کد خبر: 936514
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
لاریجانی در گفتگوی زنده تلویزیونی:
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجریان موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس هستند، گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

جوان آنلاین: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم که به مناسبت روز مجلس برگزار شد، درباره شخصیت آیت الله مدرس اظهار داشت: شخصیت مرحوم مدرس در تاریخ ایران نادر است.

وی با اشاره به اینکه آیت الله مدرس نه تنها برای مجلس بلکه برای کل سیاستمداران منحصر بفرد بود، ادامه داد: وقتی تاریخ را ورق می زنیم، کمتر فردی چون آیت الله مدرس را می یابیم که این چنین فردی همه جانبه گرا باشد. چرا که وی فقیهی صاحب نظر بود و در نزد بزرگان نجف درس خوانده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله مدرس فردی اسلام شناس بود و برای سیاستمداران ایران قطعا شناخت اسلام بسیار مهم است، تصریح کرد: از سوی دیگر آیت الله مدرس فکری راهبردی برای ایران داشت و همواره آینده ایران را در نظر می گرفت. به گونه ای که در آن زمان مطرح می کرد که ایران باید کارخانه هواپیماسازی و ذوب آهن داشته باشد.

لاریجانی تاکید کرد: آیت الله مدرس در سیاست داخلی معتقد به وفاق ملی بود و از هر گونه حزب بازی و باندبازی مبرا بود و معتقد بود که باندبازیها ما را از وحدت جدا می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرحوم نخودکی از شب زنده داری و مراقبت های اخلاقی آیت الله مدرس همواره یاد می کرد، گفت: امام راحل علت تاثیرگذاری آیت الله مدرس را این می دانستند که وی هوای نفس و هیچ گونه وابستگی نداشت و به راحتی درباره مسائل مختلف موضع گیری می کرد و به حدی در مسائل سیاست داخلی و خارجی ایران دارای فکری بلند بود که مخالفان مرحوم مدرس هم بر این مسئله اذعان داشتند.

برخی اقدامات مجلس به صورت مستقیم برای حل مشکلات اساسی کشور است

لاریجانی متذکر شد: یک مستشار آمریکایی که چندین بار به ایران سفر کرده بود، کتاب خاطراتی دارد که درباره شخصیت آیت الله مدرس آورده است که وی همواره تاکید بر این می کرده که کارهای خرد و ریز نباید با وی در میان گذاشته شود و بر این اساس مشی آیت الله مدرس این بود که هیچگاه وارد کارهای ریز نمی شد و به فکر آینده ایران بود.

وی با بیان اینکه آیت الله مدرس در سیاست خارجی فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه نه شرقی و نه غربی را دنبال می کرد، اظهار داشت: آیت الله مدرس برای صیانت ایران بر این باور بود که هم باید منافع ملی کشور حفظ شود و هم تاکید می کرد که باید وفاق عالم اسلام برقرار باشد و در این باره فکری راهبردی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره اقدامات اساسی مجلس دهم برای حل مشکلات اساسی مردم، گفت: اقدامات مجلس چند سنخ است که برخی از آن مربوط به قانونگذاری است اما برخی دیگر به صورت مستقیم برای حل مشکلات اساسی کشور است.

لاریجانی تصریح کرد: برای مثال، کشور دارای بحران های مزمنی بویژه در زمینه آب و ریزگردها است که مجلس همواره بدنبال حل این مشکل اساسی است.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری پیش آمده است، یادآور شد: از شش سال پیش مرکز پژوهش های مجلس هشدار می داد که این بخش یعنی بانکهای ما دچار چنین مشکلاتی هستند و این مسئله حاکی از آن است که مجلس همواره توجه ویژه ای به حل مشکلات اصلی کشور داشته است و از این سنخ مسائل کم نداریم.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در اجرا با مشکلاتی مواجه است

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه البته برخی از مسائل هم باید با توافق قوا حل شود و صرفا با اقدامات مجلس حل و فصل نمی شود، بیان کرد: یک سنخ دیگر از اقدامات مجلس  در زمینه نظارت است که بویژه کمیسیون های تخصصی مجلس به صورت طرح سوال از مسئولان و تحقیق و تفحص اقداماتی را انجام می دهند.

لاریجانی با اشاره به قوانینی که برای حل مشکلات مردم به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: برای مثال قانون اشتغال پایدار روستائیان در مجلس تصویب شد که هدف از تصویب این قانون، آن بود که مهاجرت را کاهش دهیم و فرزندان روستائیان بتوانند در شهرهای خود فعالیت کنند.

وی با اشاره به قانونی در زمینه تقویت آموزش فنی و حرفه ای، اظهار داشت: ضرورت تصویب این قانون آن بود که متاسفانه در کشورمان به جای آنکه تعداد افراد متخصص زیاد شود، تعداد فارغ التحصیلان افزایش زیادی یافته بود و با تدوین نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای بدنبال آن هستیم که فعالیت های فنی و حرفه ای گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مدیریت سوخت و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه هم از دیگر قوانین با اهمیت هستند، عنوان کرد: همچنین قانون منع بکارگیری بازنشستگان که سر و صدای بسیار زیادی در کشور ایجاد کرد، از این سنخ است که پشت این قانون، منطقی اساسی حاکم است و این قانون بسیار مهم است اما در اجرا با مشکلاتی مواجه است که باید حل شود.

لاریجانی با اشاره به تصویب قانون ششم توسعه در مجلس که افق ۵ سال آینده کشور را ترسیم می کند، گفت: همچنین هر ساله قوانین بودجه را به تصویب می رسانیم که در حال حاضر هم در آستانه بررسی قانون بودجه سال آینده هستیم.

مجریان موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون صدور چک اخیرا در مجلس بررسی شد که با اجرایی شدن این قانون، بسیاری از مشکلات کشور در زمینه تجارت حل و فصل می‌شود، تصریح کرد: همچنین مجلس اخیرا قانونی را برای حقوق کودکان و نوجوانان مورد رسیدگی قرار داد که این قانون هم بسیار مهم است چرا که همه ما شاهدیم گاهی اوقات ظلم هایی به کودکان و نوجوانان چه در خانه و چه بیرون از خانه می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه قانون کاهش محکومیت اعدام و همچنین قانون حمایت از معلولان هم از دیگر قوانین حائز اهمیت مجلس دهم است، اظهار داشت: همچنین قانون حفاظت از خاک و هوای پاک در این مجلس به تصویب رسیده است که برای آیندگان بسیار اهمیت دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چگونه بر حسن اجرای قوانین نظارت می کند، گفت: همه مجریان موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس هستند که معاونت نظارت بر قوانین هم در این زمینه فعالیت می کند و گزارش خود را به کمیسیون های تخصصی  می دهد و در کمیسیون ها هم، نمایندگان از مسئولان می خواهند که قوانین را به طور دقیق اجرا کنند.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موانع اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار داشت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست های اصل چهل و چهارم قانون اساسی اخیرا گزارشی درباره روند خصوصی سازی در کشور ارائه داد و نقص های موجود در این زمینه تبیین شد.

در دولت های مختلف به سیاست های اصل ۴۴ توجه نشده است

لاریجانی تاکید کرد: به نظر بنده در دولت های مختلف به خوبی به سیاست های اصل چهل و چهارم قانون اساسی و خصوصی سازی توجه نشده است که امیدواریم با پیگیری های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست های اصل ۴۴، این موضوع حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی درباره قانون تسهیل ازدواج به مجلس ارائه کرد که برای رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع شد، تصریح کرد: همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس هم گزارشی درباره موسسات مالی و اعتباری به ما ارائه داد و این مسئله حاکی از آن است که کمیسیون های تخصصی مجلس هنگامی که استنکاف از قوانین را ببینند، مطابق با قانون به مجلس گزارش می دهند و یا تحقیق و تفحص می کنند که موید این مسئله آن بود که تحقیق و تفحص خوبی در زمینه صندوق ذخیره فرهنگیان انجام و جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع شد.

بارِ مجلس محلی و مجلس ملی هر دو بر دوش نمایندگان است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص عملکرد نمایندگان، گفت: شرایط ایران شرایط سختی است و مردم بیشترین ارتباط را با نمایندگان دارند. نمایندگان مجلس سه هفته در خانه ملت کار می کنند و یک هفته برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند. بنابراین بارِ مجلس محلی و مجلس ملی هر دو بر دوش نمایندگان است.

لاریجانی اظهار داشت: اختلاف نظر سیاسی در مجلس وجود دارد. حسن مجلس این است که آرای سیاسی مختلف در آن وجود داشته باشد. مجلس برآیندی از مردم است و مردم هم دارای آرای سیاسی متفاوت هستند.

به گزارش مهر، عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه وفاق نمایندگان مجلس در مسائل مهم ضروری است، افزود: در مجلس هم نمایندگان باید قانع شوند. باید لوایح آنقدر قدرت عقلانی داشته باشد که بتوانند نمایندگان را قانع کنند.

وی تصریح کرد: سبک فکری نمایندگان متفاوت است و این امر عجیب نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص رفتار دوگانه مجلس در همراهی با دولت و چوب لای چرخ گذاشتن دولت، گفت: اصطلاح چوب لای چرخ گذاشتن دولت را نمی پسندم. ممکن است انتقاداتی از عملکرد برخی وزارتخانه ها وجود داشته باشد.

در خصوص مسائل امنیت ملی بین مجلس و دولت وفاق وجود دارد

لاریجانی اظهار داشت: در مجموع در خصوص مسائل امنیت ملی بین مجلس و دولت وفاق وجود دارد؛ البته ممکن است در مجلس اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما در شرایط امروز که با رفتارهای ناهنجار آمریکایی ها علیه ملت مواجه هستم عقل حکم می کند که همه قوا با هم کار کنند. وقتی دشمنی داریم که مستمرا بر منافع ملت تعرض می کند و قصد دارد هزینه اقتصاد کشور را بالا ببرد قوا باید مسائل خود را کنار بگذارند.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موازی کاری شورای هماهنگی سران سه قوه، شورای عالی فضای مجازی، کمیته نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون اساسی، مرجع اصلی قانونگذاری، مجلس است. این شوراها نیز اگر کار خودشان را بکنند مزاحمتی بر کار ما ندارد. به عنوان مثال کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذاری است. البته در دولت قبل قانونگذاری در خصوص مسائل خانواده انجام دادند که رهبری این مصوبه را برگرداندند و فرمودند باید در مجلس مصوب شود.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شورای هماهنگی سران قوا نیز بر اساس اضطرار موجود برای اتخاذ تصمیمات سریع تشکیل شد و رهبری تاکید کردند آنجایی که باید قانون تغییر کند لوایح دو فوریتی و سه فوریتی ارائه شود.

لاریجانی ادامه داد: طبق قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز محلی برای حل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص وظایف کمیته نظارت مجمع تشخیص نیز ادامه داد: یکی از وظایف رهبری، نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام است و مجمع در این خصوص نظر مشورتی دارد. هیئت نظارت می تواند اگر بر خلاف سیاست های کلی نظام، طرح و لایحه ای ارائه شد نظرش را به کمیسیون ارائه کند و آنجایی که بین طرح یا لایحه و سیاست های کلی نظام مغایرتی وجود دارد کمیسیون تخصصی تعدیل کند.

لاریجانی افزود: شاید یکی، دو مورد از ایرادات لوایح قبل از اینکه به کمیسیون داده شود به شورای نگهبان داده شد و این موجب اختلاف هیئت نظارت و مجلس شد.

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: تفاوت نظری وجود دارد که آیا شورای نگهبان باید در مورد سیاست های کلی اظهارنظر کند یا مجمع تشخیص، که البته این موضوع بین دو مرجع است. به هر حال اگر هر کدام از دستگاهها، سر جای خودشان کار کنند ربطی به قانونگذاری ندارند.

بعید می دانم قیمت سوخت افزایش یابد

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دو نرخی شدن بنزین نیز گفت: اعمال قیمت های واقعی برای سوخت به مردم فشار وارد می کند. در این خصوص چندین طرح مطرح است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به خاطر اینکه قیمت بنزین در کشور ما با ترکیه و افغانستان بسیار متفاوت است با قاچاق سوخت مواجه شده ایم. جلوگیری از قاچاق سوخت با توجه به مرزهای گسترده کشور به راحتی امکانپذیر نیست.

لاریجانی با انتقاد از مصرف بالای بنزین در کشور تصریح کرد: در مسئله قیمت گذاری بنزین باید به گونه ای عمل کرد که به مردم فشار بیشتری وارد نشود زیرا شرایط کشور شرایط عادی نیست.

به گزارش مهر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی این موضوع در جلسه امروز شورای هماهنگی گفت: فعلا بحثی در مورد افزایش قیمت سوخت مطرح نیست و بعید می دانم این اتفاق بیافتد. مهم این است که به مردم فشار وارد نشود. اصلاحات اقتصادی را باید در زمانی انجام داد که چنین فشارهای اقتصادی روی مردم وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص مقاومت ها در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، گفت: شبهه ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و عده ای در برابر اجرای قانون مقاومت می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: فلسفه تصویب این قانون این بود که افرادی که طبق ضوابط استخدامی ۳۰ سال کار کرده اند باید بازنشسته شوند. به همین دلیل استثنائات قبل در مورد بکارگیری بازنشستگان لغو شد. این قانون مبهم نیست.

دستور لاریجانی به دیوان محاسبات برای نظارت بر اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان

لاریجانی گفت: ممکن است در ابتدای اجرای این قانون مقاومت هایی وجود داشته باشد. باید مقاومت ها را از بین برد.

وی ادامه داد: به دیوان محاسبات گفتم که در اجرای این قانون نظارت کند. اگر دستگاهی سئوالی دارد می تواند از اداره قوانین بپرسد و یا از مجلس تفسیر بخواهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی دیگری در خصوص افزایش قیمت ها و عدم مقابله تاثیرگذار سازمان تعزیرات با گران فروشی ها، گفت: بخشی از افزایش قیمت ها بخاطر جهش ارزی بود. وقت زیادی صرف کنترل نرخ ارز شد. در شورای سران قوا تصمیم گیری شد و اختیاراتی به بانک مرکزی داده شد.

لاریجانی ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این کالاها اختصاص دادیم اما در عمل شاهد افزایش قیمت ها بودیم.

وی اظهار داشت: سازمان تعزیرات پیشنهاد خود در مورد افزایش مجازات را می تواند به شورای هماهنگی سران قوا ارائه کند البته مشکل قیمت ها را نمی توان با نظارت ها به این شکل حل کرد.

خودرو، کالایی نیست که به عنوان سرمایه از آن استفاده شود

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص قیمت خودرو نیز گفت: خودرو در کشور ما انحصاری است و نیروی کار زیادی را به خود مشغول کرده است. متاسفانه نقدینگی موجود در کشور به سمت بازار خودرو رفت در حالی که خودرو، کالایی نیست که به عنوان سرمایه از آن استفاده شود.

لاریجانی گفت: هجوم به سایت ها برای ثبت نام خودرو عادی نیست. دلال ها وارد بازار خودرو شده اند.

وی در خصوص مشکلات قطعه سازان نیز گفت: خودروسازان باید پول قطعه سازان را بدهند. قیمت ساخت قطعه بالا رفته است چون قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه امروز شورای هماهنگی با وزیر صنایع و آقای رئیس جمهور صحبت کردم که باید مشکلات قطعه سازان حل شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نقش مجلس در دیپلماسی پارلمانی گفت: دیپلماسی پارلمانی در همه کشورها وجود دارد اما کارکرد آن متفاوت تر از دیپلماسی رسمی است.

دیپلماسی پارلمانی راه را برای دیپلماسی رسمی باز می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دیپلماسی پارلمانی راه را برای دیپلماسی رسمی باز می کند، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در بین المجالس جهانی، بین المجالس اسلامی و بین المجالس آسیایی عضو است. علاوه بر این نمایندگان، در گروه های دوستی فعال هستند. دیپلماسی پارلمانی می تواند مکمل دیپلماسی رسمی باشد.

لاریجانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با دومای روسیه به توافق رسیده که کارگروه مشترکی از دو کشور، اجرای پروژه های مشترک را پیگیری کنند. علاوه بر این پیمان های پولی توسط پارلمان ها پیگیری می‌شود که نقطه قوت است.

عضو شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به آخرین سئوال پیرامون بازار مسکن نیز خاطرنشان کرد: مشکل مسکن با مالیات بر خانه های خالی حل نمی شود البته چنین طرحی در کمیسیون اقتصادی مطرح است.

وی با بیان اینکه سعی داریم نقدیندگی را به چند کانال سوق دهیم، گفت: سوق دادن نقدینگی به سمت اجرای پروژه های نیمه تمام در جلسه سران قوا مطرح شده است. تلاش داریم راه را برای این کار باز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهترین جایی که می تواند ثروت مردم را حفظ کند مسکن است.

لاریجانی ادامه داد: نوسازی بافت های فرسوده از موضوعاتی است که در قانون برنامه مطرح شد. رئیس جمهور هم بر این موضوع تاکید دارد. ما فضا را برای سرمایه گذاری در بخش مسکن فراهم خواهیم کرد. بازار مسکن می تواند نقدینگی موجود را جمع آوری کند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار