کد خبر: 945772
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
هشدار رهبر انقلاب درباره ترویج سبک زندگی غربی در ایران
تبلیغات برای جذب جوانان کشور به سمت برگزاری یک رسم غربی، فرهنگ ایرانی و اسلامی را هدف گرفته است
جوان آنلاین: روزنامه صبح نو در گزارشی پیرامون رواج مناسبت های غربی در کشور نوشت: سرچهارراه پارک وی، پشت چراغ قرمز ایستاده‌ام که ناگهان زنی جوان با کودکی در پشت، به شیشه ماشین می‌زند: شیشه را که پایین می‌کشم می‌گوید: «برا ولمتام بادکنک بخر.» بادکنک‌های قرمز رنگ را در دست گرفته و اصرار دارد که یکی بفروشد. اما من که از همه جا بی‌خبرم می‌پرسم: «این که می‌گی، کی هست؟» نگاهی عاقل اندر سفیه می‌کند و می‌رود و من تازه در موتور جست‌و‌جو دنبال واژه ولنتاین می‌گردم. روزی در مناسبت‌های تقویم میلادی که در تقویم ایرانی طرفداران بسیاری یافته است. مناسبتی که در پشت رنگ و روی شاد و فریبنده، ترویج فرهنگ غربی و مسیحیت را در بین جوانان ایرانی دنبال می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه منتشر کردند به مسائل مختلفی اشاره فرمودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بند هفت این بیانیه به مسأله سبک زندگی نیز اشاره داشته و فرمودند: «سخن لازم دراین‌باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامی‌گذارم و به همین جمله اکتفا می‌کنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌هاست.»

مناسبت‌های غربی
تاریخ و فرهنگ ایرانی و اسلامی سرشار از مناسبت‌هایی است که در دل خود مفاهیمی، چون صله‌رحم، احترام به پدر و مادر و خانواده، توجه به رسوم ایرانی و ملی را دارد. مناسبت‌هایی، چون شب یلدا اگرچه مربوط به تاریخ کهن ایران‌زمین هستند، اما مناسبتی محسوب می‌شوند که به دلیل صله‌رحم و توجه به کانون خانواده از سوی دین و مذهب نیز نهی نشده است.
در این مورد نمونه‌های دیگری هم وجود دارد. اما نکته اینجاست که چرا جوانان ایرانی در سال‌های اخیر در روز‌های ۲۵ و ۲۶ بهمن به تقلید از فرهنگ غربی اقدام به برگزاری جشن روز ولنتاین می‌کنند؟
برای ولنتاین حتی در میان غربی‌ها هم چند روایت موجود است. روزی که در فرهنگ مسیحیت به نام روز عشق نام گرفته هر سال در روز ۱۴ فوریه (۲۵ یا ۲۶ بهمن‌ماه) برگزار می‌شود. سابقه این روز به جشنی درباره افتخار قدیس ولنتاین
باز می‌گردد. براساس بررسی‌هایی که از سوی کلیسای کاتولیک صورت گرفته دست کم سه قدیس به نام ولنتاین وجود داشته‌اند که همگی کشته شده‌اند.
بر اساس یک افسانه مشهور در دوران فرمانروایی «کلودیوس دوم» در روم باستان (سده سوم میلادی)، کشیشی به نام «ولنتاین» می‌زیسته است. کلودیوس معتقد بود که سربازان مجرد نسبت به افراد متأهل جنگجوتر هستند، از این رو ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم قدغن کرد. ولنتاین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران موردعلاقه‌شان جاری می‌کرد. هنگامی‌که کلودیوس این امر را دریافت، ولنتاین را به مرگ محکوم کرد. بر اساس افسانه دیگر گفته می‌شود که کشیش ولنتاین به علت نجات و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده است. در افسانه سوم نیز عنوان شده که کشیش ولنتاین پس از زندانی شدن توسط فرمانروا، زندانبان و خانواده‌اش را مسیحی کرده و عاشق دختر زندانبان می‌شود و قبل از مرگ، نامه‌ای برای آن دختر می‌فرستد و در آن می‌نویسد: «از طرف ولنتاین تو.».
اما هریک از این افسانه‌ها که اتفاق افتاده باشد نباید از این مهم غافل شد که فرهنگ مسیحیت با چنین رسوم و نیز ارائه نماد‌های مرتبط در حال ترویج در جامعه ایرانی و اسلامی است. اتفاقی که موجب شده آیین و رسوم مربوط به فرهنگ کشور مورد تهدید قرار بگیرد.

جای خالی تبلیغ فرهنگ بومی
در سال‌های گذشته برخی از کشور‌ها برگزاری مراسم ولنتاین را ممنوع اعلام کرده‌اند. این روز از سال ۸۹ نیز در کشور ما ممنوع اعلام شده و تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نماد‌های قلب، نیم‌قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است. البته برخی جایگزین روز ولنتاین در فرهنگ ایرانی را جشن اسفندگان معرفی کرده و اعلام می‌کنند که روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی این روز است. اما کشور‌های دیگری، چون مالزی، اندونزی، عربستان، پاکستان و حتی استانی در کشور هند و یکی از ایالت‌های روسیه برگزاری مراسم روز ولنتاین ممنوع است.
دکتر مجید ابهری، جامعه‌شناس درباره توجه جوانان ایرانی به آیین و رسوم غربی از جمله ولنتاین به «صبح‌نو» می‌گوید: اینکه در سال‌های اخیر توجه به رسوم غربی از سوی جوانان مورد توجه قرار گرفته است ناشی از ضعف در معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی به جوانان است. به گفته وی در این عرصه رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما باید به درستی فرهنگ غنی ایران را معرفی کرده و نیز آسیب‌های توجه به رسوم غربی را برای خانواده‌ها تبیین کند.
دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم یکی دیگر از اساتید جامعه‌شناس نیز درباره ترویج آیین‌های غربی به «صبح‌نو» می‌گوید: باید علت را در خانواده‌ها جست‌وجو کرد. خانواده‌ها مهم‌ترین رکن جامعه برای انتقال فرهنگ‌ها، آیین و رسوم هستند. در برخی از خانواده‌ها این اتفاق افتاده و از سوی دیگر با توجه به گسترش ابزار ارتباط جمعی و رونق فضای مجازی در بین جوانان، فرهنگ غربی ترویج شده است. این در حالی است که ما در کشور خودمان رسوم و مناسبت‌های بسیار جالبی داریم که از آن‌ها غفلت شده است.

ترویج فرهنگ غربی در روز روشن
اخطار‌ها و هشدار‌های داده شده از سوی پلیس درباره فروش لوازم مربوط به برگزاری روز ولنتاین اگرچه موجب شده است که مغازه‌داران برای فروش این اجناس تبلیغاتی بیرون از مغازه نداشته باشند، اما هنوز هم هستند کاسبانی که در داخل مغازه لوازم مربوط به این روز را که با رنگ قرمز شناخته می‌شوند
به خریداران عرضه می‌کنند. اما در روز‌های گذشته عرضه برخی اقلام این روز از سوی دستفروشان نیز در گوشه و کنار شهر بیشتر دیده شد. کاری که موجب اشاعه یک رسم غلط غربی در جامعه ایرانی و اسلامی شده است. به عبارتی ترویج فرهنگ غلط غربی از داخل مغازه‌های معدود به دستفروشان سطح شهر و حتی ایستگاه‌های مترو محله‌های جنوبی شهر نیز رسیده است. رفتاری که به فرموده رهبر معظم انقلاب ترویج سبک زندگی غربی در ایران است و موجب شده زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و حتی اقتصادی، دینی و سیاسی به کشور و ملّت وارد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار