کد خبر: 944068
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
جوان گزارش می‌دهد
گرمخانه سنندج یا همان مرکز جمع‌آوری متکدیان سنندج بنا به دستور فرماندار سنندج تعطیل شد اما سوال اینجاست که در چنین شرایطی که سرما و برف و باران وجود دارد، این افراد بی‌خانمان در کجا اسکان می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج  این روزها بنا به تدبیر برخی مسوولان به گرمخانه برای کارتن‌‌خواب‌ها و معتادین تبدیل شده است.

در بازدید که از این مرکز داشتم، سرو ریخت افراد ساکن به خوبی نشان می‌داد که هفته‌ها و حتی ماه‌ها رنگ آب به خود ندیده‌اند.

نگهبان این مرکز گفت: این افراد از حمام گرمخانه استفاده نمی‌کنند و اگر زیاد اصرار کنیم دعوا راه می‌اندازند.

وی افزود: این مرکز تا قبل از اسکان معتادین کارتن‌خواب بهترین شرایط داشت، اما کنترل این معتادین امکان‌پذیر نیست.

اسکان معتادین کارتن‌خواب در گرمخانه سنندج تصمیم مسؤولان بود

 مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج از موقت‌بودن اسکان کارتن‌خواب‌ها در این مرکز خبر داد و گفت: خود شهرداری هم راضی به چنین کاری نیست ایجاد گرم‌خانه برای کارتن‌خواب‌ها جز وظایف است اما نه کارتن‌خواب‌هایی که معتاد هستند.

صلاح‌الدین وکیلی افزود: اسکان این افراد در این محل به دلیل تصمیماتی بود که به علت برودت هوا از سوی مسوولان گرفته شد.

وی اضافه کرد: این مرکز با هزینه زیادی تجهیز شده ولی متاسفانه طی ماه اخیر بسیاری از امکاناتی که در آن وجود داشت توسط معتادین کارتن‌خواب آسیب دیده است.

وی اذعان داشت: در این مرکز امکان اسکان شبانه 80 نفر وجود دارد اما اداره با یک نگهبان شهرداری امکان‌پذیر نیست بلکه نیاز به حضور مامور انتظامی دارد.

موافق اسکان شبانه کارتن‌خواب‌های معتاد در مرکز نگهداری متکدیان سنندج نیستیم

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان هم گفت: بحث مبارزه با اعتیاد یک مسئله فراسازمانی و نیاز به حمایت و تلاش همه دستگاه‌ها و متولیان امر دارد.

رحمان حریری تاکید داشت: اصلا موافق اسکان شبانه کارتن‌خواب‌های معتاد در مرکز نگهداری متکدیان سنندج نیستیم چون قطعا اگر این روند ادامه داشته باشد با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد که جبران‌ناپذیر خواهد بود.

وی عنوان کرد: چون معتادان کارتن‌خواب در مراکز شبانه (شیلتر) نمی‌توانند آزادانه اقدام مواد مخدر مصرف کنند لذا بیشتر ترجیح می‌دهند در مرکز جمع‌آوری متکدیان حضور داشته باشند.

حریری اضافه کرد: افرادی که شبانه در گرم‌خانه‌ها اسکان داده می‌شوند باید ضوابطی را رعایت کنند، قبل از ورود تمام وسایل خود را تحویل داده و استحمام کنند ولی این آیتم‌ها در گرم‌خانه سنندج رعایت نمی‌شود.

وی گفت: چند شیلتر زنانه و مردانه در سنندج فعال هستند که با نظارت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر توسط بهزیستی به آنها یارانه پرداخت می‌شود.

نگهداری معتادین در مرکز متکدیان خلاف قانون است

فرماندار سنندج ضمن تقدیر از خبرگزاری فارس برای پیگیری موضوعات و مشکلات، گفت: وقتی در شهر سنندج شیلترهایی با تجهیزات و امکانات مناسب وجود دارد دلیلی نمی‌بینیم که این افراد در مرکز متکدیان نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا نگهداری چنین افرادی در مرکز متکدیان خلاف قانون است و این موضوع را به صورت جدی در زمان کوتاهی سامان خواهیم داد.

فرماندار سنندج با حضور در مرکز متکدیان سنندج دستور پاکسازی مرکز  را داد و افزود: این مرکز با هزینه زیادی تجهیز شده است و امروز که به این وضعیت درآمده، جای تاسف دارد چون از این مکان در برخی شرایط حتی برای اسکان خانواده‌هایی که به دلایل مختلف سرپناه نداشته‌اند چند شبانه‌روز پذیرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: معتادین شرایط خاص خود را دارند لذا باید تحت نظارت و مراقبت‌ ویژه‌ای باشند و اسکان آنها در چنین اماکنی با قوانین و مقررات همخوانی ندارد.

زارعی با بیان اینکه طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به راه‌اندازی نوان‌خانه‌ها «گرم‌خانه‌ها یا همان مددسراهای فعلی است»،  افزود: این نوانخانه‌ها جای برای نگهداری افراد بی‌سرپناه و متکدیان است نه معتادین!

وی افزود: محل اسکان شبانه معتادین شیلترهایی است که در سطح شهر راه‌اندازی شده است که این ظرفیت در استان فراهم بوده و  تصمیماتی برای راه‌اندازی یک شیلتر جدید هم گرفته شده و این مرکز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

************

پدیده کارتن‌خوابی را می‌توان با برنامه‌ریزی درست و اصولی درمان کرد و این افراد را مجددا به جامعه بازگرداند.

کارتن‌خوابی از دید اذهان عمومی از نشانه‌های اقتصاد بیمار و مدیریت ناکارآمد است، افزایش کارتن‌خواب‌ها در سطح جامعه موجب القای ناامیدی به مردم و نتیجه پیدایش بدبینی به دولت می‌شود.

مردم معضل کارتن‌خوابی را به طور ناخداگاه نتیجه مدیریت بد دولت می‌دانند و به آینده کشور ناامید می‌شوند، که نتیجتا این ناامیدی اثرات خود در کاهش مشارکت‌های سیاسی و مدنی به رخ خواهد کشید.

یکی از معضلات در برخورد با کارتن خواب‌ها این است که در اکثر جوامع فقط آنان را اسکان و برایشان غذا تهیه می‌کنند، درحالیکه نفس این عمل خود به کارتن‌خوابی دامن می‌زند باید به این افراد یاد دهیم که چگونه نان در بیاورد و آنها را با دادن نان به ادامه این مسیر ترغیب نسازیم.

حال که به دستور فرماندار سنندج درب مرکز نگهداری متکدیان یا همان گرمخانه و سرپناه معتادین و کارتن‌خواب‌ها بسته شد باید دید که مسوولان و متولیان امر در راستای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها چه برنامه‌ای دارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
عجب راهکاری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر