کد خبر: 753508
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
بانك مركزي: فقط به 110 هزار خودرو وام مي‌دهيم
بانك مركزي اعلام كرد منابع مالي مورد نياز براي اعطاي وام خودرو تا سقف 110 هزار دستگاه را تأمين خواهد كرد. اين در حالي است كه با توجه به آخرين آمار منتشره از سوي خودروسازان به نظر مي‌رسد پرداخت تسهيلات خودرو متوقف شده باشد...
هادی غلامحسینی
بانك مركزي اعلام كرد منابع مالي مورد نياز براي اعطاي وام خودرو تا سقف 110 هزار دستگاه را تأمين خواهد كرد. اين در حالي است كه با توجه به آخرين آمار منتشره از سوي خودروسازان به نظر مي‌رسد پرداخت تسهيلات خودرو متوقف شده باشد چراكه به گفته معاون فروش ايران‌خودرو حدود 61هزار و 500 دستگاه از محصولات اين شركت تا ساعت 15 روز گذشته پيش‌ثبت‌نام شده كه از اين رقم 50هزار خودرو خريداري قطعي شده است و به ادعاي معاون فروش سايپا از ميان 65هزار مورد ثبت‌نام حدود 50 هزار ثبت‌نام قطعي براي فروش محصولات سايپا انجام شده است، اين در شرايطي است كه رايزني‌هاي وزارت صنعت با بانك‌مرکزی براي دور دوم فروش اقساطي خودرو نيز در جريان است.
***
به گزارش «جوان»، بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است كه با توجه به اينكه مقرر شده است صرفاً منابع مالي مورد نياز براي خريد اسناد تجاري ناشي از فروش مدت‌دار موجودي خودروي توليد داخل توسط بانك‌ها تا سقف 110 هزار دستگاه تأمين شود، بنابراين شركت‌هاي خودروساز و نمايندگي‌هاي ذي‌ربط نسبت به رعايت اين توافق دقت لازم را داشته باشند، بديهي است تأمين مالي توليدات آتي از اين محل ميسر نخواهد بود.
 
از پذيرش بيشتر خودداري كنيد
همچنين بانك مرکزی در نامه‌هاي جداگانه‌اي به مديران عامل بانك‌هاي پرداخت‌كننده تسهيلات خودرو، از آنها خواست پس از اتمام سهميه‌هاي مقرر، از پذيرش اسناد تجاري ناشي از فروش مدت‌دار خودروي توليد داخل، بيش از سقف اعلام شده خودداري كنند.
آنطور كه اعلام شده است با توجه به هدف تعيين شده از اجراي طرح كه با استقبال مردم ظرف چند روز به صورت كامل محقق شد، امكان افزايش سقف مقرر شده به دليل آثاري كه مي‌تواند بر برخي شاخص‌هاي اقتصاد كلان داشته باشد، وجود ندارد. بر اين اساس به تمام توليدكنندگان و نمايندگي‌هاي فروش خودرو اعلام شده هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمي‌تواند توسط نظام بانكي تأمين مالي شود.
 
طرح 6 ماهه، 6 روزه به پايان رسيد
اين تصميم بانك مركزي در حالي اتخاذ شده كه بنابر آنچه پيش‌تر مدير كل اعتبارات بانك مركزي اعلام كرده بود، قرار نبود سقفي براي اعطاي تسهيلات پرداختي بانك‌ها در قالب بسته اقتصادي به منظور تسريع رونق وجود داشته باشد.  تسهيلات 25 ميليون توماني خودرو در دوره بازپرداخت چهار تا هفت ساله- كه البته قرار بود هفت ساله باشد- و با نرخ سود 16 درصد براي متقاضيان در نظر گرفته شده بود تا در شش ماه پيش رو و تا ارديبهشت ماه در دستور كار قرار داشته باشد. آخرين آمار اعلامي از سوي خودرو سازان حاكي از آن است كه تا ششمين روز شروع اين طرح حدود 110 هزار خودرو را به فروش رسانده‌اند.  بر اين اساس به نظر مي‌رسد اعطاي تسهيلات 25 ميليون توماني خودرو كه تا سقف 80 درصد قيمت آن به مشتري تعلق مي‌گيرد، بسيار زودتر از مهلت شش ماهه تعيين شده براي اجراي سياست اعتباري بانك مركزي و بسته رونق اقتصادي در دوره شش روزه به پايان رسيده باشد.
بر اساس اعلام خودروسازان تا پايان روز جمعه بيش از 110هزار نفر در طرح فروش خودرو ثبت‌نام و بيش از 100هزار نفر هم مبلغ پيش‌پرداخت را واريز كردند. بانك مركزي در اين طرح بيش از 2هزار و 750 ميليارد تومان اعتبار مالي براي فروش 110هزار خودرو تأمين كرده است.
 
قرار بود 300هزار خودرو بفروشيم
معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو مصطفي خان‌كرمي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به اينكه هنوز وزارت صنعت بخشنامه جديدي مبني بر توقف فروش خودرو در قالب وام 25ميليون توماني را به شركت‌هاي خودروساز ابلاغ نكرده، اظهار داشت: قرار بود براساس طرح وام 25ميليوني تا ارديبهشت 95، 300هزار دستگاه براي جبران ركود بازار به فروش برسد. بانك مركزي نيز قرار بود اقدامات لازم را در اين رابطه انجام دهد.  وي با اعلام اينكه امروز بانك مركزي اعلام كرده سقف اعتبار وام 25ميليوني 110هزار دستگاه است، افزود: براساس اين اطلاعيه خودروسازان بايد تا ارديبهشت‌ماه اين ميزان فروش را انجام دهند.  معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو اظهار كرد: اين شركت 61هزار و 500 دستگاه از محصولات خود را تا ساعت 15 روز گذشته پيش‌ثبت‌نام كرده كه از اين رقم 50هزار خودرو خريداري شده است.  وي با ابراز اينكه «تاكنون سهميه‌اي براي ما در فروش خودرو تعيين نشده است»، گفت: تا زماني كه وزارتخانه بخشنامه جديدي را به ما ابلاغ نكند، محصولات خود را با مديريت بازار به فروش خواهيم رساند.
 
رايزني براي  مرحله دوم فروش اقساطي خودرو
معاون فروش و بازاريابي سايپا از نشست مشترك وزارت صنعت و بانك مركزي خبر داد و گفت: قرار است در اين نشست توافق براي اجراي مرحله دوم فروش اقساطي خودرو با تسهيلات بانكي اعلام شود.  رضا تقي‌زاده در گفت‌‌و‌گو با فارس اظهار داشت: با رسيدن ساعات پاياني اجراي مرحله اول طرح فروش خودرو با تسهيلات بانكي، قرار است جلسه‌اي با حضور مسئولان وزارت صنعت و بانك مركزي و هيئت دولت در مورد اجراي مرحله دوم طرح فروش اقساطي خودروها برگزار و طي امشب يا فردا توافق براي اجراي مرحله دوم اين طرح اعلام شود.  وي در مورد نامه بانك مركزي به وزارت صنعت مبني بر تعيين سقف فروش 110 هزار دستگاه خودرو در قالب بسته خروج از ركود گفت: تاكنون به ما اين مسئله ابلاغ نشده است و در حال حاضر حدود 50 هزار ثبت‌نام قطعي براي فروش محصولات سايپا داشته‌ايم.  وي با بيان اينكه 65 هزار مورد ثبت‌نام براي خريد خودرو در نمايندگي‌هاي سايپا انجام شده است، گفت: ملاك اصلي براي پر شدن سقف 110 هزار پيش‌فروش خودرو، فروش قطعي خودرو است، نه پيش‌ثبت‌نام‌هاي صورت‌ گرفته.
تقي‌زاده همچنين در مورد افزايش مدت زمان تحويل تندر 90 سايپا از 30 روز به 90 روز گفت: فروش اين خودرو نيز متوقف شد و در حال حاضر ثبت‌نام تمام خودروها با مدت تحويل 30 روزه انجام مي‌شود.  وي ادامه داد: ثبت‌نام سايپا 131 دوگانه سوز نيز متوقف شده است.
 
فروش اقساطي با پيش فروش فرق دارد
وي در پاسخ به اين سؤال كه طبق مصوبه دولت، خودروهاي عرضه‌شده در طرح خروج از ركود بايد حداكثر 30 روزه به خريداران تحويل داده شود، دليل تعيين مدت زمان 90 روزه براي تحويل تندر 90 چه بوده است؟ گفت: در بخشنامه اصلي دولت، از لفظ پيش‌فروش و زمان تحويل 30 روزه براي اين نوع خودرو استفاده شده كه از نظر ما پيش‌فروش به نوعي از فروش گفته مي‌شود كه مبلغي به صورت پيش‌پرداخت دريافت شود و بقيه پول خودرو در زمان تحويل، واريز شود.  وي افزود: فروش اقساطي خودرو، پيش‌فروش محسوب نمي‌شود.
 
كوتاه شدن مدت چك ها
معاون فروش و بازاريابي سايپا در ادامه از كوتاه شدن مدت فاصله چك‌هاي دريافتي از خريداران در فروش محصولات سايپا خبر داد و گفت: قبلاً اين مدت حدود شش ماه بود كه در حال حاضر فاصله بين زمان صدور چك‌ها به يك يا دو ماه رسيده است.  به گفته وي، براي فروش در اقساط چهار ساله، 24 فقره چك يا 48 فقره چك از خريدار دريافت مي‌شود.
وي همچنين در مورد امكان دريافت سفته از خريداران نيز گفت: ثبت‌نام‌كنندگان مي‌توانند به جاي چك در زمان ثبت‌نام سفته ارائه كنند اما در زمان تحويل خودرو بايد به ما چك بانكي تحويل دهند.  تقي‌زاده همچنين در مورد افرادي كه مبلغ پيش‌پرداخت خودرو را به حساب سايپا واريز كرده‌اند ولي اعتبارسنجي آنها مردود بوده است، گفت: اين افراد مي‌توانند براي دريافت مبلغ پرداخت شده به نمايندگي‌ها مراجعه كنند يا فرد ديگري را به عنوان جايگزين خود معرفي كنند.
وي تأكيد كرد: مبلغ پيش‌پرداخت شده توسط اين افراد در مدت 72 ساعت به آنها بازگردانده خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
0
1
این ... ای که در روز روشن از بانک مرکزی کرده اند ، اگر در هرجای دیگر دنیا اتفاق می افتاد ، دولتش تا الان زیر فشار رسانه ها سقوط کرده بود!
چه کنیم که ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار