کد خبر: 804751
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
يك جامعه‌شناس و آسيب‌شناس اجتماعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
ابهري گفت: در سال‌هاي اخير شاهد حوادث رانندگي دلخراشي هستيم كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد علت اساسي آن هنجارشكني و رفتارهاي پرخطر بوده است. در تمام اين تصادفات راننده و اكثر سرنشينان حالت عادي نداشته و در واقع شرايط روحي و عصبي نامتعادلي داشته‌اند.
پول‌هاي بادآورده منجر به بروز رفتارهاي ناهنجار مي‌شود/نهادهاي متولي فكري براي ضعف تربيت خانوادگي و تربيت فرهنگي و ديني بكنندجوان‌آنلاين:‌ بامداد امروز تصادف هولناك ديگري در شمال شهر تهران رخ داد و سه سرنشين جوان خودرو جان خود را از دست دادند. اين اولين خبر حادثه دلخراش يك خودرو لوكس و گران‌قيمت با سرنشينان جوان و در حالتي غير عادي در شمال تهران نيست و بلكه به نظر مي‌رسد چنين حوادثي تبديل به پديده نوظهوري شده كه نياز به آسيب‌شناسي دارد. در همين راستا با مجيد ابهري، جامعه‌شناس و آسيب‌شناس اجتماعي به گفت‌وگو نشستيم.
 

دكتر مجيد ابهري، جامعه‌شناس و آسيب‌شناس اجتماعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تصادفات هولناك با سرنشينان جوان و در حالت‌هاي غيرعادي كه در مناطق شمال شهر رخ مي‌دهد،‌گفت: در سال‌هاي اخير شاهد حوادث رانندگي دلخراشي هستيم كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد علت اساسي آن هنجارشكني و رفتارهاي پرخطر بوده است. در تمام اين تصادفات راننده و اكثر سرنشينان حالت عادي نداشته و در واقع شرايط روحي و عصبي نامتعادلي داشته‌اند.
 

ابهري ادامه داد: اين خودروها جديدترين نوع خودرو بوده و رانندگان و سرنشينان، فرزندان خانواده‌هاي اشرافي و مرفه جامعه بوده‌اند كه احتمالا در بين سرنشينان از دوستان غير مرفه آنها نيز حضور داشته‌اند. سرعت بالا، حركات غيرقانوني در بعضي از بزرگراه‌ها مثل دنده عقب در مسافتي طولاني يا حركات مارپيچ، صداي بلند موزيك و هيجان‌هاي رفتاري راننده و سرنشينان بيانگر اين واقعيت هستند كه رانندگان و همراهان آنها يا مواد مخدر صنعتي در حد بسيار بالا مصرف كرده‌اند يا بر اثر مصرف مشروبات الكلي در حالت كاملا غير عادي قرار گرفته‌اند.
 

اين جامعه‌شناس افزود: در كالبدشكافي اين آسيب نوپديد بايد گفت خودروهاي لوكس وارداتي و گران قيمت كه اغلب سرعت بسيار بالا داشته و كنترل آن در سرعت بالا از عهده راننده داراي حال غير طبيعي خارج مي‌شود، نشانگر ظهور قشر جديدي از نو كيسگان است كه پول‌هاي بادآورده را به فرزندان خود داده و آنها را در بروز رفتارهاي ناهنجار آزاد مي‌گذارند.
 

وي اظهار داشت: اكثريت اين تصادفات منجر به فوت است كه در ساعات پاياني شب يا نيمه شب اتفاق افتاده‌اند. همين موضوع نشانگر تجمع اين افراد در ميهماني‌ها يا منازل برخي از نوكيسگان است كه هنگام خروج يا مسابقه گذاشته‌اند يا توسط سرنشينان، تحريك به مانورهاي خطرناك مي‌شوند.
 

به گفته ابهري ضعف اطلاع‌رساني در اين تصادفات و فقدان آموزش شفاف به جوانان و خانواده‌ها از مهم‌ترين علل چنين حوادثي است كه خانواده‌ها مي‌توانند با تعليم و تربيت صحيح و آگاه‌سازي در مورد جلوگيري از حركات غيرعقلاني فرزندان خود، اولين گام‌هاي پيشگيري از بروز اين رفتارها را داشته باشند.
 
وي عنوان كرد: بنده از نزديك يكي از اين تصادفات را كه منجر به واژگون شدن يك خودرو شده بود در ساعت 4 صبح در بزرگراه مدرس مشاهده نمودم. بوي نامطبوع مشروبات الكلي، صداي ناهنجار موزيك حتي بعد از تصادف و توقف خودرو وجود داشت و به گوش مي‌رسيد و ميانگين سني اين افراد 20 سال بوده است.  
 
ابهري در پايان تاكيد كرد: دختراني كه با آرايش‌ها و لباس‌هاي غيرمتعارف در اينگونه حوادث حضور داشته‌اند بيانگر ضعف تربيت خانوادگي و تربيت فرهنگي و ديني آنهاست كه نهادهاي متولي تا دير نشده بايد در اين زمينه فكري كنند. متاسفانه اطلاع‌رساني ضعيف در اين مورد و گسترش اخبار و عكس‌هاي آن در شبكه‌هاي اجتماعي خود به يك عامل محرك براي جوانان ديگر تبديل شده كه به دليل كنجكاوي و چشم‌وهم‌چشمي آنها نيز به اين راه كشيده مي‌شوند.       

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
0
باسلام
با تشکر از گزارش خوبتان,
در سالهای اخیر متاسفانه برخی با بدست آوردن ثروت از هر طریق ممکن زندگی خود را وارد یک چالش اساسی نمودن, دور شدن این نوع زندگی ها از ارزشهای اساسی, فراموش کردن فرهنگ ایرانی اسلامی, فراموش کردن دین به عنوان پایگاه اسلس زندگی , باعث گردیده ریشه خود را فراموش کرده و خود را با ثروت نامشروع یا باد آورده مشغول کنند, همین امر باعث گردیده بین افراد این نوع خانواده ها فاصله عمیف ایجاد گردد و به اصطلاح هر کدامشان زندگی جداگانه اما در کنار هم و دور از هم داشته باشند , این افراد نو کیسه خود را با تفریحات مسموم مشغول کرده و در نهایت در زندگیشان یک گسستگی اساسی رخ میدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار