کد خبر: 829371
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
در گفت‌وگو با جوان
مبارز انقلابی در گفت‌وگو با جوان گفت: در دوران قبل از انقلاب که خفقان و دیکتاتوری از سوی رژیم شاهنشاهی پهلوی همراه بود، به خواسته‌های مردم در آن زمان با سرنیزه و گلوله پاسخ می‌دادند که سرانجام موجب قیام مردم شهر قزوین پس از سال‌ها تحمل شد.

به گزارش خبرگزاری جوان آنلاین از قزوین، مصطفی آزادی از مبارزان و جانبازان قبل و بعد از دوران انقلاب اسلامی بوده که در سال 57 در اعتراض به خفقان رژیم ستم‌شاهی پهلوی در میدان سپه (شهدا) پس از درگیری با نیروهای شاهنشاهی از ناحیه پا مجروح شده و با پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در جنگ تحمیلی دوران هشت سال دفاع مقدس بار دیگر به درجه جانبازی نائل آمد.

به مناسبت رویداد تاریخی هفتم دی ماه سال 57 در شهر قزوین و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران انقلاب اسلامی گفت‌وگویی با مصطفی آزادی از مبارزان و جانبازان انقلاب ترتیب داده‌ شده که از نظر می‌گذرد.

* چرایی اعتراضات به رژیم ستم‌شاهی پهلوی را بیان کنید؟

در دوران قبل از انقلاب که خفقان و دیکتاتوری از سوی رژیم شاهنشاهی پهلوی همراه بود، به خواسته‌های مردم در آن زمان با سرنیزه و گلوله پاسخ می‌دادند که سرانجام این عوامل موجب قیام مردم به ویژه مردم شهر قزوین پس از سال‌ها تحمل دیکتاتوری علیه رژیم ستم‌شاهی پهلوی شد.

خفقان در رژیم سابق به قدری شدید بود که حتی خروج از محل سکونت هم با مشکلات فراوان و خطرناکی را به همراه داشت و شرایط در آن زمان به‌گونه‌ای بود که نزدیک‌ترین دوستان، اقوام و فامیل هم از برنامه‌ها، اقدامات و اسرار مبارزان انقلابی بی‌خبر بودند.

* دلیل رفتار محرمانه و محافظه‌کار بودن مبارزان انقلابی توضیح دهید؟

رفتار محرمانه و محافظه‌کار بودن مبارزان انقلابی به دلیل کار مبارزاتی در دوران انقلاب بوده اما دلیل بزرگ و اصلی آن خفقانی که شاه پهلوی از سوی نیروهای ساواک برای رزمندگان و مبارزان انقلاب اسلامی ایجاد کرده به صورتی که هر فردی حتی در خلوت خود سخنی از رژیم بیان می‌کرد با برخورد اطلاعاتی، شکنجه و مرگ از سوی ساواک روبه‌رو می‌شد.

* اتفاقات و جنایات رژیم ستم‌شاهی در 6 دی ماه سال 57 در قزوین چگونه رخ داد؟

در ششم دی ماه سال 57 مبارزان انقلابی شهر قزوین با فریاد شعار مرگ بر شاه از خیابان عبید‌زاکان به سمت خیابان امام خمینی(ره) در حرکت بوده که با تیراندازی ژاندارم‌ها روبه‌رو شده و در این میان یکی از انقلابیون به نام مصطفی محمودیان با ضرب گلوله رژیم شاهنشاهی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

* هفتم دی سال 57 در شهر قزوین چگونه رقم خورد؟

با اطلاع از حرکت و راهپیمایی مردم شهر قزوین برای تشییع جنازه شهدا به سمت خیابان سپه حرکت کردم در حالی که مردم این شهر با شعارهای مرگ بر شاه و این سند جنایت پهلوی است در حال تشییع پیکر مطهر شهدا بودند که یکباره نیروهای شاهنشاهی از سمت خیابان تهران‌ قدیم وارد شده و برای متفرق کردن جمعیت اقدام به شلیک تیر هوایی کردند.

عده‌ای از مبارزان و جوانان انقلابی با آجر و وسایلی که در دست داشتند اقدام به درگیری با نیروهای مسلح کرده و همچنین برخی از بانوان هم در پشت‌بام‌ها علیه شاه شعار می‌دادند و با دستور تیراندازی بیش از 18 نفر شهید و عده‌ای هم زخمی شدند.

با چهار لیتری بنزین که از ماشین پیکان برداشتم یک ماشین ارتشی را در آن درگیری آتش زده و از کیوسکی که در آن خیابان وجود داشت به عنوان سنگر استفاده کردم که در این درگیری با اصابت تیر مستقیم از ناحیه پا مجروح و به بیمارستان شیرخورشیدی سابق انتقال داده و بستری شدم.

* در بیمارستان با چه صحنه‌هایی مواجه شدید؟

در بیمارستان تعداد بسیاری زخمی که از سوی نیروهای شاهنشاهی مجروح شده بودند، وجود داشت و در این میان بر بالین یکی از مجروحان مادر شهید محمودیان نشسته بود که یکی از فرزندان این مادر گرانقدر روز گذشته شهید شده بود.

در بیمارستان متوجه شدیم که تانک‌های لشکر 16 زرهی وارد شهر قزوین شده به صورتی که با تیراندازی بسیاری از مردم شهر را شهید و مجروح کرده و حتی گروهی از این مجروحان را به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

در آن شرایط سخت و دشوار که تلاش می‌شد مصطفی محمودیان را برای مداوا و درمان به تهران منتقل کنند خبر رسید که شهید شده و به درجه والای شهادت نائل آمده است.

صبح روز نهم دی ماه تعدادی از دوستان، رزمندگان و مبارزان را برای درمان به بیمارستان شهید فیاض‌بخش انتقال دادند و حتی در آن شرایط امکان ملاقات هم وجود نداشت.

* پیام شما به نسل‌های چهارم و آینده انقلاب اسلامی چیست؟

انقلاب اسلامی به راحتی و سهولت به دست نیامده که آن را به راحتی از دست دهیم، در دوران شاهنشاهی بسیار خفقان وجود داشت که حتی جرأت و جسارت برای صحبت کردن با خانواده خود هم وجود نداشت در حالی امروز در خانواده، مدرسه، دانشگاه، اماکن عمومی و طبیعت به راحتی ضمن صحبت، نظرات و دیدگاه‌های مختلف بیان می‌شود که این امر نشان‌دهنده آزادی و امنیت موجود در جامعه بوده که این آزادی، استقلال و امنیت با خون پاک و مطهر شهدا در جامعه به‌ وجود آمده و باید ضمن قدردانی، پاسداری و حفاظت شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر