کد خبر: 963080
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۱
«قصر شیرین»، «سرکوب» و فیلم ویژه کودک «تپلی و من» تازه‌های اکران سینما‌های کشور خواهند بود
سخنگوی شورای صنفی نمایش از ورود فیلم‌های تازه‌ای به اکران سینما‌ها خبر می‌دهد. «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران و فیلم سینمایی «تپلی و من» ساخته حسین قناعت در این لیست قرار دارند.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سخنگوی شورای صنفی نمایش از ورود فیلم‌های تازه‌ای به اکران سینما‌ها خبر می‌دهد. «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران و فیلم سینمایی «تپلی و من» ساخته حسین قناعت در این لیست قرار دارند.
غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش از مصوبات جدید این شورا خبر داد که نشان از تازه شدن فصل اکران سینما دارد.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با مهر درباره خروجی تازه‌ترین جلسه این شورا گفت: مقرر شد فیلم‌های «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی در گروه سینمایی آزادی، «سرکوب» ساخته رضا گوران در گروه سینمایی آستارا و «تپلی و من» ساخته حسین قناعت در گروه فرهنگ به جای فیلم‌های «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی و «کار کثیف» خسرو معصومی از چهارشنبه دوم مرداد ماه اکران شوند، اما اکران این آثار در زیرگروه‌ها ادامه دارد. به گفته فرجی سقف نمایش فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار خاتمه یافته است ولی طبق ماده ۱۴ نظام‌نامه فصل چهار، فیلم‌های ارزشی، دفاع مقدسی و انقلابی می‌توانند در صورتی که کف فروش را پر کنند تا سقف ۱۰ هفته نمایش داشته باشند. فیلم سینمایی «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی از چهارشنبه دوم مردادماه فقط در سئانس فوق‌العاده و پردیس‌های هفت سالنه امکان نمایش دارد.

خودنمایی «قصر شیرین» در تازه‌های اکران

در میان فیلم‌های راه یافته به اکران سینما‌ها فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی اثری است که در جشنواره فجر سال گذشته نگاه منتقدان را به خود جلب کرد و توانست برنده بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن این رویداد شود. همچنین این فیلم در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و نیز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توانست در رده نامزد‌های سیمرغ بلورین قرار گیرد. «قصر شیرین» همچنین در جشنواره فیلم‌های شانگ‌های که اخیراً در کشور چین برگزار شد در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای حامد بهداد جوایز اول را دریافت کرد. جوایزی که البته از سوی محمد اطبایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و این مسئله مطرح شد که اساساً دبیری رضا میرکریمی در جشنواره جهانی فجر و دوستی وی با برخی اعضای هیئت داوران جشنواره‌های مختلف می‌تواند جوایز او را از این جشنواره‌ها شائبه برانگیز کند و اطبایی به همین دلیل به میرکریمی توصیه کرده بود مانند روال همه جشنواره‌های فیلم جهانی از پذیرش دبیری جشنواره‌های فیلم پرهیز کند و تنها در صورت پیشنهاد ریاست هیئت داوران جشنواره‌ها را بپذیرد. با این حال فیلم «قصر شیرین» می‌تواند رونقی به کیفیت اکران سینما‌های ایران بدهد. داستان فیلم درباره جلال مرادی، مردی ۴۲ ساله است که در تصادفی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک می‌کند و به شهری دیگر می‌رود و پس از دو سال به شهرش بازمی‌گردد، زیرا زنش دچار مرگ مغزی شده است.

کودکان هم سهمی از اکران تازه دارند

اما حضور یک فیلم برای رده سنی کودک و نوجوان در لیست تازه‌های اکران اتفاق خوشایندی است. فارغ از اینکه این فیلم تا چه اندازه بتواند با مخاطب کودک ارتباط برقرار کند و در اکران با موفقیت روبه‌رو شود نفس حضور فیلم‌هایی برای این قشر اتفاق خوبی قلمداد می‌شود، چراکه سینمای ایران در دو دهه اخیر به تدریج بچه‌ها را فراموش کرده و این رده سنی را جدی نگرفته است و این رویکرد خسران آفرین دقیقاً بر خلاف رویه‌ای بود که صنعت فیلمسازی هالیوود برگزید و کوشید آثارش را برای رده سنی کودک و نوجوان توسعه و ارتقا دهد. حسین قناعت جزو معدود فیلمسازان کودکی است که در دهه ۹۰ شمسی در سینمای ایران توانسته است این ژانر مهم را تا حدی زنده نگه دارد و آثار او نیز معمولاً در اکران با استقبال متوسطی مواجه می‌شود.
«سرکوب» ساخته رضا گوران نیز فیلم دیگری است که در میان تازه‌های اکران قرار دارد. «سرکوب» به تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی محصول سال ۱۳۹۷ است. باران کوثری، سارا بهرامی و الهام کردا بازیگران اصلی این فیلم هستند و باید دید تا چه اندازه می‌تواند در اکران موفق عمل کند؟

انصراف «شبی که ماه کامل شد» از اکران سرگروه

در میان آثاری که همچنان می‌توانند اکران خود را ادامه دهند فیلم‌هایی هستند که کف فروش را داشته باشند و در این میان فیلم «شبی که ماه کامل شد» قرار دارد که از فروش خوبی در اکران برخوردار است. با این‌حال تهیه‌کننده این فیلم از حق ادامه اکران آن در سرگروه استقلال به‌رغم مصوبه شورای صنفی اکران انصراف داد.
محمدحسین قاسمی با انتشار متن کوتاهی عنوان کرد: «بدین‌وسیله اعلام می‌دارم به‌دلیل مصاحبه‌های خلاف واقع مدیر پخش «خانه فیلم» که از به تأخیر افتادن اکران فیلمشان در سرگروه استقلال مطرح نموده‌اند، از حق فیلم خود جهت ادامه اکران در سرگروه سینما استقلال (با توجه به ماده ۱۵ در فصل چهارم آیین نامه اکران) صرف‌نظر می‌نمایم و همچون فیلم‌های دیگر (مانند فیلم متری شش و نیم که نزدیک به پنج ماه در حال اکران است) با سینما‌های زیرمجموعه خود به اکران این فیلم ادامه می‌دهم و همچنین از مردم بابت استقبال بسیار عالی‌شان از فیلم «شبی که ماه کامل شد» تشکر نموده و امیدوارم همین استقبال خوب ادامه داشته باشد که سینما مدیون حمایت‌های مردم از اکران فیلم‌های روی پرده است. البته امیدوارم فیلم پخش‌کننده مذکور ناراضی، واقعاً آماده اکران باشد و از این هفته اکران کند و دلیل این اعتراضش حربه تبلیغاتی غیراخلاقی نباشد که در این صورت مصاحبه او بار حقوقی دارد و قطعاً از دفتر پخش‌کننده به مراجع قضایی مربوطه شکایت خواهم کرد.»

انصراف تهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» از ادامه اکران در سرگروه استقلال در حالی است که ظهر دیروز شورای صنفی نمایش اعلام کرده بود: «سقف نمایش فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار خاتمه یافته است ولی طبق ماده ۱۴ نظام‌نامه فصل چهار، فیلم‌های ارزشی، دفاع مقدسی و انقلابی می‌توانند در صورتی که کف فروش را پر کنند تا سقف ۱۰ هفته در سرگروه نمایش داشته باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار