کد خبر: 953209
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
رئیس‌کل دادگستری لرستان: ضبط آلات و ادوات، رسیدگی خارج از نوبت به پرونده و اعمال مجازات بازدارنده برای متجاوزان به اراضی ملی در دستور کار دستگاه قضا است
سرویس ایران جوان آنلاین: حال بلوطستان‌های زاگرس خوب نیست. سودجویان هر روز با یک طرفند جدید سعی در خشکاندن و قطع درختان دارند. درختانی که به تنفس شهر و روستا کمک می‌کنند و هرروز بی‌بهانه زیر تیغ تبر متخلفان جان می‌سپارند. یکبار آتش سوزی گسترده آن‌ها را بر زمین می‌زند؛ یکبار هم در راستای تغییر کاربری سطع وسیعی از درختان از بین می‌رود. بعد از نابودی آن‌ها نیز یا ویلا جای درختان را می‌گیرد یا بر سطح مزارع کشاورزی افزوده می‌شود. بنابر این به تازگی رئیس‌کل دادگستری استان لرستان با بیان این موضوع که از این پس قوانین بازدارنده و مجازات کننده سخت‌گیرانه‌تر اعمال خواهد شد؛ آب پاکی را روی دست سودجویان می‌ریزد. با این اوصاف می‌توان این امید را داشت که از این به بعد قطع درختان در لرستان هیچ کسی را صاحب زمین نکند.

مدت زیادی است که نام بلوطستان‌های زاگرس بر سرزبان‌ها افتاده است. جنگل‌های بلوطی که قدمتی بیش از ۵ هزار سال دارند و حالا بر اثر عوامل مختلفی همچون هجوم آفات، آتش‌سوزی‌های گاه و بی‌گاه و مهم‌تر از همه دست درازی سودجویان رو به زوال قرار گرفته‌اند. درختانی که به طور حتم دلیلی برای بقای محیط‌زیست هستند و به عنوان اکسیژن شهر و روستا‌ها شناخته می‌شوند. با این حال طی سال‌های گذشته توجه چندانی به نگهداری این سرمایه‌های ملی نشده است و سودجویان با دامن زدن به مشکلات روز به روز از وسعت درختان کاسته‌اند. آن‌ها یا با آتش کشیدن بخش بزرگی از جنگل یا با دادن سموم قوی سعی در نابودی درختان دارند. درختان هم که یکی پس از دیگری بر زمین زده می‌شوند وسعتی بزرگ را در اختیار متخلفان قرار می‌دهند. زمینی که یا برای ادامه فعالیت‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در آن ویلا‌های آنچنانی ساخته می‌شود. به تازگی هم یک مورد توسعه قبرستان در بخش جنگلی استان لرستان گزارش شده است که مسئولان با هیچ اقدام قانونی نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

زمینی نصیب سودجویان نمی‌شود

بنابراین با توجه به اینکه هیچ چیزی جز قانون نمی‌تواند جلوی جولان زمین‌خواران را بگیرد؛ مسئولان می‌خواهند سختگیرانه‌تر از قبل در راستای حفاظت از این اراضی دولتی و ملی گام بردارند. در این راستا رئیس‌کل دادگستری استان لرستان با تأکید بر اینکه نباید هیچ قطع درختی منجر به زمین‌خواری شود؛ می‌گوید: «متخلفان خیال نکنند با قطع درختان بلوط و درختان جنگلی می‌توانند اراضی ملی و دولتی را تصاحب کنند.» جعفر بدری با اشاره به اینکه درختان بلوطستان‌های زاگرس از اهمیت و قدمت بالایی برخوردار هستند، اضافه می‌کند: «دادگستری، دادستان‌ها و مأمورین منابع طبیعی به اتفاق و کمک هم از این درختان محافظت ویژه خواهند کرد.» این مقام قضایی با اشاره به اینکه به تازگی تجاوز و تعرض به درختان منطقه بسطام گزارش شده است، ادامه می‌دهد: «با این افراد و دیگر متخلفانی که در هر نقطه از استان از این قبیل کار‌ها را انجام می‌دهند برخورد قاطع و شدیدی خواهد شد و مجازات بازدارنده‌ای در انتظار آن‌هاست.» بدری با اشاره به اینکه باید کاری کنیم که هزینه‌هایی که براثر تصرف اراضی ملی و دولتی برای متخلفان اعمال می‌شود به‌مراتب بیشتر از آن چیزی باشد که تصورش را می‌کنند، تصریح می‌کند: «ضبط آلات و ادوات متخلفان مثل تراکتور و ارّه، رسیدگی خارج از نوبت به پرونده متخلفان، اعمال مجازات بازدارنده که متخلفان جرئت تجاوز به اراضی ملی و دولتی را نداشته باشند و... در دستور کار دستگاه قضا قرار خواهد گرفت و در آینده‌ای نزدیک شاهد نتایج خوب این تصمیمات خواهیم بود.»

همکاری برای حفاظت از محیط‌ زیست

البته تشدید مجازات متخلفان تنها یک بخش از برنامه‌های دادگستری و اداره منابع طبیعی استان است. در این خصوص مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان می‌گوید: «تشدید گشت‌های حفاظتی و شناسایی متخلفان و افرادی که به منابع و اراضی ملی تجاوز می‌کنند در دستور کار این اداره کل قرار دارد.» شیرزاد نجفی اضافه می‌کند: «علاوه بر گشت‌های اداره منابع طبیعی، سامانه‌ای هم برای ارتباط مردم با یگان امداد جنگل و مرتع در نظر گرفته شده است.» بنابر این علاوه بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای گشت‌زنی و بازرسی از درختان، مردم هم می‌توانند برای حفظ محیط‌ زیست محل زندگیشان نسبت به دادن گزارش تخلفات در حال انجام اقدام کنند. کار بزرگی که می‌تواند بالاخره به این آشفتگی وضعیت بلوطستان‌های زاگرس که طعمه سودجویان می‌شوند؛ خاتمه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار