کد خبر: 955172
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
پخش سریال‌های تکراری در ماه رمضان آن‌قدر زیاد شده که نشان می‌دهد در این ایام تلویزیون دست خالی مانده و سریال جذاب و پرمخاطبی را نساخته است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین – الهه هاشمی: سال‌ها پیش تلویزیون برای ساخت سریال در ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی می‌کرد و دغدغه‌ای برای ساخت سریال‌های پرمخاطب داشت. این سریال‌ها گاهی آنقدر قوی ظاهر می‌شدند که بیننده برای دیدن قسمت بعدی آن لحظه‌شماری می‌کرد و دلش نمی‌خواست دیدن بخشی از آن را هم از دست بدهد. در واقع این سریال‌ها به قدری جذاب بودند که حتی در میان دوستان و آشنایان درباره داستان سریال صحبت می‌شد و بینندگان آن که تعدادشان کم نبود به تحلیل و تفسیرش می‌نشستند. اما حالا بی‌برنامگی صدا و سیما در تولید سریال‌های ماه رمضان آنقدر واضح است که تلویزیون مانند قبل دست به دامان سریال‌های تکراری شده است. همین موضوع موجی از انتقادات را نسبت به عملکرد صدا و سیما به راه انداخته است. بی‌توجهی تلویزیون نسبت به ساخت سریال‌های جذاب در ایام مناسبتی به حدی رسیده که سعید مستغاثی، منتقد سینما و تلویزیون در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» گفته: «بهتر از صدا و سیما از ۲۰ شبکه خود ۱۷ تای آن را تعطیل کند و با تمرکز بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد تا شاهد پخش سریال‌های تکراری و کسل‌کننده مانند سریال‌های ماه رمضان امسال نباشیم.»

متاسفانه مدت‌هاست که به کیفیت و محتوای سریال‌ها توجهی نمی‌شود و هیچ کدامشان با یک پروداکشن قوی و ساختار منسجم ظاهر نمی‌شوند. آن‌وقت است که بیننده فقط با دیدن تنها چند قسمت از این سریال‌ها به ضعفی که در آن‌ها مشهود است پی می‌برد و از دنبال کردن باقی قسمت‌های آن منصرف می‌شود. از طرفی حضور بازیگران چهره که یکی دیگر از عوامل جذب مخاطب است در این سریال‌ها به چشم نمی‌خورد و فقط تعداد محدودی از بازیگران که مخاطب از آن‌ها خاطره ذهنی پررنگی دارد، دیده می‌شود.

همه این مسائل باعث شده که بازار پخش تکراری سریال‌های قدیمی داغ شود و صدا و سیما که خود متوجه کاستی‌هایش شده به این سریال‌های تکراری پناه ببرد. از طرفی مخاطب تلویزیونی که از دیدن سریال‌های ضعیف خسته شده، ترجیح می‌دهد که پای سریال‌های تکراری شبکه‌های آی فیلم و تماشا بنشیند و اوقات فراغتش را با دیدن سریال‌های تکراری بگذراند. مثلا پخش تكرار برنامه «دورهمی» و سریال «پایتخت ۵» به کارگردانی سیروس مقدم با وجود اینکه بازپخش می‌شوند، اما برای بسیاری از مخاطبان جذاب‌تر از دیدن سریال‌های کسل‌کننده جدیدی است که صدا و سیما صرفا برای رفع تکلیف آن‌ها را تولید کرده است!

گفتنی است که مدیران تلویزیون همیشه بر این موضوع تاکید داشته‌اند که چندین سریال در حال تولید وجود دارد و شبکه‌ها هیچ‌گاه از پخش تولیدات جدید خالی نخواهند بود، این در حالی است که عملکرد این مدیران چیز دیگری را نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار