کد خبر: 940504
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
در نشست «آینده‌شناسی در سینما»‌ی جشنواره مردمی فیلم عمار مطرح شد
سخنران نشست «آینده‌شناسی در سینما» که در نهمین جشنواره فیلم عمار برگزار شد، بدون ذکر نام فیلم‌های لس‌آنجلس تهران، تگزاس، کلمبوس و میلیونر میامی گفت: هشت ماه از پاره‌کردن برجام می‌گذرد، اما اکنون در سینمای جمهوری اسلامی چهار فیلم برجامی دیده می‌شود که نامشان هم امریکایی است!
سیدمصطفی اندرزگو
حسن عباسی در نشست «آینده شناسی در سینما» که در حاشیه اکران‌های مرکزی نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: از سال ۸۹ تاکنون جشنواره عمار به درختی تناور تبدیل شده است، امروز در نهمین سال از برگزاری این جشنواره این بذری که کاشته شده، در شرایط ویژه‌ای که همچنان مسئله بصیرت در جامعه ما مطرح است، خوشبختانه این جشنواره بصیرتی، روز به روز تناورتر می‌شود و جای خود را به مرور باز می‌کند. وی افزود: در سینمای مبتذل که هر روز یک جانوری را سوژه خود برای سرگرمی قرار می‌دهد، جشنواره‌های موسوم به حقیقت، مقاومت یا عمار سراغ وجوه جدی هنر می‌روند. امروز در شرایطی که سینما و تلویزیون آلوده به ساخت و بافت سینمای صرفاً سرگرمی یا سینمای آبزورد و مهمل است، این قبیل جشنواره‌ها دارای جایگاه با ارزشی است.
عباسی ادامه داد: در مقابل سینمای آبزورد، جریان هنری انقلاب اسلامی با جدی‌نگری نسبت به موضوع مهمی به نام هنر موضوع را چه در حوزه حقیقت و چه در حوزه مقاومت و در چه در حوزه بصیرت در جشنواره مردمی عمار، با شکل و شمایل متفاوت می‌پردازد و جوانانی که به سمت حقیقت و بصیرت می‌روند، کمی از آن ابتذال سینمای رسمی فاصله می‌گیرند.
این تحلیلگر با اشاره به موضوع برجام عنوان کرد: هشت ماه از پاره کردن برجام و دلیلی که همه قدرت‌های جهانی در آن حضور داشتند، می‌گذرد، اما اکنون در سینمای جمهوری اسلامی چهار فیلم برجامی دیده می‌شود که نام این چهار فیلم هم امریکایی است؛ (لس‌آنجلس تهران، تگزاس، کلمبوس، میلیونر میامی).
وی یادآور شد: سینمای رسمی [بدنه]که صرفاً حیطه هنر را دنبال می‌کند و از آن فیلم‌های به اصطلاح برجامی بیرون می‌آید، هیچ روح حماسی، انقلابی و... ندارد. از طرفی آنچه از این قضیه کپی می‌شود طنز‌های ۹۰ قسمتی است که غالباً یا ته‌مایه‌های آبزورد دارند یا متوسل به شوخی‌های سطحی و مبتذل می‌شوند، از این رو در مقابل سینمای آبزورد، سینمای انقلاب اسلامی چه در حوزه مقاومت و چه در حوزه بصیرت سینمایی است که می‌کوشد پیام‌رسان باشد.
عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اخیراً افرادی نسبت به پخش فیلم «قلاده‌های طلا» که در ایام بزرگداشت یوم الله ۹ دی از شبکه‌های تلویزیون پخش شد، اعتراضاتی را مطرح کرده بودند. آن روز که این فیلم ساخته شد من در شورای پروانه نمایش شاهد بودم که دوستان وزارت اطلاعات آمدند و نظرات کارشناسی خود را دادند و نظرات هنری را هم دوستان سینمایی دادند و در نهایت فیلم اکران عمومی شد. به نظرم وظیفه وزارت اطلاعات این است که ابتذال و انحراف فرهنگی را شناسایی کند، یعنی جاسوسان فرهنگی را که به دنبال تخریب فرهنگ هستند شناسایی کنند.
وی اظهار داشت: عمار شخصیتی بود که بصیرت می‌افزود. اینجا سرگرمی، بدون آن بصیرت افزایی تعریف می‌شود. برخی معتقدند اثر هنری باید سرگرم کند، در حالی که سینما باید در کنار سرگرمی، نقش پیام‌رسانی را هم داشته باشد. جشنواره نهم عمار که یک جشنواره بصیرتی است، امروز به بخش با‌آبروی هنر جمهوری اسلامی تبدیل شده است و می‌کوشد به سینمای ایران (بدنه) که طی سال‌های گذشته مشغول مبتذل‌گرایی بوده، هویت مستقلی دهد. عباسی فرم را یک قالب دانست که می‌تواند در آن با تفکرات بیشتری شکل گیرد و خاطرنشان کرد: ما با مشکلی روبه‌رو می‌شویم که می‌خواهیم در سینمای بصیرت پیام منتقل کنیم، اما گروهی می‌گویند هنر لیوانی نیست که در آن پیام را بریزید و به خورد مخاطب بدهید. این‌ها معتقدند «در آثار هنری چیزی به اسم انتقال پیام نداریم و سینما اصالتاً فرم است»، این کاملاً اشتباه است! از جریان هنر برای هنر معنایی بیرون نخواهد آمد. این فرم یک قالب است که می‌تواند در آن با تفکرات بیشتری شکل گیرد. ما فرم‌گرایی را قبول داریم، اما اینکه فرم اصالت داشته باشد را خیر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار