کد خبر: 685687
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم واقعا کار دشواری است، فرصت واقعا کم هست اما ناامید نیستیم.
فارس: سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پایان دو روز رایزنی‌های سه جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط در جمع خبرنگاران گفت:

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفتی در مذاکرات داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس عراقچی در پایان دو روز و چهار دور گفتگوی سه جانبه وزیران امور خارجه ایران وآمریکا و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرنگاران گفت ؛ دو روز گذشته بسیار پر کار وفشرده بود وچهار جلسه سه ساعته در بالاترین سطح ممکن و در کنار آن ساعتها مباحث جانبی برگزار شد.

وی افزود: مذاکرات از ابعاد بسیار زیادی برخوردار است اما بعد از ساعتها بحث هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود؛ مذاکرات در همه ابعاد ادامه دارد و هر موضوعی که مطرح میشود مسایل جانبی و پیچیده گیهایی همچون مسایل فنی وحقوقی وسیاسی دارد.

وی تصریح کرد: دو موضوع کلیدی وجود دارد یکی بحث چگونگی برداشته شدن تحریمها ، تحریمهایی که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره امریکا و رییس جمهور امریکا وضع شده و هر کدام از انها برای خودش از نظر اجرایی متفاوت است و دوم میزان وحجم غنی سازی وموضوعات جانبی مربوط به ان.

عراقچی گفت: در رابطه با میزان ذخایر وتاسیسات وراکتور اراک و فردو ودیگر موارد مذاکرات همچنان به صورت فشرده جریان دارد.

عضو تیم مذکره کننده هسته ای کشورمان همچنین تصریح کرد؛ خیلی مستقیم ونزدیک و عملیاتی با عنایت به هدف یعنی همان توافق نهایی مذاکره کردیم و گفتگوها همچنان شکل جدی وواقعی دارد ولی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات بکنیم .

سید عباس عراقچی همچنین با ابرازامیدواری برای توافق تا سوم آذر گفت؛ همه طرفها جدی هستند وتصمیم داریم هر چه قدر که لازم باشد مذاکرات را تا سوم اذر ادامه بدهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مذاکرات پنج بعلاوه یک امروز سه شنبه با حضور معاونین وزرای خارجه و ظریف برگزار میشود تصریح کرد: در حاشیه مذاکرات اصلی در ملاقاتهایی دوجانبه با روسیه وچین مشورت ورایزنی خواهیم کرد.

عراقچی گفت؛ احتمالا به صورت دوجانبه با هیات امریکایی دیدار خواهیم داشت و سه شنبه شب تصمیم خواهیم گرفت که مذاکرات را روز چهارشنبه ادامه بدهیم یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه جدیت کامل داریم هرچقدر که لازم باشد در عمان می مانیم و مذاکرات را ادمه میدهیم گفت؛ هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته اما تفاوت این دور از مذاکرات بامذاکرات قبلی اینست که ما به صورت کامل روی راه حلها متمرکز شده ایم و موضوعات دقیقاً وبه صراحت مشخص شده است.

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ موضوعی هنوز به راه حل قطعی نرسیدیم، افزود؛ نظرات وایده هایی متفاوت برای هر موضوع وجود دارد که بعضی برای ما زمینه پذیرش دارد وبرخی برای طرف مقابل ولی کماکان ایرادها، نگرانیها ومشکلات سرجای خودش هست.

وی در پاسخ به این سوال که چنانچه طرفین تا سوم اذر به نتیجه نرسیدند چه راهکاری را پیش بینی می کنید گفت: از انجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار رو سخت تر میکند واینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم واقعا کار دشواری است ، فرصت واقعا کم هست اما ناامید نیستیم.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه در کلان قضیه به توافق برسیم گفت: این احتمالش هست امیدواریم اما نمی‌توانیم بگویم خوشبین هستیم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه گفت: به تلاشهایمان ادامه خواهیم داد ونقطه مثبت این است که همه طرفها جدیت دارند و خواسته ای که برای رسیدن به توافق هست برای همه طرفها جدی است.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر اوباما که چقدر توانست بر فضای مذاکرات تاثیر گذار باشد گفت: در شرایط حساسی که هستیم خیلی نباید به فضا سازیهای رسانه ای توجه بکنیم انچه که از نظر ما مهم است اینکه در هیات امریکایی جدیت لازم راشاهد هستیم و در حال مذاکره هستیم، طبعا هر کشوری مواضع خودش رو به لحاظ سیاسی دارد وان را اعلام میکند ما خیلی اعتنایی به این مواضع که بعضا برای پاسخ گویی به سیاست داخلی کشورها عنوان می شود توجهی نداریم بلکه روی مذاکرات متمرکز میشویم تا به راه حل برسیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار