کد خبر: 960807
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
زهیر اصفهانی
اهرم نقض حقوق بشر همواره به عنوان یکی از ابزار‌های فشار غرب و به خصوص هیئت حاکمه امریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب به کار گرفته شده و همچنان در حال تکرار است و به بهانه آن تحریم‌ها و فشار‌های گوناگونی علیه منافع مردم و ملت ایران وضع گردیده است ولی با نگاهی به قوانین بین‌المللی با قانون مهمی روبه‌رو می‌شویم که بدیهی‌ترین اصل و قانون در زمینه حقوق بشر به نام ارگا امنس (erga omens) درجهان است که بر پایه هفت اصل بناگردیده و در اصل اول خود بر نقض حق حیات اشاره می‌کند. این اصل به مثابه مادر حقوق بشر معروف و بر حق مسلم زندگی و زیستن انسان‌ها تأکید می‌کند ولی نقض حیات را تنها به اعدام و کشتار محدود نمی‌کند بلکه محروم نمودن و ایجاد مانع در امرار معاش یک جامعه را نیز نقض حق حیات می‌داند. تحریم‌های نفتی و بانک‌های ایران توسط دولت امریکا علیه مهم‌ترین منبع درآمد و ثروت مردم ایران و بانک مرکزی ایران (که صندوق مالی همه ملت می‌باشد) در حقیقت نقض حق حیات مردم ایران است زیرا به سبب آن نمی‌توانند پولی کسب کنند تا به وسیله آن امرار معاش نمایند در ضمن تحریم صنایع هوایی ایران در ۴۰ سال اخیر باعث فرسودگی و ضعیف شدن ناوگان هوایی کشورمان گردیده است که منجر به کشته شدن قریب بر ۲ هزار مسافر در سوانح هوایی شده که خود نمونه بارز رفتار ضدبشری غرب و امریکا با حربه تحریم علیه مردم ایران است.

اصل دوم این قانون بر نقض حق توسعه و اینکه بر اساس میثاق و اجماع بین‌المللی در سال ۱۹۷۴ بر مورد احترام بودن تلاش کشور‌ها برای توسعه و پیشرفت اشاره می‌کند و همچنین کشور‌های پیشرفته جهان را ملزم به کمک به کشور‌های در حال توسعه می‌نماید.
هر دو گزاره فوق با تحریم ایران نقض شده است و دولت امریکا هیچ گاه حق توسعه ایران را به رسمیت نشناخته، نمونه بارز آن مخالفت با دستیابی ایران به استفاده صلح آمیزازفناوری هسته‌ای و بهره‌برداری از فواید اقتصادی و پزشکی آن است.

تحریم‌های گسترده غرب علیه ملت‌های مستقل مسبب تزلزل و بی‌اعتبار شدن تمام قواعد حقوق جهانی و بشر گردیده است. در چنین شرایطی و با وضع تحریم‌هایی که علیه ایران بر اساس سه ضلع حقوق بشر، تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی و با هدف سرنگونی نظام اسلامی ایران دنبال می‌گردد اگر چه کشور ما را مورد تهدیدات و آسیب‌های جدی قرار داده است ولی می‌توان در سایه مبارزه با فساد در هر سطح و مقام و اتخاذ تدابیر به‌روز و رفتار‌های روشنگرانه و آگاهی‌بخش در سطح جامعه و با تکیه بر سه رکن مقاومت، عزت و بهره‌گیری از پتانسیل‌های اقتصادی و اجتماعی داخلی، این شرایط سخت را به فرصتی بی‌بدیل جهت ارتقای ایران به وزنه‌ای مقتدر در عرصه حقوق بین‌الملل و حقوق بشر رهنمون نمود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
زمانی که یک کشور اقتصاد ندارد و تولید ندارد و کسی هم در شایستگی مقام اقتصاد در دولت یافت نمیشود همان بهتر که با کوجکترین تحریم زندگی از هم بباشد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار