قدیمتر هــا بازاری هــا و دستفروشها برای بردن هوش از سر مشتریها و کشاندنشان به فروشگاه خود فریاد میزدند «یکی بخر، دوتا ببر». حالا ظاهراً اوضاع تغییر کرده است. در اتفاقی نادر در جهان سایپا، این خودرو ساز محبوب (!)، نه از سر تبلیغ بلکه از سر زور (!) و نه برای جذب مشتری بلکه برای پوشاندن بیتدبیریها و کمکاریهای خود و انداختن خودروی با کیفیت (!) پراید و تیبا، به مشتری بخشنامه صادر کرده است که خریدارها بایستی قید خودروی ساندرویی را که ۹ ماه پیش ثبتنام کردهاند بزنند و «پراید» و «تیبا» به خانه ببرند!
هرچند ماجراهای خودروسازان داخلی دیگر تکراری شده و خریداران این خودروها میدانند هر چه زمان ثبتنام به آنها وعده داده میشود، هیچ حسابی پایش نیست، اما این بار بیوفایی سایپا در تحویل خودروهای ساندرو و تندر به حدی رسیده که موجب نارضایتی بیش از پیش مردم شده است. بخشنامه جدید سایپا با زبان بیزبانی به مشتریان ساندرو و تندر اعلام میکند، ساندروهای پیشفروش شده را باید در خواب ببینید، اما تا دلتان بخواهد «پراید» موجود است!
بخشنامه سایپا به مشتریان: بهجای ساندرو پراید و تیبا بگیرید
سایپا در بخشنامهای عجیب خطاب به نمایندگیها اعلام کرده: «مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبتنام کردهاند، میتوانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را بهجای خودروی ثبتنامی خود تحویل بگیرند.»
در این بخشنامه خطاب به نمایندگیهای فروش آمده: «احتراماً ضمن پوزش از مشتریان بهجهت تأخیر پیشآمده در ایفای تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو بهاطلاع میرساند مشتریان محترم میتوانند در صورت تمایل نسبت به انتخاب یکی از دو روش پیشنهادی زیر اقدام کنند.
پیشنهاد اول برای مشتریانی که قصد تبدیل خودرو دارند: «جایگزینی تعهدات رنو با محصولات X. ۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X. ۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با سود مشارکت و تأخیر بهمیزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به یکی از روشهای ذیل:
الف) تعهدات انواع ساندرو و استپوی به دو دستگاه خودرو یک دستگاه X. ۱۰۰ و یک دستگاه X. ۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۹۸ بهقیمت روز شرکت.
ب) تعهدات تندر به یک دستگاه خودرو X. ۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X. ۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری.»
البته سایپا پیشنهاد دومی را نیز برای مشتریان مطرح کرده و آن هم انصراف از ثبت نام این خودرو است!
یکی از مشتریان ساندرو: اگر پراید میخواستم چند ماه پیش آن را میخریدم!
مشتریمداری و ارائه خدمات مناسب بدیهیترین موضوعاتی است که باید یک واحد تولیدی آن را در نظر داشته باشد. تمام شرکتها و کارخانجات دنیا در تلاشند با تقویت سیاستهای خود توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کنند و سهم بیشتری از بازار را داشته باشند. متأسفانه صنعت خودرو در کشور ما کمابیش انحصاری است و شرکتهای انگشتشماری در امر تولید و مونتاژ خودرو فعالیت دارند، بنابراین مردم باید همین شرکتها را با تمام کم و کاستیهایشان بپذیرند و شرکتهای خودروساز نیز با سوءاستفاده از این مسئله در بازار جولان میدهند.
آقای روانبد که یکی از متقاضیان خرید ساندرواستپوی اتوماتیک است با دیدن بخشنامه جدید سایپا شوکه شده و در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» میگوید: «اسفندماه سال گذشته و قبل از گرانیهای پیش آمده ۲۷ میلیون تومان به حساب سایپا واریز کردم و قرار شد که آبان ماه امسال برایمان دعوتنامه ارسال شود. حالا حدود ۹ ماه است که منتظر ماندهام و به جای دعوتنامه، بخشنامهای از سایپا را در رسانهها دیدم که بیتعهدی این خودروساز در قبال مشتریان را نشان میدهد.»
او ادامه میدهد: «اگر من و دیگر متقاضیان ساندرو به پراید احتیاج داشتیم، همان اسفند سال گذشته با پولمان و بهصورت نقدی پراید میخریدیم و این چند ماه را منتظر خودروی ساندرو نمیماندیم. نمیدانم که مسئولان سایپا چه فکری با خودشان کردهاند که چنین بخشنامهای را در نظر گرفتهاند و اسم آن را هم گذاشتهاند پیشنهاد برای مشتریان!»
در دنیا چیزی به اسم پیشفروش خودرو وجود ندارد!
علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو درباره بخشنامه جدید ساپیا به خبرنگار «جوان آنلاین» میگوید: «نمایندگان سایپا میگویند که مردم را مجبور نمیکنیم تا به جای ساندرو، پراید ببرند و ما فقط به آنها پیشنهاد دادهایم! اما مگر مردم راه دیگری دارند؟ وقتی این شرکت خودروسازی اعلام میکند که ساندرو برای تحویل ندارد و بعد از آن دو پیشنهاد انصراف یا تحویل پراید را برای مشتریان بخشنامه میکند، در واقع آنها را مجبور به انتخاب خودرویی غیر از خودروی انتخابیشان کرده است.»
او اظهار میدارد: «تا زمانی که ما از این انحصار ایران خودرو و سایپا بیرون نرویم مسائل اینچنینی تکرار و حتی بدتر هم خواهد شد. راهکار این است که دولت و مجلس مبنای کارشان را حمایت از مصرفکننده قرار دهند و از خودروسازان حمایت نکنند. اگر حمایت دولت از مصرفکننده باشد در نتیجه از تولیدکننده هم حمایت میشود. اما برعکس این اتفاق منجر به له شدن مصرفکننده میشود.»
خاکساری با انتقاد از پیش فروش اینترنتی خودرو در کشور میگوید: «در دنیا چیزی به اسم پیشفروش خودرو وجود ندارد و در هیچ جای دنیا از مردم پول نمیگیرند تا چندین ماه بعد خودرویی به دلخواه تولیدکننده را به مصرفکننده تحمیل کنند. در واقع «پیشفروش اینترنتی خودرو» سیستمی است که ایران خودرو و سایپا با حمایت سازمان حمایت از مصرفکننده، وزارت صنایع و دیگر افراد خاص پیاده و حق مردم را تضییع میکنند. در حالی که دیگر خودروسازان سراسر دنیا ابتدا خودرو را تحویل میدهند و سپس پول آن را اقساطی میگیرند.»
خودروسازان تحریم را بهانه میکنند
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این موضوع که تا زمانی که حمایت از مصرفکننده اساس برنامهریزی و تصمیمگیری قرار نگیرد، کشورمان در هیچ صنعتی از جمله خودرو به حد مطلوبی نخواهد رسید، میگوید: «اجحاف همهجانبه هم به لحاظ اقتصادی و شخصیتی در حق مردم ایران است که بابت خودرویی که هنوز ساخته نشده و هیچ چیز آن مشخص نیست پول میگیرند و در هر زمانی و با هر قیمتی که دوست داشتند آن را میفروشند! البته اگر هم نتوانستند خودروی پیش فروش شده را تحویل دهند با پیشنهادات عجیب و غریب، خودروهای موجود در انبارهایشان را میفروشند.»
علی خاکساری اظهار میدارد: «سایپا با این ترفندها پراید را به مردم تحمیل میکند. بعد با افتخار میگویند که پراید همچنان پرفروش است و مردم آن را میخرند! در صورتی که با انحصار به وجود آمده مردم چارهای به جز خرید پراید ندارند.»
این کارشناس خودرو میگوید: «ما در زمینه خودرو هیچ زمانی تحریم نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. چون خودرو یک کالای استراتژیک نیست، اما خودروسازان و قطعهسازان کشور اصرار دارند که به سیاسیون بگویند که تحریم هستیم و با این بهانهها امتیازاتی را از آنها بگیرند. این در حالی است که با این رفتار خودروسازان، مردم تحت فشار قرار میگیرند، محیط زیست از بین میرود و اقتصاد کشور نابود میشود.»