کد خبر: 903546
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در حالي امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال حمايت از كالاي ايراني نامگذاري شده است كه در سال‌هاي اخير ورزش كشورمان در قرق برندهاي بي‌كيفيت خارجي بوده است،

ماني سعيدي

در حالي امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال حمايت از كالاي ايراني نامگذاري شده است كه در سال‌هاي اخير ورزش كشورمان در قرق برندهاي بي‌كيفيت خارجي بوده است، برندهايي كه در بازار بي‌توجهي باشگاه‌ها و مسئولان وزارت ورزش و كميته ملي المپيك با اجناس نامرغوب‌شان در حال جولان دادن هستند و زمينه‌ساز كنار گذاشته شدن توليدي‌هاي ورزشي داخلي از بازار مصرف شده‌اند.
فوتبال يكي از بازارهاي بزرگ برندهاي خارجي در دو دهه گذشته در كشورمان بوده است. ابتدا اين تيم ملي فوتبال بود كه با توجه به قوانين فيفا در جام‌هاي جهاني از برندهاي معتبر خارجي استفاده كرد و در جام جهاني آرژانتين با برند آديداس، در جام‌هاي جهاني فرانسه و آلمان با برند آلماني پوما، در جام جهاني برزيل با برند آلماني آل‌اسپورت به ميدان رفت و قرار است ملي‌پوشان كشورمان براي جام جهاني روسيه هم با لباس‌هاي برند آلماني آديداس به ميدان بروند. در عرصه باشگاهي هم تا يك دهه پيش استفاده از برندهاي خارجي در ليگ ايران معمول نبود و از اواسط دهه 80 بود كه با ورود برند آلماني آل‌اسپورت به بازار ايران، تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس با اين برند در مسابقات به ميدان رفتند. در ادامه اين برند آلماني توانست باشگاه‌هاي بيشتري را تحت پوشش قرار دهد و يكي از برندهاي پرطرفدار در بين باشگاه‌ها باشد. شركت آلماني آل‌اسپورت به طور رسمي مرداد 91 به عنوان اسپانسر تيم‌هاي ملي معرفي شد تا بازار اين برند سكه شود. ارديبهشت 92 اين كمپاني، اسپانسرينگ ليگ برتر ايران را نيز برعهده گرفت و فعاليت خود را در ايران گسترده كرد.
مدت زمان همكاري تيم ملي با اين برند حواشي بسياري داشت، از توپ‌هاي مورد استفاده در ليگ برتر تا اعتراض بازيكنان تيم ملي به كيفيت پايين لباس‌ها قبل از جام جهاني كه مشخص شد آن لباس‌ها اصل نبوده و در منيريه تهران دوخته مي‌شود. يكي از پرچالش‌ترين حاشيه‌هاي برند آلماني، درگيري با كارلوس كرش بود. سرمربي پرتغالي در اردوي تيم ملي در آفريقاي جنوبي پيش از جام جهاني برزيل با انتقاد از كمبود لباس در اردو، از آب رفتن لباس‌ها پس از شستشو گلايه كرد. در ادامه نماينده كمپاني آل‌اسپورت در اردوي اتريش لباس‌هاي تيم ايران را لباس اصل اين برند ندانست و آن را تقلبي عنوان كرد، اعترافي كه نشان مي‌داد نماينده اين برند در خاورميانه لباس بي‌كيفيت به تيم ملي كشورمان داده است.
پس از پايان همكاري با آل‌اسپورت، سال 95 بار ديگر فدراسيون فوتبال با يك برند خارجي ديگر به نام جيوواي ايتاليايي قرارداد بست، قراردادي كه از همان ابتدا پرحاشيه درآمد و مشخص شد لباس‌هاي اين كمپاني در منيريه تهران توليد مي‌شود و تنها مارك جيوواي ايتاليا مي‌خورد! اين اتفاق سبب شد تا همكاري با اين برند به پايان برسد و تيم ملي فوتبال با برند آديداس تا پايان جام ملت‌ها قرارداد ببندد. علاوه بر آل‌اسپورت و جيووا، تيم‌هاي فوتبال باشگاهي كشورمان مانند استقلال از برند چيني لي‌نينگ و پرسپوليس از برند اسپانيايي جوما نيز استفاده مي‌كنند. برند لي‌نينگ ابتدا پس از انتخاب به عنوان اسپانسر پوشاك كاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي اينچئون به بازار ايران وارد شد و سپس به سراغ باشگاه‌هاي فوتبال رفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار