کد خبر: 923592
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
یک کارشناس اقتصادی گفت: سامانه‌های اشتغال زایی برای فراد خدماتی و مبتدی موثر است و برای مهندسان و متخصصان بی کار در کشور باید راه حل بهتری داده شود.

جوان آنلاین: طرح راه اندازی سامانه اشتغال برای دانش آموختگان از سال گذشته آغاز شد که هدف آن شناسایی افراد بیکار با مدرک تحصیلی و معرفی آن‌ها به صاحبان مشاغل است که در این راستا استقبال چندان چشم گیری صورت نگرفت، زیرا در هر دوره راه اندازی سامانه‌های کاریابی بدون در نظر گرفتن اهداف بلند مدت تنها صرف هزینه است.

به علاوه سامانه‌های کاریابی نوع پیشرفته سایت‌های کاریابی هستند که از سالیان دور در کشور فعالیت می‌کنند و فرد با ثبت نام در لیست منتظر پیدا شدن شغل و تماس از طرف کارفرماست که شغل‌های موجود در این لیست‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند، حال با روی کار آمدن سامانه‌های کار رویکرد جدیدی از ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان جویای کار و کشاورزان ایجاد شده تا این افراد با معرفی و ثبت نام در این سامانه در انتظار پیدا شدن شغل جدید باشند.

این در حالی است که سامانه قبلی که با هدف آموزش و معرفی افراد به صاحبان مشاغل در سال گذشته ایجاد شده بود و قرار بود تا حق الزحمه حدود ۴۰۰ هزار تومانی به کار آموزان پرداخت کند و پس از تایید در دوره و کسب مدرک در بنگاه‌های اقتصادی مشغول بکار شوند که هنوز میزان موفقیت و یا عدم موفقیت آن پس از گذشته چندین ماه مشخص نیست.

با این تفاسیر دولت با راه اندازی سامانه کارا قصد دارد تا در ادامه هدف کاهش نرخ بیکاری در کشور، فارغ التحصیلان جویای کار را کمک کند که با توجه به اولین قدم‌های این سامانه میزان موفقیت‌های آن نیز هنوز مشخص نیست.

همچینین در شرایط فعلی و کاهش میزان تولید در قسمت‌های مولد در کشور شاهد تعدیل نیرو و خروج بسیاری از نیروهای ماهر هستیم که این امر موجب تشدید روند بیکاری در کشور و افزایش نرخ مربوط به آن می‌شود و به علاوه سامانه‌های این چنینی در مقطعی تنها پاسخگوی شغلی مبتدی و خدماتی خواهند بود و صدها نفر از فارغ التحصیلانی که هر ساله از دانشگاه‌ها مدرک می‌گیرند همچنان باید به دنبال کار باشند و یا در شغل‌های کاذب و غیر مرتبط با تحصیلات خود مشغول به کار شوند.

در این رابطه آلبرت بغزیان یک کارشناسان اقتصادی بیان کرد: کشور ما در رکود اقتصادی قرار دارد و شاهد نوسان بالای قیمت‌ها هستیم این خود از بزرگترین مشکلات بیکاران کشور است به این جهت که کارخانه‌ها با افت تولیدات مواجه شده اند و مجبور به اخراج بسیاری از کارکنان خود شده یا به علت کساد در بازار اصناف بسیاری از فروشندگان به کسب و کار خود پایان داده اند.

وی ادامه داد: سامانه کارا و دیگر سامانه‌های مشابه فقط برای افرادی می‌تواند ایجاد اشتغال کند که به دنبال شغل‌های خدماتی و مبتدی هستند و پاسخ گوی افراد متخصص و مهندس در کشور نخواهند بود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: همچین سامانه‌هایی در صورتی موثر واقع خواهند شد که یک کشور وضعیت متعادلی داشته باشد، ولی در شرایط کنونی که کشور ما به سر می‌برد این اقدامات تاثیر بسزایی نخواهد گذاشت وباید یک سازمان یا ارگانی تاسیس شود تا به این حجم از بی کاری در کشور پاسخ دهد و چاره ایی برای آن‌ها پیدا کند.

نکته قابل توجه اینجاست که نرخ بیکاری هر ساله در کشور در حال افزایش است و تجویز چنین مُسکن‌های برای درمان چندان کارساز نیست، زیرا تنها این موارد در کوتاه مدت تاثیر اندکی خواهد داشت، ولی در بلند مدت با توجه به اتمام تحصیل افراد، شاهد افزایش تعداد بیکاران فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها خواهیم بود که این افراد بالاجبار بجای روی آوردن و صرف تخصص در مراکز معتبر وقت خود را برای مشاغل کاذب صرف می‌کنند.

منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار