کد خبر: 800612
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
نخست‌وزير عراق دستوري را صادر كرد كه براساس آن نيروهاي حشدالشعبي معروف به بسيج مردمي عراق، به عنوان يك نيروي رسمي وابسته به نخست‌وزيري فعاليت خواهند كرد.
نخست‌وزير عراق دستوري را صادر كرد كه براساس آن نيروهاي حشدالشعبي معروف به بسيج مردمي عراق، به عنوان يك نيروي رسمي وابسته به نخست‌وزيري فعاليت خواهند كرد. اين دستور در كشاكش بحث‌ها درباره حضور بسيج مردمي عراق در عمليات موصل صادر شده است.
به گزارش العالم، در فرمان حيدر العبادي نخست‌وزير عراق آمده است: حشدالشعبي (بسيج مردمي)، يك تشكيلات نظامي مستقل و بخشي از بدنۀ نيروهاي مسلح عراق است و ساختار و تشكيلات آن، مشابه ساختار نيروهاي مبارزه با تروريسم است. به نوشته وبگاه «روسيا اليوم» احمد الاسدي، نمايندۀ رسمي بسيج مردمي در گفت‌وگو با مطبوعات، از آغاز فرايند تبديل بسيج مردمي به نهادي نظامي به موازات سازمان مبارزه با تروريسم خبر داد و گفت: تشكيلات بسيج، شامل چندين تيپ است و انتصاب فرماندهان، نمايندگان و مبارزان آن با موافقت حيدر العبادي فرمانده كل قوا در عراق صورت مي‌گيرد. براساس دستور حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق حشد الشعبي يك نيروي رسمي وابسته به نخست‌وزيري خواهد بود و فرمانده، معاون فرمانده، گردان و اداره خواهد داشت. براساس اين دستور، حشد الشعبي مشابه نيروهاي مبارزه با تروريسم خواهد بود و به سلاح مجهز شده و آموزش خواهد ديد. حشد الشعبي سال ۲۰۱۴ تأسيس شد و شامل بيش از ۴۲ تيپ است كه با ارتش عراق در جنگ عليه تروريسم شركت مي‌كنند. مهم‌ترين گروه‌هاي حشد الشعبي، سرايا السلام، سازمان بدر، گردان‌هاي حزب‌الله عراق و عصائب اهل الحق هستند. احمد الاسدي، نماينده رسمي حشد الشعبي اعلام كرد كه تشكل نظامي حشد الشعبي نه فقط از نظر ساختار بلكه از نظر برنامه آموزشي و تجهيزات با يگان‌هاي مبارزه با تروريسم مرتبط خواهد بود. يوسف الكلابي، سخنگوي امنيتي حشد الشعبي نيز گفت: اين نيروها در عمليات بازپس‌گيري موصل شركت خواهند كرد و اين دستور شخص نخست‌وزير است. وي افزود: عراق نياز به نيروي زميني هيچ كشوري ندارد و نيروهاي عراقي و داوطلب مردمي به نابودي تروريسم خواهند پرداخت. الكلابي ادامه داد كه اين دستور نخست‌وزير تكميل‌كننده اوامر قبلي است كه حشد الشعبي را سازماني نظامي تحت امر فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق قرار مي‌دهد. اين سخنگوي امنيتي افزود: نيروهاي داوطلب مردمي در بازگرداندن هيبت و جايگاه ارتش عراق به ويژه در زمينه مبارزه با تروريسم مؤثر بودند. حشد الشعبي جزو دولت است و هماهنگي با نخست‌وزير داشته و نخست‌وزير هم هميشه از آن دفاع كرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
0
الحمدالله
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
0
0
باسلام
ضمن تشکر و قدردانی از گزارشتان، باید اذعان نمود که این امر یعنی به رسمیت شناخته شده بسیج مردمی عراق باعث ماندگاری حکومت مردمی عراق خواهد شد و گروهای تروریست دیگر جرات فعایت نخواهند داشت، و از طرفی مرزهای کشور عزیزمان ایران نیز امن خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار