کد خبر: 720564
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
در دومين روز از عمليات آزادسازي شهر الرمادي نيروهاي دولتي و مردمي عراق موفق شدند تا حدود زيادي اين شهر را به كنترل خود درآورند و در همين حال فرماندهان عراقي براي اينكه مانع از تشديد اختلافات فرقه‌اي شوند نام اين عمليات را از «لبيك يا حسين»‌به «لبيك يا عراق» تغيير دادند.
در دومين روز از عمليات آزادسازي شهر الرمادي نيروهاي دولتي و مردمي عراق موفق شدند تا حدود زيادي اين شهر را به كنترل خود درآورند و در همين حال فرماندهان عراقي براي اينكه مانع از تشديد اختلافات فرقه‌اي شوند نام اين عمليات را از «لبيك يا حسين»‌به «لبيك يا عراق» تغيير دادند.
پس از گذشت يك روز از اعلام آغاز عمليات آزادسازي استان الانبار نيروهاي مشاركت كننده در اين عمليات موفق شدند به پيشروي‌هاي خود ادامه دهند و حلقه محاصره بر تروريست‌هاي داعش را تنگ‌تر كنند. بنا بر اعلام مسئولان عراقي، نيروهاي دولتي به همراه نيروهاي مردمي و عشايري از سمت شمال، شرق و جنوب به سمت شهر الرمادي، مركز استان الانبار حركت كرده‌اند و محاصره شهر تقريباً كامل شده است. وزارت كشور عراق نيز از آزادي 65 كيلومتر از خاك الرمادي و محاصره اين شهر از دو محور در جنوب و غرب خبر داد. بر اساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي با هماهنگي بسيج مردمي و عشاير سني الانبار، كنترل اغلب گذرگاه‌هاي حياتي و مهم تحت سيطره داعش را به دست گرفته‌اند و شهر الرمادي از دو محور جنوب و غرب به طور كامل محاصره شده است. بركات العيساوي، عضو شوراي استانداري الانبار نيز اعلام كرد نيروهاي عراقي و داوطلب‌هاي مردمي موفق شدند مناطق «الطاش» و «الحميده» در جنوب الرمادي را كه دو منطقه استراتژيك محسوب مي‌شوند، آزاد و مسيرهاي امدادرساني داعش را در جنوب الرمادي قطع كنند. به گفته العيساوي نيروهاي عراقي وارد بخش‌هايي از دانشگاه الانبار شده‌اند، در نتيجه تروريست‌هاي داعش از اين مناطق به سمت الخالديه پا به فرار گذاشته‌اند. در همين حال، حزب‌الله عراق چند صد عضو گروهك تكفيري داعش را نزديك مركز اين استان به اسارت گرفت. شبكه خبري «الميادين»  كه تصاوير اختصاصي از اين عمليات موفق منتشر كرد از موفقيت گردان‌هاي حزب‌الله عراق در اسارت چند صد عضو گروهك تكفيري تروريستي داعش خبر داد.

  العبادي در الانبار

همزمان با ادامه عمليات آزادسازي الرمادي، حيدر العبادي، نخست وزير عراق براي نظارت بر روند عمليات نظامي در الانبار به مركز فرماندهي عمليات مشترك در اين استان رفت و از پيشروي نيروهاي عراقي و نيروهاي مردمي در تمامي محورها قدرداني كرد. العبادي با اشاره به اينكه الانبار به زودي آزاد خواهد شد، تأكيد كرد: در حال حاضر تقسيم عراق بسيار بعيد است. موضع ايران در حمايت از دولت عراق در جنگ عليه داعش نشئت گرفته از اين مسئله است كه ايراني‌ها به اين باور رسيده‌اند كه داعش خطري واقعي براي امنيت ملي كشورشان است. نخست وزير عراق از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس خواست مانند ايران عمل كنند و داعش را خطري واقعي براي كشورشان بدانند؛ خطري كه عراق در حال حاضر در حال دور كردنش از آنهاست.

  تغيير نام عمليات

مقامات عراقي عصر روز گذشته اعلام كردند نام عمليات آزادسازي الرمادي را به «لبيك يا عراق» تغيير داد‌ه‌اند. پيشتر احمد الاسدي، سخنگوي رسمي نيروهاي مردمي عراق اعلام كرده بود رمز عمليات آزادسازي الرمادي «لبيك يا حسين» انتخاب شده كه تكميل عمليات «لبيك يا رسول‌الله» است كه براي آزادسازي پالايشگاه بيجي و مناطقي از صلاح‌الدين آغاز شده است اما بعضي رسانه‌هاي غربي و عربي با جنجال زياد سعي كردند نامي كه انتخاب شده را فرقه‌گرايانه نشان دهند و به نظر مي‌رسد تصميم تغيير نام براي اينكه بهانه‌اي به دست اين رسانه‌ها داده نشود، گرفته شد. پيشتر مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق درباره نامگذاري عمليات آزادسازي استان الانبار به «لبيك يا حسين» گفته بود: «چنين نامگذاري‌هايي يقيناً موجب سوءبرداشت و كج فهمي مي‌شود... براي همين بايد نام عمليات‌ها را مثلاً «لبيك يا صلاح‌الدين» يا «لبيك يا الانبار» گذاشت.»

  سلاح‌هاي روسي در راهند

چند روز پس از سفر حيدر العبادي به مسكو منابع آگاه خبر دادند ظرف يك هفته محموله‌هايي از سلاح‌ و تجهيزات نظامي پيشرفته از روسيه تحويل خواهند گرفت. به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، منبعي در وزارت دفاع عراق اعلام كرد كه نيروهاي عراقي به زودي 42 سامانه ضدتانك ليزري- حرارتي، خمپاره اندازهاي جديد، 50 خودروي زرهي ضدموشك و بمب از روسيه دريافت خواهند كرد و قرار است مسكو ظرف يك هفته اين سلاح‌ها و تجهيزات را براي عراق بفرستد. به گزارش اين منبع، تجهيزات مذكور مي‌توانند به نيروهاي عراقي براي رفتن به قلب دشمن و شناسايي بمب و مين كمك كنند.

  هشدار پاريس نسبت به احتمال تجزيه عراق و سوريه

لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه در پاسخ به سؤال‌هاي نمايندگان پارلمان اين كشور گفت: در عراق و سوريه بايد هرچه سريع‌تر همبستگي بين‌المللي بيشتر شود چراكه در غير اين صورت ما به سمت تجزيه اين كشورها با وقوع كشتارهاي دسته جمعي جديد و پيامدهاي فاجعه بار پيش مي‌رويم. وزير خارجه فرانسه مدعي شد سقوط الرمادي، مركز استان الانبار عراق به دست داعش شكستي براي نيروهاي امنيتي عراقي است. رئيس دستگاه ديپلماسي فرانسه همچنين خواهان تقويت هرچه سريع‌تر ائتلاف ضد داعش شد تا اين گروه نتواند به كشتارهاي دسته جمعي در عراق و سوريه دست بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار