کد خبر: 824474
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
آخرين آمار تصادف 2 قطار مسافربري؛ 43 کشته و 80 زخمي
امدادگران با تأخیر بسیار در محل حاضر شدند / علت حادثه: بی‌اطلاعی مسئول کنترل از بازبودن راه و یخ‌زدگی سیستم ترمز
مرگ‌مسافران در جاده‌های کشور حالا روی ریل افتاده است. سمفوني مرگ در جاده‌هاي کشور اين‌بار با تصادف دو قطار مسافربري در نزديکي ايستگاه هفت‌خوان سمنان نواخته شد. 43 کشته و 80 زخمي، آخرين آمار حادثه تا لحظه تنظيم خبر است.

در حالي‌که دولت تلاش مي‌کند ناوگان فرسوده هوايي کشور را نوسازي کند، سريال تکراري حوادث در ناوگان زميني، حکايت از حاکم بودن بي‌تدبيري در پيشگيري از وقوع سوانح دارد. سال‌هاست که فراواني آمار سوانح رانندگي به نگراني عمومي در جامعه تبديل شده است. با وقوع هر حادثه با هر تعداد قرباني که باشد، نگاه‌ها متوجه ماجرا مي‌شود و رسانه‌ها ابعاد گسترده‌اي از آن را به تصوير مي‌کشند، اما هرچه از زمان ماجرا دورتر مي‌شويم، متوليان حاشيه امن‌تري براي فرار از مسئوليت قانوني خود پيدا مي‌کنند. همواره از خودرو، جاده و خطاي انساني به عنوان متهمان اصلي اين سوانح ياد مي‌شود، اما بعد از بروز هر حادثه متوجه مي‌شويم که گفتمان‌هاي صورت گرفته نتوانسته صياد مرگ را از جاده‌هاي کشور دور کند. ناگوارترين حادثه امسال بعد از سقوط مرگبار اتوبوس حامل سربازان به دره‌اي در شهرستان ني‌ريز که دوم تيرماه امسال اتفاق افتاد و مرگ 20 نفر را رقم زد، حادثه براي دو قطار مسافربري است.
ساعت 7 و 50 دقيقه صبح ديروز، قطار مسافربري تبريز به مشهد در نزديکي ايستگاه هفت‌خوان بين سمنان و دامغان به دلايلي که هنوز مشخص نشده توقف کرد. همزمان از همان خط ريلي قطار محلي سمنان در حال حرکت به طرف مشهد بود. مسافران دو قطار در حال استراحت بودند که ناگهان با صداي مهيب آرامش بسياري از مسافران را به مرگ ابدي پيوند زد. آن‌گونه که از بررسي‌ خبرها به دست مي‌آيد حادثه در خواب صبحگاهي رئيس خط رقم خورده و سبب شده است تا قطار محلي سمنان به قطار تبريز که در حال توقف بوده برخورد کند.  ثانيه‌هايي بعد برخورد، آتش از دو واگن قطار تبريز زبانه کشيد و لوکوموتيو و چهار واگن از قطار سمنان از ريل خارج شد. فريادهاي کمک‌خواهي مسافراني که زنده مانده بودند به آسمان بلند شد، اما در بيابان يخ‌زده محل، خبري از امدادگران نبود.
  
آتش‌نشاني با تأخير رسيد
يحيايي، معاون امداد و نجات استان سمنان گفته است که به خاطر بارش برف و يخبندان بودن مسير، امدادگران با تأخير در محل حادثه حاضر شدند، اما در نهايت امدادگران هوايي و زميني براي امدادرساني موفق شدند خودشان را به محل برسانند.
   
توضيحات مديرعامل راه‌آهن درباره علت حادثه
مديرعامل شركت راه‌آهن علت حادثه را يخ‌زدگي سيستم ترمز و بي‌اطلاعي مسئول كنترل از باز بودن راه عنوان كرد. محسن‌پور سيد آقايي گفت: قطار تبريز – مشهد به دليل سرماي هوا و يخ‌زدگي سيستم ترمز در فاصله 5 كيلومتري سمنان متوقف مي‌شود و وضعيت را به سيستم ctc شاهرود به عنوان مركز كنترل اطلاع مي‌دهد. سپس به كل سيستم، توقف قطار اطلاع داده و چراغ براي تردد قطارها در مسير قرمز مي‌شود، در همين زمان قطار سمنان – مشهد در مسير متوقف مي‌شود كه متأسفانه در اين زمان به دليل تغيير شيفت مسئول كنترل، فرد جايگزين از سابقه قرمز شدن چراغ بي‌اطلاع بوده و وقتي رئيس قطار سمنان – مشهد مجدداً كسب تكليف مي‌كند، به وي گفته مي‌شود كه مسير باز است و مشكلي نيست شايد چراغ به دليل برودت هوا قرمز مانده است، بنابراين به وي تلگراف مي‌شود كه حركت كند. مدير عامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: قطار تبريز ـ مشهد در پشت يك پيچ متوقف شده بود، بنابراين قطار سمنان – مشهد وقتي با قطار پيش رو مواجه مي‌شود، به شدت با كوپه‌هاي انتهايي قطار تبريز ـ مشهد برخورد مي‌كند.

43 کشته تا لحظه تنظيم اين خبر
محمدرضا خباز، استاندار سمنان در توضيحات بيشتر گفته است: لحظه حادثه، قطار مسافربري تبريز که راهي مشهد بود، در حوالي ايستگاه هفت‌خوان دچار حادثه و متوقف مي‌شود و قطار مسافربري سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت با قطار تبريز برخورد مي‌کند که در جريان آن دو واگن از قطار تبريز آتش مي‌گيرد و لوکوموتيو و چهار واگن از قطار سمنان از ريل خارج مي‌شود.
وي درباره علت توقف قطار تبريز در نزديکي ايستگاه هم گفته است: موضوع فني و توقف قطار را مديران راه‌آهن بيشتر اطلاع دارند، اما آنچه مي‌توان احتمال داد اين است که لوکوموتيو قطار تبريز به دليل شدت يخ‌زدگي مجبور به توقف در چهار و نيم کيلومتري ايستگاه شده است، اما درباره اينکه چرا توقف او به قطاري که از پشت سر در حال حرکت بوده، اطلاع داده نشده بايد بررسي‌هاي لازم انجام شود.  استاندار سمنان در ادامه از خارج کردن 43 جسد از مجموع کشته‌شدگان اين حادثه از داخل قطار خبر داد و گفت: مجروحان اين حادثه به بيمارستان‌هاي ولايت دامغان و کوثر سمنان منتقل شدند و عمليات رهاسازي اجساد کشته‌شدگان اين سانحه تا لحظه تنظيم خبر همچنان ادامه دارد بنابراين احتمال افزايش تعداد کشته‌شدگان وجود دارد.  علي‌اصغر احمدي، دبيرکل جمعيت هلال احمر کشور گفت: پس از اعلام اين خبر دو بالگرد از هلال احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و در نخستين عمليات 22 زخمي و تعدادی فوت شده را به بيمارستان‌هاي سمنان و دامغان منتقل کردند.
    ‌
اجساد سوخته شده قابل شناسايي نيستند
پيرحسين کوليوند، سرپرست مرکز اورژانس کشور  گفت: پس از اطفاي حريق، عوامل اورژانس و امدادگران، جست‌وجو براي بيرون آوردن اجساد را از داخل واگن‌هاي سوخته شده آغاز کردند که مشخص شد اجساد کاملاً سوخته‌اند، به طوري‌که شناسايي آنها بسيار سخت است.  مهدي شادنوش، رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان سمنان هم گفت: تاکنون هيچ‌يک از مصدومان که در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند، فوت نشده‌اند.
  
قطار حادثه‌ديده تبريز راهي مشهد شد
ميرحسن موسوي، مديرکل راه‌آهن آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه تنها دو واگن از قطار تبريز- مشهد در حادثه سمنان آسيب‌ديده است، گفت: اين قطار ظهر روز پنج‌شنبه از تبريز به مقصد مشهد حرکت کرد که صبح ديروز در نزديکي ايستگاه هفت‌خوان دچار حادثه شد، اما پس از امدادرساني دو واگن آسيب‌ديده از قطار جدا شد و بقيه واگن‌هاي قطار راهي مشهد شد.
  
اعزام تيم بررسي سانحه به محل حادثه
شکري، مديرکل روابط عمومي راه‌آهن هم از اعزام تيم بررسي سانحه راه آهن به محل حادثه خبر داد و گفت: هنوز آمار دقيق جانباختگان و مصدومان اين حادثه مشخص نشده و علت حادثه بعد از بررسي‌هاي ميداني اعلام مي‌شود.
  
تأخير چند ساعتي مديرکل راه‌آهن شمال‌شرق در محل حادثه
مديرکل راه‌آهن شمال‌شرق هم که پس از گذشت چند ساعت از حادثه به محل حادثه رسيده بود، علت تأخيرش را صعب‌العبور بودن منطقه اعلام کرد.
   
کمیسیون عمران از دسترس خارج است
عصر  ‌‌روز گذشته براي اطلاع از آخرين تلاش‌هاي صورت گرفته با 12 نفر از اعضاي کميسيون عمران مجلس تماس گرفتيم. به جز کمال‌الدين شهرياري که گفت اصلاً از وقوع حادثه خبر ندارد، بقيه يا به تماس‌هايمان جواب ندادند يا گوشي تلفن همراهشان خاموش بود.  حسين نياز‌آذري، سيدهادي بهادري، علي‌ يارمحمدي، صديف بدري، شادمهر کاظم‌زاده،‌ سيدابوالفضل موسوي، سيدحسين افضلي، اقبال محمديان، سيداحسن علوي، محمدرضا رضايي، کمال‌الدين شهرياري و محمدمهدي افتخاري نماينده‌هاي مورد نظر بودند.

***
پیام تسلیت رئيس‌جمهور
در حالي كه روز گذشته وزير راه با حضور در شهرستان سمنان از مجروحان حادثه ديدار كرد، رئيس‌جمهور با ارسال نامه‌اي به معاون اول خود، خواهان بررسي و اعلام دلايل وقوع اين حادثه تلخ شد. حجت‌الاسلام روحاني از اسحاق جهانگيري خواهان بررسي و اعلام دلايل وقوع این حادثه تلخ و معرفي مقصران احتمالي و به‌كارگيري تمام اقدامات لازم براي درمان سريع‌تر مصدومان شده است. در بخشي از اين پيام آمده است: سانحه دردناك برخورد دو قطار مسافربري در استان سمنان كه منجر به جان‌باختن و مصدوميت تعدادي از هموطنان عزيزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن شد، باعث غم و اندوه فراوان گرديد. لازم است فوراً دستگاه‌هاي مسئول، به‌ويژه وزارت راه و شهرسازي نسبت به بررسي و اعلام دلايل وقوع اين حادثه تلخ و معرفي مقصرين احتمالي اقدام نمايند و تمام اقدامات و تمهيدات فني و مديريتي را براي جلوگيري از تكرار چنين حوادث دلخراشي پيش‌بيني و اجرا كنند. همچنين ضروري است همه دستگاه‌هاي امدادي و استاني، به‌ويژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تمام اقدامات لازم را براي درمان سريع‌تر مصدومان به عمل آورند. اينجانب با عرض تسليت به خانواده‌هاي محترم داغديده، از درگاه خداوند متعال براي جان‌باختگان اين حادثه ناگوار مغفرت و رحمت، براي عموم بازماندگان صبر و براي آسيب‌ديدگان شفاي عاجل و سلامتي كامل مسئلت دارم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
ببخشیدمسئولین مشغول بررسی ابعادفاجعه لغوسخنرانی علی مطهری درمشهد بودند.دیگه فرستی برای این کارنه چندان مهم نداشتن.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
حادثه دلخراشی بوقوع در امد " وباز تکرار داستان چه کسی یا کسانی مقصرهستند"
انقدر بالا وپائین می شود"تا مسئولین بالادستی کشور راهی برای فرار و توجیه
خود پیداکنند"مانندداستان دریافتی های
نجومی که قانونی بود"اختلاس صندوق
فرهنگیان "که معوقه شد"و... در ابتدا همه ناراحت می شوند"اما کسی جایگاه مدیریتی
خودرا "بدلیل بی کفایتی ترک نمی کند"
وعده دیه ومستمری می دهند"بدون انکه تصور داشته باشند"ایا ؟ مردم داغدیده در این زمان "بفکر دیه ویا مستمری هستند؟یا بفکر اینکه چرا؟ این اتفاق شکل گرفت؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار