کد خبر: 959932
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
گل و کارت پستال و اعتصاب غذا، یک جاسوس را تبدیل به شهروند عادی نمی‌کند
همسر انگلیسی یک جاسوس ایرانی (که هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند)، چند روزی است که مقابل سفارت ایران در لندن شب و روز می‌گذراند. او مدعی است که در لندن و مقابل سفارت ایران و همزمان همسرش در تهران و در زندان اوین، اعتصاب غذا کرده، در اعتراض به آنچه برخورد غیرقانونی با همسرش در ایران می‌نامد.
کبری آسوپار
سرویس سیاسی جوان آنلاین: همسر انگلیسی یک جاسوس ایرانی (که هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند)، چند روزی است که مقابل سفارت ایران در لندن شب و روز می‌گذراند. او مدعی است که در لندن و مقابل سفارت ایران و همزمان همسرش در تهران و در زندان اوین، اعتصاب غذا کرده، در اعتراض به آنچه برخورد غیرقانونی با همسرش در ایران می‌نامد. این خلاصه سناریویی است که یک انگلیسی به کمک دولت متبوعش این روز‌ها مقابل در ورودی سفارت ایران در لندن اجرا می‌کند و به کمک رسانه دولتی بی‌بی‌سی فارسی و رسانه سعودی ایران اینترنشنال و سایر سایت‌ها و شبکه‌های وابسته به دولت‌های غربی اکران عمومی می‌شود. این گزارش نگاهی اجمالی به این اتفاق است.

جاسوس‌ها به بهشت نمی‌روند!

نازنین زاغری، یک ایرانی دوتابعیتی است. ایرانی-‌انگلیسی. او فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران دستگیر شد. اتهام او جاسوسی در قالب همکاری با نهاد‌های خارجی برای آموزش روزنامه‌نگاری و خبرنگاری آزاد بود و در نهایت به پنج سال حبس محکوم شد. روشن بود که ایران همچون هر کشور دیگری نسبت به آموزش کسانی در ایران برای کار جاسوسی و تلاش‌ها برای براندازی نظام قانونی کشور حساس باشد و افرادی را که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به عنوان متهمان امنیتی مورد بررسی و برخورد قضایی قرار دهد. خانواده نازنین زاغری از جمله ریچارد رتکلیف، همسرش معتقدند زاغری صرفاً برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، اما علاوه بر رصد‌های دقیق اطلاعاتی در ایران که خلاف گفته آنان را ثابت می‌کند، بوریس جانسون وزیر خارجه وقت بریتانیا تأکید کرده بود نازنین زاغری برای تدریس روزنامه‌نگاری به ایران سفر کرده است. گرچه جانسون برای دفاع از زاغری و برای آنکه نشان دهد او صرفاً مدرس روزنامه‌نگاری بوده و نه جاسوس، به ایران آمد، اما سخنان او در واقع اظهارات مقامات ایرانی را تأیید می‌کرد که زاغری نه برای دیدار با خانواده بلکه به منظور تدریس آنچه روزنامه‌نگاری می‌نامد، به ایران آمده بود. خانواده زاغری به شدت از اشتباه سیاسی و امنیتی جانسون برآشفته شدند، اما بیانیه و توضیحات بعدی جانسون هم چیزی از این اعتراف ناخواسته کم نکرد. همه می‌دانستند نازنین زاغری یک سفر معمولی و تفریحی و خانوادگی به ایران نداشته است، او برای تربیت نیرو علیه حاکمیت ایران آمده بود.

تلاش‌های روباه پیر برای آزادی جاسوس

فشار‌های دیپلماتیک دولت انگلیس به ایران باعث نشد تا نازنین زاغری آزاد شود. او در دستگاه قضایی محکوم شده بود به پنج سال حبس و تا دوران محکومیت خود را سپری نکند، امکان خروج از ایران ندارد. انگلیسی‌ها که به دلیل یک معامله تسلیحاتی با ایران قبل از انقلاب اسلامی سال ۵۷ و عدم‌تحویل تسلیحات مورد نظر به رغم پرداخت پول از سوی ایران، به حکم دادگاه لاهه ملزم به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران هستند، پیشنهاد دادند در ازای آزادی زاغری این پول را به ایران بازگردانند، اما ایران نپذیرفت. پس از آن انگلیس اعلام کرد به نازنین زاغری حمایت دیپلماتیک اعطا می‌کند و این یعنی انگلیس می‌تواند در دادگاه‌های بین‌المللی به حمایت از زاغری علیه ایران اقامه دعوی نماید؛ اتفاقی که البته نمی‌افتاد ولی انگلیس برای فشار سیاسی بر ایران و آزادی جاسوسی که به ایران فرستاده بود، دست به هر اقدامی می‌زد. آن‌ها نازنین زاغری را مادری مظلوم می‌نامیدند، گویا اگر کسی مادر شد، نمی‌تواند جاسوس باشد! آخرین اقدام انگلیس نمایش ضدایرانی مقابل سفارت است.

اعتصاب غذا به صرف آبمیوه!

از روز ۱۵ خرداد ۹۸ نمایش دیگری را انگلیسی‌ها شروع کردند. ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری همزمان با سالروز تولد دخترشان مقابل سفارت ایران تولد گرفت و اعتصاب غذای ادعایی را آغاز کرد. خبرنگاران «من و تو»، «بی‌بی‌سی»، «رادیو امریکا» و «ایران اینترنشنال» و امثال آن‌ها مقابل سفارت ایران حاضر و فیلمبرداران این نمایش شدند. گل و کارت پستال زدند و راه سفارت را بستند و هر روز قصه‌ای نوشتند، اما با گل و کارت پستال و عکس یادگاری و اعتصاب غذا، یک جاسوس را نمی‌شود تبرئه کرد. در عکس‌های منتشر شده از همسر زاغری بطری‌های آبمیوه و خوراکی به‌رغم ادعای اعتصاب غذای او به چشم می‌خورد. همچنین شماری از نمایندگان بریتانیا همدردی و همراهی خود را با او اعلام کرده‌اند. در جدیدترین سکانس این نمایش هم صادق خان شهردار لندن به دیدارش رفت و باهم عکس یادگاری گرفتند تا حمایت مقامات انگلیس از اقدام غیرقانونی مقابل سفارت ایران رنگ روشن‌تری به خود بگیرد و روشن شود ماجرا خیلی هم خودجوش نیست!

این در حالی است که در ایران امنیت سفارت انگلیس به بهترین وجه تأمین شده و حتی روز‌هایی قبل از این، مراسم جشن تولد ملکه انگلیس و ورود و خروج مهمانان به سفارت انگلیس در تهران با امنیت کامل و به رغم اعتراضات دانشجویی و مردمی انجام گرفت.

شانتاژ همسر زاغری کمکی به پرونده او نخواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحصن همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران در لندن گفته: تصمیم‌گیری درباره مجرمان امنیتی توسط قوه قضائیه و دستگاه ذیربط انجام می‌شود. خانم زاغری یک فرد دوتابعیتی است و ایران به صراحت اعلام کرده و قوانین ما هم نشان می‌دهد که ایران دوتابعیتی را نمی‌پذیرد و تابعیت مورد قبول ما تابعیت ایرانی است. وی گفت: زاغری را تبعه ایران می‌دانیم و جرم آن امنیتی است و در حال گذراندن دوران محکومیت است. چنین کار‌هایی که بیشتر به شانتاژ و جلب توجه شبیه است، به روند این پرونده کمک نخواهد کرد و هرگونه جنجال و مزاحمت برای کار‌های عادی و جاری سفارت ایران در لندن را نمی‌پذیریم و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است و نمی‌تواند مورد پذیرش ایران قرار بگیرد.

ورودی سفارت ایران اشغال شده است!

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن هم در خصوص فعالیت‌های همسر نازنین زاغری در یادداشتی توئیتری نوشت: «کمپین تبلیغاتی آقای راتکلیف به رسانه‌ها گزارش غلط داده که سفارت ایران در لندن دیواری را برای احاطه و ساکت کردن او در مقابل سفارت احداث کرده است. او به صورت غیرقانونی ورودی مقابل سفارت را اشغال کرده ولی هیچ دیواری وجود ندارد. ما فقط یک پَنل (حفاظ) برای حفاظت از حریم خصوصی کارمندان سفارت در این محل قرار دادیم. از ابتدای شروع این تحصن از او و مقامات انگلیسی فقط خواستیم که هم او و هم مقامات این کشور به قانون احترام بگذارند و او به اعتراض در خیابان مقابل سفارت ادامه دهد، نه اینکه ورودی سفارت توسط او مسدود شود. برای من جای سؤال دارد که اگر شخص دیگری تلاش می‌کرد که در ورودی دیگر سفارتخانه‌ها را مسدود کند، انگلیس چه برخوردی صورت می‌داد؟!»

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم اگر حرف و نکته‌ای است از طریق مراجع رسمی و قانونی پیگیری شود و اجازه دهند سفارت ایران کار خود را انجام دهد و این کار‌های تخریبی را نمی‌پسندیم و سازنده نمی‌دانیم. او در مورد حضور خبرنگاران هم نوشت: ما متوجهیم که اعتصاب غذای همسر یک ایرانی زندانی خبر جذابی برای ایران اینترنشنال، من‌وتو، بی‌بی‌سی فارسی و صدای امریکاست، اما برای چند روز؟ برای ما یک راز است که سه یا چهار خبرنگار از هر شبکه بعضی برای پنج روز و برخی بیشتر روز‌ها از اول صبح تا آخر شب دنبال چه سوژه خاصی جلوی سفارت هستند؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
1
0
منافق مزدور خائن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار