کد خبر: 784730
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
يك آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتار در كفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
ابهري گفت: آماري كه از سقط جنين اعلام مي‌شود معلوم نيست بر چه اساسي تعريف شده، چرا كه اكثريت سقط‌هاي جنين غيرقانوني است به طوري كه نه در جايي ثبت مي‌شود و نه كسي آن را اظهار مي‌كند.
باورهاي ديني اصلي‌ترين عامل پيشگيري از سقط جنين/ آمارهاي ارائه شده نادرست هستندجوان‌آنلاين: آخرين آمار منتشر شده از ميزان سقط جنين مربوط به سال 93 است كه عدد 256 هزار را به ما نشان مي‌دهد و از اين تعداد تنها 6 هزار مورد آن قانوني انجام شده است. اين آمار نمود آسيب‌هاي اجتماي بسياري است. تغيير سبك زندگي و گرايش به زندگي‌هاي دور از ارزش‌هاي اسلامي_ ايراني تحت تاثير شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي مجازي و تحريكات جنسي توسط اين ابزار به برقراري روابط نامشروع و نوزادان ناخواسته منجر مي‌شود.
 
مجيد ابهري، آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتاري در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به آمار سقط جنين گفت: سقط جنين يعني خروج غير ارادي جنين از دنيا كه در بسياري از كشورها و از نگاه اكثر اديان آسماني اين كار مساوي قتل است. گاه جنين به خاطر تشخيص پزشك و مشكلات پزشكي قبل از تولد خارج مي‌شود و زماني بر اثر تصادف يا بيماري اين عمل صورت مي‌گيرد كه با سقط جنين تفاوت ماهوي و كلي دارد.  
 
ابهري ادامه داد: در كشور ما بر اساس قوانين ديني، جزائي و باورهاي عرفي و فرهنگي سقط جنين بعد از مدتي معين خلاف قانون و شرع بوده و داراي مجازات دنيوي و اخروي است. از نگاه آسيب‌شناسي در حال حاضر با توجه به امكانات موجود براي پيشگيري از بارداري ناخواسته، حاملگي‌هاي خارج از چارچوب‌هاي زناشويي و روابط شرعي منجر به اين عمل غير انساني مي‌شود.
 
وي افزود: معمولا در دو دهه گذشته سقط جنين توسط زناني صورت گرفته است كه خارج از روابط شرعي و قانوني باردار ‌شده‌اند و اكنون براي جلوگيري از اين آسيب گسترده بايد ابزار پيشگيري به طور گسترده و رايگان در اختيار افراد قرار گيرد و بايد قانون تشديد مجازات عاملين و كساني كه در جايگاه يك قاتل قرار گرفته و براي پول دست به اين اقدام مي‌زنند جاري شود؛ چرا كه در برخي از مراكز زيرزميني با دريافت پول سقط جنين اجرا مي‌شود.
 
اين آسيب‌شناس اجتماعي اظهار داشت: اين حركت غير انساني علاوه بر آنچه خارج از چارچوب‌هاي دين ماست همچنين عملي غير اخلاقي و دور از معرفت انساني محسوب مي‌شود. ‌خود فروشي، روابط غير متعارف مخصوصا در زنان و دختران خياباني، جدايي و طلاق در زمان بارداري اصلي‌ترين علل ارتكاب اين جنايت است.
 
وي با اشاره به آمار منشر شده از سقط جنين عنوان كرد:  آماري كه اعلام مي‌شود معلوم نيست بر چه اساسي تعريف شده، چرا كه اكثريت سقط‌هاي جنين غيرقانوني است به طوري كه نه در جايي ثبت مي‌شود و نه كسي آن را اظهار مي‌كند بنابراين ارائه آمار در اين زمينه فقط مي‌تواند ايجاد اضطراب در جامعه نموده و مشكل رواني و روحي به برخي از خانواده‌ها تحميل كند.


ابهري يكي ديگر از عوامل سقط جنين را معضل اعتياد در جامعه دانست و گفت: در خصوص اعتياد پدر و مادر كه برخي از بانوان به عنوان دليل سقط جنين اعلام مي‌كنند، نمي‌توان پذيرفت يك انسان بي‌گناه قرباني اشتباه يا انحراف پدر يا مادر شود. البته اعتياد و بيماري ايدز مادر مستقيما به فرزند منتقل مي‌شود اما پدران معتاد نقش چنداني در اعتياد فرزندان خود هنگام تولد ندارند و حتي مادران معتاد مي‌توانند قبل از زايمان تحت درمان قرار گيرند. در اينجا لازم است به نقش موثر همسرگزيني درست و مناسب اشاره كنم كه اگر چنين اتفاقي روي دهد هيچ‌گاه شاهد سقط جنين به دليل اعتياد پدر يا مادر نخواهيم بود.
 
اين استاد دانشگاه در خاتمه تاكيد كرد: براي پيشگيري از سقط جنين بايد بارداري‌هاي ناخواسته توسط بانوان به گونه‌اي مديريت شود كه فرزندان آنها بعد از تولد تحويل مراكز نگهداري دهند؛ چرا كه چند سال پيش شاهد قتل نوزادي توسط مادر بوديم و جايي حاضر نبود او را بپذيرد. بنابراين تصويب قوانين تحويل فرزندان مجهول‌الواحد به مراكز نگهداري و درمان مادران باردار معتاد و ارائه امكانات لازم به اينگونه افراد از سوي مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند به كاهش آمار اين جنايت، كمك موثري كند.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار