کد خبر: 825260
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
افشاگري‌هاي جديد از پشت پرده درمان سرطان در ايران
«شما چند ماه بيشتر زنده نمي‌مانيد چون سرطان داريد»؛ همين يك جمله كافي است تا نه فقط يك فرد بلكه يك خانواده به هم بريزد. چنين خانواده‌اي حاضرند هر چه دارند بدهند تا كمي بيشتر زمان بخرند و عزيزشان در مقابل ديدگانشان پرپر نزند.
زهرا چیذری
«شما چند ماه بيشتر زنده نمي‌مانيد چون سرطان داريد»؛ همين يك جمله كافي است تا نه فقط يك فرد بلكه يك خانواده به هم بريزد. چنين خانواده‌اي حاضرند هر چه دارند بدهند تا كمي بيشتر زمان بخرند و عزيزشان در مقابل ديدگانشان پرپر نزند. اين درست نقطه آغاز سوء‌استفاده‌هاي برخي پزشكان براي دريافت رانت‌هاي ميلياردي و تحميل هزينه‌هاي گزاف به بيمار و نظام سلامت است؛‌ هزينه‌هايي كه خيلي وقت‌ها بيشتر از همه خود پزشك مي‌داند هيچ تأثيري در درمان بيمار ندارد و تنها جيب پزشك را پر مي‌كند. اين موضوع مدتي است از سوي برخي از پزشكان هم مطرح مي‌شود. اگرچه برخي ديگر از پزشكان گروه اول را به سودجويي و بهره برداري از بيماران سرطاني به نفع جيب خودشان محكوم مي‌كنند. در اين ميان حتي از دعواي ميان برخي گروه‌هاي پزشكي مدعي درمان سرطان مشخص مي‌شود اين دعوا براي درمان بيمار سرطاني نيست، بلكه پاي سودجويي از روش‌هاي درماني سرطان در ميان است؛‌ موضوعي كه اين بار يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس بر آن صحه گذاشته است.

رانت‌هاي ميلياردي به نام درمان سرطان موضوعي است كه چندي پيش طي گزارش‌هايي از سوي خبرنگار اجتماعي روزنامه جوان پيگيري مي‌شد. اين بار يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي ابعاد تازه‌تري از پشت پرده‌هاي تازه‌تري از سودجويي برخي پزشكان و تباني بيمه‌ها و پزشكان براي خالي كردن جيب بيمار و هزينه‌هاي چند صد ميليوني به بهانه درمان سرطان را افشا كرد؛ پشت پرده‌هايي كه بي‌ترديد بسياري از مديران نظام سلامت از آن بي‌خبر نيستند.
 
انفعال وزارت بهداشت در ساماندهي درمان سرطان
سالانه 8 هزار و 500 ميليارد تومان به طور مستقيم يا غير‌مستقيم براي سرطان هزينه مي‌شود كه 2 هزار و 500 ميليارد تومان آن مستقيم براي درمان و تشخيص سرطان هزينه مي‌شود، آن هم در شرايطي كه هر سال 90 هزار مورد جديد ابتلا به سرطان داريم و از بين 300هزار بيمار سرطاني در كشورمان سالي 30 هزار مورد فوت مي‌كنند. با وجود تمام اينها رئيس مركز تحقيقات سرطان يكي از چهره‌هايي است كه بسياري از شيمي‌درماني‌ها را در درمان سرطان غير‌مؤثر و بي‌مورد مي‌داند. دكتر اسماعيل اكبري در اين باره مي‌گويد: «‌۴۹ درصد بيماران سرطاني كشور از روش جراحي، ۴۰ درصد از راديوتراپي و ۱۱ درصد از روش دارودرماني استفاده مي‌كنند. انجام بسياري از جراحي‌ها و شيمي‌درماني براي اين بيماران بي‌مورد است.»

بنا به تأكيد وي يكي از اساسي‌ترين مشكلات كشور ما در زمينه درمان سرطان فقدان گايد‌لاين‌ها يا راهنماي باليني درمان اين بيماري از سوي وزارت بهداشت است كه موجب شده با درمان‌هاي سليقه‌اي اين بيماري از سوي پزشكان مختلف مواجه باشيم و چالش نابساماني در درمان هم به سرگرداني‌ها و دردسرهاي اين بيماري براي بيماران اضافه مي‌كند. اكبري مي‌گويد: «‌پزشكان هيچ راهنماي درماني براي سرطان ندارند و وزارت بهداشت نيز در سياست‌هاي خود، تدوين چنين چارچوبي را پيش‌بيني نكرده است. » رئيس مركز تحقيقات سرطان با تأكيد بر اينكه انجام بسياري از جراحي‌ها و شيمي‌درماني براي بيماران سرطاني بي‌مورد است، دليل اين دو اشكال بزرگ را در درجه نخست، خط مشي وزارت بهداشت و درمان كشور مي‌داند كه راهنماي درماني در دسترس پزشكان نيست.
 
سهم بيمه‌ها و وزارت بهداشت در سرگرداني بيماران
حيدرعلي عابدي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با انتقاد از اينكه امروزه برخي افراد سودجو از بيماري سرطان چندين هزار ميليارد رانت‌خواري مي‌كنند، بر لزوم نظارت بيشتر وزارت بهداشت و بيمه‌ها تأكيد مي‌كند. وي مي‌افزايد: از جمله مشكلات عمده‌اي كه در بحث بدهي بيمه‌ها به وزارت بهداشت وجود دارد، نظارت و سياست‌گذاري ضعيف و گايدلاين‌هاي نامشخص است، ضمن اينكه سلسله مراتب ارجاع دچار ايراد، ناكارآمد و معيوب است و اين موضوعات معلولي شده كه بيمه‌ها وزارت بهداشت را مقصر و وزارت بهداشت بيمه‌ها را مقصر جلوه دهد، درحالي كه در اين بين بيت‌المال حيف و ميل مي‌شود و افراد سودجو در اين ميان جولان مي‌دهند.

عابدي با انتقاد از عملكرد بيمه‌ها با بيان اينكه بيمه‌ها براي نظارت تعهدات خود هيچ برنامه مدون و خاصي ندارند، تصريح مي‌كند: به عنوان مثال بيمارستاني كه در ماه 100 آنژيو انجام مي‌دهد، از اين آنژيوها ۹۰ مورد بر اساس تشخيص نادرست است؛ در اين رابطه چه نظارتي وجود دارد كه مطلع شويم اين تعداد بيمار نياز به آنژيو داشته‌اند؟

وي با بيان اينكه اكثر ام آر آي‌هاي انجام شده در كشور شرايط تجويز را ندارند، يادآور شد: در اين رابطه بيمه هيچ نوع سياستگذاري ندارد كه اعلام كند هزينه اين خدمات را در صورتي پرداخت مي‌كند كه مراكز درماني شرايط لازم را رعايت كنند.  اين نماينده مجلس معتقد است اگر بيمه‌ها بر نحوه خدمات دهي بيمارستان‌ها مانند آنژيو، ام آر اي، آندوسكوپي، اسكن و سي تي اسكن نظارت درستي داشته باشند، در ماه ميلياردها تومان صرفه‌جويي مي‌شود، زيرا هر كدام از اين خدمات هزينه گزافي را به بيمه‌ها تحميل مي‌كند در حالي كه اكثر بيماران نيازي به چنين خدماتي ندارند.

از نگاه عابدي گاهي پزشك براي بيماري كه سلامتي وي به هيچ وجه قابل برگشت نيست ۱۰۰ ميليون دارو تجويز مي‌كند. در چنين مواقعي نياز است بيمه‌ها وارد عمل شوند و اين موضوع را مديريت كنند.  عابدي ادامه مي‌دهد: در اينجا چه تضميني وجود دارد كه آمپول‌هاي يك ميليون توماني كه براي بيماران سرطاني تجويز مي‌شود، صرف درمان اين بيمار شود؟
وي با انتقاد از اينكه امروزه برخي از بيماري سرطان درآمدزايي و به گونه‌اي رانت‌خواري مي‌كنند، تصريح كرد: اين بيماري از يك سو براي برخي افراد كوره آدم‌سوزي و منابع‌سوزي است، از سويي براي برخي افراد سودجو معدن پول محسوب مي‌شود.

نماينده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از اينكه برخي افراد سودجو از بيماري سرطان چندين هزار ميليارد رانت‌خواري مي‌كنند، گفت: برخي شركت‌هاي دارويي، پزشكاني كه داروهايشان را بيشتر تجويز مي‌كنند به سفر اروپا مي‌فرستند.  عابدي ادامه داد: تمامي اين مشكلات و تضييع حقوق مردم به دليل ضعف نظارت بيمه‌ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است؛ براي مديريت چنين مشكلاتي، وزارت بهداشت و بيمه‌ها بايد سياستگذاري مناسبي داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار