کد خبر: 932082
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: 6 اثر تاریخی غیر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.


"محمد جهانشاهی" بااعلام این خبر افزود: در جلسه کمیته عالی ثبت آثار غیر منقول کشور، تعداد 6 اثر ارزشمند از آثار تاریخی استان سمنان ، واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی شناخته شد.

وی گفت: از این تعداد یک اثر در شهرستان شاهرود، یک اثر در شهرستان سمنان، دو اثر در شهرستان سرخه، یک اثر در شهرستان گرمسار و یک اثر در شهرستان آرادان قرار دارند.

مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان نیز در این خصوص گفت: آثار جدید ثبت شده در فهرست میراث ملی از استان سمنان، شامل « خانه میر آخورلی» با معماری خاص دوران قاجار است که این عمارت از جمله خانه‌های تاریخی بزرگ روستایی از توابع شهرستان گرمسار است و در سال‌های گذشته توسط مالک به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان هبه شده بود.

«هانی رستگاران» افزود: اثر بعدی « خانه معتمدی» واقع در ورودی جاده مواصلاتی روستای علی‌آباد آرادان است که با بهره‌گیری از عناصر معماری دوران پهلوی و آجر نماهای برجسته از جمله آثار منحصر به‌فرد منطقه به‌شمار می‌رود و پس از پیگیری‌های مستمر با همکاری شهرداری آرادان از سوی مالک به میراث فرهنگی استان سمنان هدیه شد.

وی گفت: «حمام خوریان» شاهرود با ویژگی‌های خاص مربوط به دوران قاجار، دیگر اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است که پلان‌ معماری این حمام به‌صورت کامل باقی مانده و خطوط معماری آن در برداشت‌ها و مستندنگاری انجام شده، استخراج شده است.

رستگاران با اشاره به ثبت «خانه ملاحسین هراتی»، از علما و اندیشمندان قرن 12 هجری شمسی و از مفاخر دینی و الهیات زمان خود در شهر سمنان در فهرست میراث ملی، افزود: این خانه به‌عنوان میراث معنوی و غیر منقول مادی به ثبت رسید.

وی گفت: «خانه عزیزی» با وجود المان‌ها و عناصر معماری قاجار واقع در شهر سرخه از جمله بناهای باقی مانده از مواریث معماری و تزینات این دوره خاص در شهر سرخه نیز ثبت ملی شد.

وی با بیان اینکه «قلعه تاریخی جهان‌آباد» که از معدود قلعه‌های دفاعی و مسکونی (حایز دو کاربری) است و در روستای جهان‌آباد شهرستان سرخه واقع شده نیز ثبت ملی شد، افزود: این قلعه از وسعت قابل توجه و فضاهای پر پیچ و خم قلاع دوران صفوی برخوردار است.

مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان گفت: تعداد 20 عنوان پرونده آثار ناملموس از آداب، رسوم، فرهنگ‌ها و مواریث سنتی و اصیل استان سمنان نیز گردآوری شده و برای بررسی به کمیته ثبت آثار در سطح ملی ارسال شده است.

استان سمنان دارای یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 800 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار