کد خبر: 818402
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
گفت‌وگوی «جوان» با مهدي جاويد، بهترين گلزن ايران در جام جهاني فوتسال
سومي فوتسال ايران در رقابت‌هاي جام جهاني كلمبيا اولين و تاريخي‌ترين مدال رشته‌هاي گروهي در...
سعيد احمديان
سومي فوتسال ايران در رقابتهاي جام جهاني كلمبيا اولين و تاريخيترين مدال رشتههاي گروهي در سطح جهان بود كه با تلاش و همت شاگردان ناظمالشريعه در حالي به دست آمد كه مليپوشان فوتسال با شرايط سختي در اين رقابتها حاضر شدند. مليپوش مشهدي فوتسال كشورمان يكي از خوبهاي ايران در جام جهاني كلمبيا بود كه با ۵ گل زده و ۵ پاس گل نقش مهمي در موفقيت تاريخي فوتسال ايران داشت. مهدي جاويد 29 ساله كه در تيم باشگاهي گيتيپسند بازي ميكند در بازي آخر مقابل پرتغال با دو گلي که از روي نقطه پنالتي به ثمر رساند، توانست شايستگيهايش را بيشتر از قبل ثابت كند. جاويد در گفتوگو با «جوان» درباره موفقيت فوتسال و كسب مدال برنز جام جهاني صحبت كرده است.

پيش از آغاز مسابقات با توجه به امكانات و تداركي كه تيم داشت، به موفقيت در جام جهاني كلمبيا و رفتن روي سكو فكر ميكرديد؟

قبل از اعزام با توجه به قرعهكشياي كه شده بود و برنامهاي كه كادر فني ريخته بود، رفته بوديم كه سرگروه بشويم يا حداقل در جايگاه دوم گروه در مرحله مقدماتي قرار بگيريم اما با توجه به نتايجي كه به دست آمد در گروه سوم شديم و شرايط براي ما سخت شد و خورديم به برزيل. اگر امكانات را در نظر بگيريم جايگاه ايران كسب مدال برنز و حتي قرار گرفتن در بين چهار تيم برتر دنيا نبود اما اگر كيفيت و پتانسيل فوتسال را مد نظر قرار دهيم، فوتسال اين شايستگي را داشت و به اين مهم هم رسيديم. معتقدم كيفيت فني فوتسال با امكاناتي كه داريم اصلاً قابل قياس نيست و اگر سوم دنيا شديم به خاطر كيفيت و پتانسيل فوتسال بود، چون ما از نظر امكانات تيم سيام دنيا هم نيستيم!

اين تدارك ضعيف نتایجش را در مرحله مقدماتي هم نشان داد.

بله، دو عامل باعث شد در مرحله مقدماتي نتيجه نگيريم؛ يكي بحث امكانات ضعيف بود كه تمركز كادر فني و بازيكنان را به هم ريخته بود و تمركز كافي نداشتيم. دوم اينكه ما اردوي كافي نداشتيم. ما قبل از اعزام به جام جهاني پنج بازي تداركاتي انجام داديم كه به صورت فشرده در 10 روز انجام شد و تدارك خوبي براي جام جهاني نداشتيم و پيشبيني هم ميكرديم كه با توجه به اين كمبود امكانات به مشكل بخوريم و كار سختي در مرحله مقدماتي با توجه به مشكلات داشته باشيم.

سوم گروه شديم و در اين مرحله بايد با برزيل روبهرو ميشديم؛ يعني بهترين تيم فوتسال جهان. كمتر كسي شانسي براي موفقيت شما قائل بود!

واقعيت را در نظر بگيريم چه مردم و چه كارشناسان اگر نگوييم همه اما 90 درصد پيشبيني ميكردند ما شكست بخوريم. روي كاغذ برزيل برنده مطلق بازي بود ولي ما سال پيش در فينال گرند پريكس 2015 در حالي مقابل برزيل 4 بر 3 شكست خورديم كه اگر آن بازي 5 دقيقه ديگر ادامه داشت ميتوانستيم برزيل را در خاك برزيل شكست دهيم. مسابقه سال گذشته الهامبخش ما در بازي مقابل برزيل در جام جهاني بود. شرايط خيلي خوبي داشتيم و با توجه به اينكه در آخرين بازيمان مقابل برزيل از نظر فني خوب ظاهر شده بوديم، اين روزنه اميدي براي ما بازيكنان بود كه به خاطر مردم بازي آبرومندانهاي مقابل برزيل داشته باشيم، حتي اگر با شكست همراه باشد. در اين بازي هم اگرچه دو بر صفر عقب افتاديم اما سعي كرديم مطالبي كه كادر فني از ما ميخواست را انجام دهيم و احساسي بازي نكنيم. در كل50 دقيقه منطقي بازي كرديم و احساسي بازي نكردن رمز موفقيت ما مقابل برزيل بود و خدا را شكر در ضربات پنالتي اتفاق خوبي براي ما افتاد و توانستيم برزيل را شكست دهيم.

راز اين بازگشت فوقالعاده چه بود؟

نميخواهم توجيه كنم اما سه بازي كه انجام داديم، مثل بازيهاي تداركاتي براي ما بود. در تورنمنت تايلند كه قبل از مسابقات شركت كرديم سه، چهار بازيكن اصلي تيم نبودند و مصدوميت داشتند و به همين خاطر نتوانستيم با تيم كامل در بازيهاي تداركاتي قبل از جام جهاني به ميدان برويم. همين بود كه در سه بازي مرحله مقدماتي با تيم كامل، از نظر فني و هماهنگي شرايط خوبي پيدا كنيم، هر چند نتوانستيم نتايج خوبي بگيريم اما شرايط تيم از نظر هماهنگي بهتر شد. مقابل برزيل هم همان طور كه اشاره كردم رمز موفقيتمان احساسي بازي نكردن و عمل به توصيههاي كادر فني بود، چون ميدانستيم كه اين توانايي را داريم كه به دروازه برزيل نزديك شويم و دروازه اين تيم را باز كنيم. چند بار عقب افتاديم اما با كارهاي تاكتيكي كه صورت گرفت، توانستيم جبران كنيم و بازي را به پنالتي بكشانيم. در پنالتي هم آن اتفاق بزرگ رقم خورد و فوتسال و ورزش دنيا را با شكست دادن برزيل متعجب كرديم.

بعد از شكست دادن برزيل انتظارات از شما بالا رفت؛ خودتان بعد از پيروزي مقابل اين تيم به مدال فكر ميكرديد؟

البته قبل از آن هم با توجه به تواناييها و پتانسيلي كه بچههای فوتسال دارند، اعتقاد داشتيم كه ميتوانيم كارهاي بزرگي انجام دهيم. در مرحله مقدماتي هم در مسابقهاي كه در نيمه اول مقابل اسپانيا انجام داديم، خيلي خوب بوديم هر چند نيمه دوم اتفاق ديگري افتاد. منظورم اين است كه از نظر فني به كار تيم اعتقاد داشتيم و بچههاي فوتسال ايران از بهترينهاي دنيا هستند، بعد از شكست برزيل روحيه ما خيلي بيشتر شد، اينقدر انرژي مثبت از طرف مردم ايران به ما رسيد كه چيزي كمتر از رسيدن به فينال ما را راضي نميكرد. تيمي كه به هر حال بتواند برزيل را شكست دهد، قطعاً شايسته حضور در فينال است و ما هم تمام تلاشمان را كرديم و در بازي بعد پاراگوئه را در يك بازي خوب شكست داديم اما مقابل روسيه  بيتجربگي كرديم.

اما بعد از شكست دادن پاراگوئه، مقابل روسيه كه بازيهاي زيادي مقابل اين تيم انجام داده بوديم، نتوانستيم موفق باشيم و به فينال صعود كنيم؛ دليلش چه بود؟

مقابل روسيه بازي نزديكي انجام داديم اما گلهاي واقعاً بدي در اين بازي خورديم و هيچ وقت نبايد خودمان را به خاطر گلهاي سادهاي كه خورديم ببخشيم، در اين بازي به سختي گل زديم اما به راحتي گل خورديم! اميدوارم درس بزرگي براي ما باشد كه اگر يك لحظه غفلت كنيم، ميتوانيم فينال جام جهاني را از دست بدهيم. متأسفانه ما غفلت كرديم و اين شانس بزرگ را از دست داديم. هر چقدر تلاش كرديم نتوانستيم مقابل روسيه جبران كنيم و كار را به تساوي بكشانيم و شايد اين حسرت هميشه حداقل براي اين نسل از تيم ملي بماند كه ميتوانستيم به فينال برويم اما نشد.

اما خب جام جهاني پايان خوشي داشت؛ كسب اولين مدال يك رشته گروهي در سطح جهان.

بازي ردهبندي هم انگيزههاي خاص خودش را داشت، درست است، ما با توجه به اينكه شايسته حضور در فينال بوديم و در يك قدمي آن، خيلي ناراحت بوديم. توانستيم خودمان را ريكاوري كنيم و اينكه اولين تيم ورزش گروهي ايران هستيم كه توانستيم مدال جهاني بگيريم، به ما انگيزه داد تا در بازي رده‌‌بندي با روحيه بالايي به ميدان برويم. مردم كلي پيام محبتآميز و انرژي براي ما فرستادند و هنوز هم وقتي با مردم روبهرو ميشويم اينقدر برخوردها خوب و پر انرژي است كه ما احساس ميكنيم حداقل چند روزي توانستيم مردم را خوشحال كنيم و اين بزرگترين افتخار براي ما بازيكنان فوتسال است.

عوامل بازگشت دوباره فوتسال به اوج را در چه ميبينيد، آن هم با وجود اينكه توجه خوبي به اين رشته نميشود؟

وجود آقاي ناظمالشريعه به عنوان يك مربي ايراني خيلي تأثيرگذار بود و ما در تاريخ فوتسال موفقيتهايمان را با مربي ايراني به دست آوردهايم. ايراني بودن مربي در اين موفقيت خيلي تأثير داشت، دومين عامل موفقيت نوع مربيگري آقاي ناظمالشريعه بود كه معتقد بودند تاكتيك بايد در بازي حرف اول را بزند و تكنيك در كنار تاكتيك باشد. قبل از ايشان اما تكيه تيم روي تكنيك بود و بازيكنان تكنيكي خيلي در تيم نقش پررنگي داشتند اما تيم ملي فوتسال در حال حاضر با توجه به شيوه مربيگري آقاي ناظمالشريعه از نظر تاكتيكي خيلي خودش را به سطح تيمهايي مانند اسپانيا و برزيل نزديك كرده و مطمئن باشيد هر زمان با اين تيمها بازي كنيم، مشكلات تيم كم و كمتر ميشود و اميدواريم اگر همين روند ادامه داشته باشد بتوانيم همواره يكي از سه يا چهار تيم اول دنيا باشيم و فوتسال در نتيجهگيري ثبات داشته باشد.

و براي اينكه اين موفقيتها ادامه داشته باشد، چه كارهايي باید انجام شود؟

به موفقيت رسيدن سخت است اما حفظ اين افتخار به مراتب سختتر است. اگر با اين شرايط و امكانات باشد واقعيت فوتسال ايران از نظر امكانات همان سوم شدن در گروه بود اما واقعيت فني و كيفيت فوتسال سوم شدن در جهان است. اميدوارم كه امكاناتمان براي فوتسال به سطح فني و كيفيتي كه اين رشته ورزشي دارد برسد، اگر به فوتسال به اندازه افتخاراتش و به اندازه خودش توجه كنند، ما امكانات عجيب و خارقالعادهاي نميخواهيم. همين كه فوتسال دغدغههاي ابتدايي را نداشته باشد، اين امكانات فراهم شود براي فوتسال، ايران ميتواند مانند برزيل و اسپانيا كشوري باشد كه هميشه پاي ثابت نيمهنهايي جام جهاني باشد.

به توجه بيشتر مسئولان اشاره كرديد؛ در حين جام جهاني لباسهاي بيكيفيت تيم و پاداشهاي ناچيز فدراسيون براي موفقيتهاي بزرگتان، انتقادات زيادي را به همراه داشت. اين مسائل تأثيري در كارتان نداشت؟

تيمي كه در جام جهاني شركت ميكند و البسه آن مشكل دارد، واقعاً يك چيز خندهدار است اما تيم ما بازيكنان باتجربهاي دارد و جوانانمان هم باتجربهاند و با نمايشي كه مقابل روسيه داشتيم، نشان داديم كه اينجور مسائل تأثيري ندارد. فكر ميكنم به اندازه كافي در اين رابطه صحبت شده و گلايهها به گوش مسئولان مربوطه رسيده، اميدواريم بعد از اين اتفاقهاي مثبت براي فوتسال بيفتد، فكر ميكنيم گلايه كردن ديگر بس است و اميدواريم بعد از اين اتفاقهاي خوب بيفتد.

اما خب خيليها به نگاه تبعيضآميزي كه فدراسيون بين فوتسال و فوتبال ميگذارد، معترضند.

هيچ وقت خودمان را با فوتباليها مقايسه نميكنيم؛ فوتباليها براي ما ارزشمند هستند . بچههاي فوتسال با فوتباليها رفاقت دارند، آنها قابل احترام هستند و براي پرچم كشورمان زحمت ميكشند. من قصد مقايسه ندارم اما فوتساليها توقع بيجا و زيادي ندارند. ما فوتساليها اعتقاد داريم در حد خودمان، يك سري امكانات معمولي داشته باشيم و چيز خارقالعادهاي نميخواهيم تا اين روند موفقيتآميز ادامه داشته باشد و هميشه فوتسال در اوج باشد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار