کد خبر: 943382
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان مطرح شد
نادر طالب‌زاده در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در خصوص بازداشت غیرقانونی خانم مرضیه هاشمی، خبرنگار و گزارشگر شبکه ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی توسط اف‌بی‌آی در امریکا گفت که بازداشت خانم هاشمی نتیجه مستقیم زورگویی امریکا است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در خصوص بازداشت غیرقانونی خانم مرضیه هاشمی، خبرنگار و گزارشگر شبکه ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی توسط اف‌بی‌آی در امریکا نشستی با حضور برخی فعالان رسانه‌ای برگزار کرد که در این نشست دکتر نادر طالب‌زاده، دکتر سید محمد مرندی و سید مصطفی خوش‌چشم به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این نشست نادر طالب‌زاده در خصوص بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی در امریکا گفت: بازداشت مرضیه هاشمی نتیجه مستقیم زورگویی امریکا است و امریکا هزینه این کار را می‌دهد. مرضیه هاشمی هرگاه به امریکا می‌رفت شدیداً مورد بازرسی قرار می‌گرفت، ساعت‌ها در ورودی مرز‌های امریکا بازداشت می‌شد، امریکایی‌ها همواره وی را زیر نظر داشته‌اند. وی از آن کسانی است که به آنچه انجام می‌داد باور داشت. خانم هاشمی پوشش چادر را به‌خاطر آنچه به آن باور داشت انتخاب کرد، بازداشت وی برای دولت امریکا هزینه‌بر خواهد بود. خیلی متأسفم از این اتفاقی که برای خانم هاشمی رخ داد، هرچند این ماجرا و نوع واکنشی که از سوی جامعه خبری و روشنفکران در این خصوص رخ داد نوعی پیروزی بود. دستگیری خانم هاشمی برای ادای شهادت اقدامی عجیب است. طالب‌زاده در ادامه گفت: عملکرد هاشمی در عرصه خبر نوعی جهاد است. عملکرد وی در عرصه خبری چه در صحنه بین‌المللی و چه داخل کشور موجب آشکار شدن حق از باطل بود. وی همچنین گفت: نکته مهم زمان‌بندی بازداشت مرضیه هاشمی است که پس از سفر بولتون و پمپئو به کشور‌های خاورمیانه رخ داد، این حمله به رسانه‌های ایرانی پس از تصمیم ترامپ به خروج از سوریه رخ داد. مرضیه هاشمی دفعات قبل در مبادی ورودی به امریکا مورد بازجویی و بازداشت چندین‌ساعته قرار می‌گرفت. نکته دیگر، گشودن جبهه دیگری است، پس از حمله به اقتصاد ایران و اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه دست به چنین اقداماتی زدند، باید به مفهوم و واقعیت دولت پنهان هم توجه کرد، این تصمیم نمی‌تواند تصمیم یک فرد خاص باشد بلکه تصمیمی از سوی مجموعه‌ای است. همچنین باید به سفر لوییس فراخان، رهبر جنبش اسلامی امریکا به ایران توجه کرد، به‌هنگام این سفر بود که یکی از امامان جماعت مسجدی در واشنگتن که هوادار جمهوری اسلامی بود شدیداً مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. سفر لوییس فراخان به ایران موجب عصبانیت شدید امریکا شد و، چون به وی دسترسی نداشتند به آن امام جماعت در واشنگتن حمله شد. جنبش امت اسلام با خانم مرضیه هاشمی در تماس نزدیک بودند و نباید به ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی و تماس‌ها و ارتباطات وی با جنبش امت اسلام و مواضع رهبر مشهور این جنبش بزرگ امریکایی در حمایت از جمهوری اسلامی و انتقاد از امریکا توجه کرد.

حقوق بشر در امریکا دوست و دشمن می‌شناسد
سید‌مصطفی خوش‌چشم نیز در این باره گفت: این اقدام امریکا در قبال خانم هاشمی نقض آشکار حقوق بشر، حق آزادی بیان و رسانه‌های آزاد از سوی امریکا است. امریکایی‌ها چندین روز پس از بازداشت هاشمی گفتند وی به‌عنوان شاهد کلیدی در یک پرونده قضایی بازداشت شده است، ماجرایی که مبتنی بر یک قانون نادر انجام شده است. امریکایی‌ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و به عموم مردم در این خصوص توضیح دهند، این اقدام نشان‌دهنده این است که چرا مردم ایران، امریکا را نماد استکبار می‌نامند. وی در ادامه افزود: رویه امریکایی‌ها در قضیه حقوق بشر بستگی به این دارد که شما دوست یا دشمن آن‌ها هستید، در ماجرای جمال خاشقجی دیدیم که به‌رغم شواهد قوی درباره نقش‌آفرینی ولیعهد سعودی، امریکایی‌ها کاری به کار او نداشتند، چون دوست و متحدشان بود. اما در قضیه بازداشت مرضیه هاشمی مشاهده کردیم که چه رفتاری با وی داشتند، آن‌ها می‌توانستند رفتار و برخورد بهتری با مرضیه هاشمی داشته باشند، آن‌ها می‌توانستند برای مثال به‌سادگی پاسپورت وی را ضبط کنند، اما تصمیم گرفتند وی را در سلول انفرادی حبس کنند.

بازداشت ایرانیان در امریکا تاریخ چندین ساله دارد
دکتر سید محمد مرندی نیز در این نشست یادآور شد: در خصوص روزنامه‌نگاران یا ایرانی‌هایی که در امریکا بازداشت شده و یا کشته شده‌اند تاریخچه‌ای چندین‌ساله وجود دارد، مثل ماجرای بازداشت سید‌محمود موسوی، رئیس مرکزی اسلامی در جنوب کالیفرنیا که سال‌ها بازداشت انفرادی بود و نهایتاً در آنجا سرطان گرفت، یا یک مورد دیگر سیرنا شین، خبرنگار پرس‌تی‌وی که در مرز ترکیه و سوریه کشته شد، در شرایطی که پیش‌تر به‌خاطر پوشش قاچاق سلاح به سوریه تهدید و کشته شد، به‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته با رسانه‌ها و خبرنگاران، هیچ کسی حاضر نشد برای وی کاری کند. در تمامی این موارد به‌رغم پیگیری‌ها و رجوع به نهاد‌های بین‌المللی، نه دولت امریکا و نه هیچ‌کدام از نهاد‌ها حاضر نشدند در این خصوص کاری انجام دهند. رسانه‌های امریکا معمولاً هر آنچه را دولت در این خصوص بیان می‌کند، تکرار می‌کنند. وی ادامه داد: در مورد ماجرای خانم هاشمی هم انتظار متفاوتی ندارم. در خصوص غزه مشاهده می‌کنید وقتی تصویربرداران و گزارشگران توسط تک‌تیرانداز‌ها کشته می‌شوند نیز نه رسانه‌ها و نه دولت‌های مدعی حقوق بشر کاری نمی‌کنند، بر این اساس انتظار چندانی از آن‌ها وجود ندارد. تلاش‌هایی می‌شود که ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی با ماجرای زاغری شبیه‌سازی شود، اما دقت نمی‌کنند که حتی وزیر خارجه پیشین انگلیس، بوریس جانسون، اذعان کرد که زاغری قوانین داخلی ایران را نقض کرده است، موردی که در خصوص مرضیه هاشمی اصلاً مصداق ندارد.

بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در محکومیت دستگیری مرضیه هاشمی
انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در واکنش به دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌تی‌وی در امریکا بیانیه‌ای صادر کرد.
به گزارش «جوان» در متن بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در واکنش به دستگیری مرضیه هاشمی در امریکا آمده است: خبر دستگیری خانم مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی توسط اف‌بی‌آی در امریکا آن هم بدون هیچ اتهامی، بار دیگر چهره واقعی حقوق بشر امریکایی را نشان داد. بر اساس اخبار منتشره پلیس امریکا وی را با شرایط ویژه و تحت تدابیر امنیتی خاص در فرودگاه بازداشت و به شهر واشنگتن منتقل کرده است. محرومیت ۴۸ساعته از ارتباط با بستگان، شرایط بد و ظالمانه بازداشت، توهین به حجاب و اعتقادات وی در هنگام بازداشت و پس از آن، برخورد وحشیانه و غیرانسانی در تمام زمان بازداشت و... همه حاکی از توخالی بودن شعار دفاع از حقوق انسان‌ها در نظام غیردموکراتیک و ضدحقوق بشری امریکا است.
این بیانیه می‌افزاید: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ضمن محکوم کردن بازداشت این خبرنگار زن مسلمان توسط پلیس امریکا و حمایت از حقوق مسلم انسانی و دینی وی از وزارت خارجه و قوه قضائیه می‌خواهد تا تمام تلاش و توان خود را برای پیگیری آزادی سریع خانم هاشمی و دفاع از حقوق مشروع و قانونی‌اش به کار بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
0
لعن بر بی بی سی مرگ برآمریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار