگاه محرومیت‌زدایی حمزه سیدالشهدا (ع) و بسیج سازندگی میاندوآب احداث می‌شود.» موسی تقی‌زاده با اشاره به اینکه این واحد‌ها به متراژ۵۰متر احداث می‌شوند، ادامه داد: «۱۲ واحد از این ۲۹ واحد آماده بهره‌برداری شده و ۱۷ واحد دیگر نیز در دست احداث است.» در همین راستا رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) میاندوآب هم با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ واحد مسکن مددجویی در مناطق محروم و روستایی شهرستان میاندوآب در حال احداث است، به ۱۲ واحد مسکن مددجویی که با همکاری سپاه ساخته شده‌اند نیز اشاره کرد و گفت: «کار احداث این واحد‌ها تمام شده است و به مرحله بهره برداری رسیده‌اند.»

وقتی جهادگران راه مناطق محروم را در پیش می‌گیرند، تمام تلاش خود را در عرصه‌های مختلف به کار می‌گیرند تا نیازمندی روی زمین نماند که به خواسته‌اش نرسیده باشد. در همین رابطه طرح ویزیت رایگان به همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه پلدشت با همکاری معاونت بهداشت و درمان اجرا شد. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پلدشت با اشاره به آغاز طرح ویزیت رایگان گفت: «مردم روستا‌های کولوس و شوربلاغ پلدشت که ساکن ییلاق نادو چالدران هستند به صورت رایگان ویزیت شدند.»

سرهنگ پاسدار منصور یوسفی با اشاره به اینکه در روز‌های آینده ویزیت‌های رایگان در سایر روستا‌های محروم پلدشت نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: «طرح ویزیت رایگان به همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه پلدشت با همکاری معاونت بهداشت و درمان اجرا شد و در این طرح یک اکیپ شامل پزشک، کارشناسان دارویی، دندانپزشک و دامپزشک برای مردم این منطقه ارائه خدمات کردند.» وی افزود: «این طرح در جهت ارتقای سلامت مردم مناطق محروم اجرا شد و در این طرح ۵۰۰نفر از اهالی به صورت رایگان ویزیت شدند و دارو دریافت کردند و دام‌هایشان از لحاظ بیماری پایش شد.» لازم به ذکر است ییلاق نادو چالدران در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از پلدشت و در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد.

سیل‌زدگان هرگز تنها نماندند

کافی‌است کمی به گذشته و چند ماه قبل بازگردیم. اوایل امسال و بعد از وقوع سیل بود که ۱۰ گروه جهادی از آذربایجان غربی به مناطق سیل‌زده اعزام شد. آن زمان رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی با اعلام این خبر و با بیان اینکه در قالب این ۱۰ گروه ۱۰۰ نفر به منطقه سیل‌زده لرستان اعزام شدند و در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، گفت: «بیش از ۱۰ روز است که گروه‌های جهادی این استان در این منطقه مستقرند و تا زمانی که نیاز باشد در کنار مردم خواهند بود. همچنین با همت ۶۰ گروه جهادی، کمک‌های مردمی جمع‌آوری و پنج کامیون حامل این کمک‌ها به مناطق سیل‌زده ارسال شد.»، اما نکته حائز اهمیت این‌که در آن زمان ۲ هزار نفر از مردم استان برای اعزام به مناطق سیل‌زده نام‌نویسی کرده بودند که در صورت نیاز به تدریج نسبت به اعزام آن‌ها اقدام می‌شد. البته در کنار اقدامات سپاه و بسیج، با دستور استاندار آذربایجان غربی نیز شش دستگاه کمپرسی ۱۰ چرخ، یک دستگاه کمپرسی شش چرخ، یک دستگاه لودر و یک دستگاه کشنده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف آواربرداری و بازسازی مناطق سیل‌زده به این مناطق فرستاده شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار