کد خبر: 725712
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
مذاكرات هسته‌اي با ورود به روز «1+583» يك هفته ديگر تمديد شد
1+5 و ايران 583 روز بعد از توافق بر سر برنامه مشترك اقدام (توافق ژنو) از امروز وارد وقت اضافه مذاكرات هسته‌اي شدند. مذاكرات در وين با بازگشت محمد جواد ظريف سرپرست تيم مذاكره ...
1+5 و ايران 583 روز بعد از توافق بر سر برنامه مشترك اقدام (توافق ژنو) از امروز وارد وقت اضافه مذاكرات هسته‌اي شدند. مذاكرات در وين با بازگشت محمد جواد ظريف سرپرست تيم مذاكره كننده هسته‌اي كه اين بار علي اكبر صالحي و حسين فريدون (برادر رئيس‌جمهور) را نيز همراه خود به وين برده، يك بار ديگر شروع شد. جان كري وزير خارجه امريكا گفته بعد از مذاكرات اخيرش با ظريف احساس بهتري دارد. برخي ديپلمات‌هاي امريكايي هم از برخي پيشرفت‌ها در مذاكرات از جمله در مورد بحث بازرسي‌ها و موضوع فردو خبر دادند ولي ديپلمات‌هاي ايراني در وين، براي تزريق خوشبيني به مذاكرات محتاطند.
به گزارش «جوان»، با بازگشت وزير امور خارجه ايران و هيئت همراه به وين، از ديروز صبح دور جديدي از مذاكرات در وين شروع شد. ظريف حوالي صبح ديروز حدود چهار ساعت دو به دو با جان كري گفت‌وگو كرد. ظريف بعد از اين ملاقات گفت كه در وين خواهد ماند تا به توافقي دست پيدا كند: «‌به نظرم ما مي‌توانيم.» جان كري هم درباره ملاقات دوجانبه با ظريف گفت كه بعد از اين ملاقات دلگرم شده است. بعد از ملاقات دو به دو كري با ظريف، ساير اعضاي تيم‌هاي مذاكره‌كننده از جمله علي اكبر صالحي، حسن فريدون و عباس عراقچي نيز به مذاكرات پيوستند.

  تعديل موضع؟

از صبح ديروز، با شروع آخرين روز مذاكرات، گزارش‌هايي درباره تعديل موضع طرف امريكايي در برخي موارد مانند بازرسي ها، فردو و تحريم‌ها منتشر شد ولي صرف نظر از اينكه مقام‌هاي ايراني چنين تعديل‌هايي را به طور رسمي تأييد نكرده‌اند، خبرنگار اعزامي «جوان» به وين مي‌گويد كه ديپلمات‌هاي ايراني به صورت غير رسمي نيز تأييد نمي‌كنند كه چنين تعديل‌هايي در موضع طرف امريكايي صورت گرفته است. يك مقام امريكايي صبح ديروز در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه ادعا كرد كه ايران با طرف امريكايي به سازوكاري براي بازرسي‌ها رسيده كه بر اساس آن، ايران به آژانس اجازه ورود به تأسيسات مورد نيازش را مي‌دهد. وي افزود: براين اساس، ايران مجبور نيست اجازه دهد از همه تأسيسات نظامي‌اش بازرسي شود. اين مقام امريكايي گفته كه ايده اين نيست كه ما بتوانيم وارد همه مراكز نظامي ايران شويم زيرا خود امريكا هم به هر كسي كه باشد اجازه ورود به هيچ مركز نظامي‌اش را نمي‌دهد، به همين دليل موضوع اين نوع بازرسي نامناسب است.
خبرنگار «جوان» در وين از قول خبرنگاران امريكايي كه در جلسه «آف د ريكورد» ديپلمات‌هاي امريكايي شركت داشته‌اند مي‌گويد، طرف‌هاي امريكايي ادعا مي‌كنند اين طرح مي‌تواند رضايت ايران را جلب كند، اين در حالي است كه يك ديپلمات ايراني در گفت و گو با فارس، توافق بر سر نحوه بازرسي‌ها را تكذيب و آن را «‌تلاش براي اثرگذاري بر روند مذاكرات» توصيف كرد. پيش از انتشار گزارش خبرگزاري فرانسه، روزنامه نيويورك تايمز گزارش كرد، مقام‌هاي امريكايي گزارش‌هايي درباره تغيير موضع امريكا در مورد توافق بر سر فردو را تكذيب كردند و نوشت كه امريكا در نامه‌اي مكتوب و شفاهي به تيم ايراني در وين گفته كه به ترتيبات توافق شده در لوزان پايبند است و توافق نهايي نيز بايد در چارچوب توافق شده در لوزان صورت بگيرد. اين در حالي است كه خبرنگار «جوان» در وين مي‌گويد اختلاف به خاطر تغيير موضع امريكايي‌ها بر سر فردو همچنان وجود دارد.

  سكوت بازار

برخي منابع روز دوشنبه گزارش كردند جان كري جمع بندي مذاكرات و نقاط اختلافي با ايران را براي اوباما در كاخ سفيد فرستاده ولي هنوز مشخص نيست اوباما از اراده سياسي لازم براي پرداخت هزينه‌هاي چنين توافقي برخوردار است يا نه. ديروز نيز خبري درباره پاسخ اوباما به كري منتشر نشد. با ورود مذاكرات به روز 584 بعد از توافق موقت ژنو، خبرنگاران امريكايي حاضر در وين از قول يك مقام امريكايي در جلسه «آف د ريكورد» (ضبط مطبوعاتي خاموش) نقل كردند: «‌دستيابي به توافق در اينجا قطعاً ممكن است.»مقام‌هاي ايراني در وين از جمله علي اكبر صالحي نيز اين را رد نمي‌كنند كه بسياري از مسائل فني در مذاكرات هسته‌اي حل شده وامكان توافق بين طرفين وجود دارد ولي تأكيد مي‌كنند كه دستيابي به چنين توافقي نيازمند تغيير برخي مواضع طرف امريكايي است. محمد جواد ظريف وزير خارجه دولت يازدهم ديروز در بدو ورود به وين گفت كه مذاكرات به مرحله بسيار حساسي رسيده ولي تأكيد كرد: «‌تهران تنها توافقي عادلانه و متوازن را مي‌پذيرد.» اين موضع‌گيري ظريف بلافاصله بعد از بازگشت از تهران نشان مي‌دهد از نظر تهران، هنوز داده - ستانده‌هاي توافق جامع به نقطه‌اي نرسيده كه طرف ايراني آن را «متوازن و عادلانه» بداند. ناظران در تهران مي‌گويند اينكه طرف امريكايي از زمان بازگشت ظريف و تيم همراه او به وين به طور مكرر گزارش‌هايي از «امكانپذير بودن توافق» منتشر مي‌كنند، با هدف تحت تأثير قرار دادن فضاي مذاكرات تيم ايراني در شرايطي است كه هنوز توافق به نقطه «متوازن» نرسيده است. خبرنگار «جوان» حاضر در وين، فضاي موجود در مذاكرات را چيزي شبيه به «خوف و رجاء» توصيف مي‌كند ولي تأكيد دارد كه طرف امريكايي سعي دارد به مذاكرات فضاي بيش از حد خوشبينانه تزريق كند. يك ناظر در تهران به يك متغير اساسي ديگر نيز اشاره كرده و مي‌گويد: «‌ما هر موقع به توافق نزديك شويم، بازار خيلي زود واكنش نشان مي‌دهد در حالي كه هنوز شاهد چنين واكنشي نيستيم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یوسف اویسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
اگر یک کلمه کمتر از فرمایش اقا باشد ضرر کردیم چون استراتژی استکبار عوض شده .دنیا در برابر تقییرات بسیار زیادی است که روش زندگی ها را عوض خواهد نمود و استعمار اینده تحت تاثیر این تغییرات خواهد بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار