کد خبر: 654423
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
تمام واكنش‌ها به نمايش شجاعانه ايران مقابل آرژانتين در جام جهاني
26 خرداد 93 در تاريخ فوتبال ايران ثبت شد، آن هم به عنوان يك روز به يادماندني، يك روز تاريخ ساز، روزي كه...
سعيد احمديان
26 خرداد 93 در تاريخ فوتبال ايران ثبت شد، آن هم به عنوان يك روز به يادماندني، يك روز تاريخ ساز، روزي كه تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني برابر تيم صاحبنام فوتبال دنيا؛ آرژانتين نمايشي خيره‌كننده داشت تا شاگردان كرش تيتر يك رسانه‌هاي دنيا شوند، آن هم پس از مسابقه‌اي كه آن قدر عالي و درخشان برابر يكي از برترين‌هاي دنيا ظاهر شدند كه گل مسي در وقت‌هاي اضافه و شكست ايران با اين سوپر‌گل به چشم نيامد و همه از بازي حماسي تيم ملي ايران صحبت كردند؛ ديداري كه داور صربستاني يك پنالتي را به نفع ايران نگرفت تا او هم در روزي كه آلبي سلسته به تنهايي توان شكست تيم ايران را نداشت، نيروي كمكي‌شان شود.
 
  كرش: جاي داور بودم شب خوابم نمي‌برد
 
عصبانيت كارلوس كرش بعد از پايان بازي طبيعي بود، نه عصبانيت از دست شاگردانش كه آنها نمايش فوق‌العاده‌اي داشتند، عصبانيت از دست مازيچ داور صربستاني مسابقه كه پنالتي ايران را نگرفت تا شب خوب فوتبال ايران كامل نشود. او به همين خاطر با رگ‌هاي بر آمده و صدايي كه از آن عصبي بودن مي‌باريد به سالن كنفرانس مطبوعاتي آمد و داور يكي از مخاطبان اصلي او بود: « يك تيم نابغه داشت تيم ديگر بازيكنان تلاشگر. تلاش داشتيم به دروازه آرژانتين نزديك شويم. چند فرصت گلزني خيلي خوب داشتيم و دو شخصيت متفاوت نقش بازي كردند. آرژانتين برد و بهترين بازيكنان را داشت. آنها بارها تلاش كردند كه بتوانند گل بزنند. مسي بهترين بازيكن جهان است. شخصيت بعدي داور بود كه پنالتي واضح ما را نگرفت. من نسبت به عملكرد بازيكنان افتخار مي‌كنم. قابل قبول نيست كه داور فقط پنج متر با صحنه فاصله داشته باشد و پنالتي را نگيرد. »
 
كرش اضافه كرد: « بايد با احتياط صحبت كنم. ضربه مسي عالي بود. من هنوز درباره داوري صحبت دارم. از اين ناراحتم كه داور صحنه را ديد اما پنالتي نگرفت. من ويدئو را ديدم او درست در پنج متري صحنه بود. اما نگرفت. اميدوارم من به خاطر اين صحبتي كه مي‌كنم جريمه نشوم. داور در سطح اين بازي نبود.» او در ادامه با انتقاد شديد از داور صربستاني گفت: « وقتي كه چنين داوري را مي‌بينيم واقعاً ناراحت مي‌شويم. يك پنالتي بايد به سود ما اعلام مي‌كرد و يك كارت قرمز هم به حريف بايد مي‌داد. هيچ بهانه‌اي براي نگرفتن اين خطا وجود ندارد. او چگونه به وجدان خودش، كميته داوران و مردم جهان درباره اين پنالتي مي‌خواهد توضيح دهد. اگر من جاي او بودم شب خوابم نمي‌برد. در كمال احترامي كه براي داوران قائلم اما دوست دارم با اين داور روبه‌رو شوم و به چشمانش خيره شوم و بپرسم‌اي مرد! چگونه توانستي اين كار را با ما بكني؟»
 
كرش درباره بازي آينده با بوسني هم صحبت كرد: «ما همواره بايد طوري بازي كنيم كه مقابل آرژانتين بازي كرديم. نتيجه اين ديدار گذشت و رفت و نمي‌توانيم كنترلي روي آن داشته باشيم و آن را عوض كنيم اما مي‌توانيم قواي ذهني‌مان را كنترل و تقويت كنيم تا با تمركز مناسب به مصاف بوسني برويم. در حال حاضر اتفاقي نيفتاده است. تنها بايد بازيكنان را سر پا بلند كنم و آنها را بسازم. ما در اكثر دقايق آرام و خونسرد كارمان را كرديم و از اينكه يك ضربه آمد و به گل تبديل شد، ناراحتم. »
 
  سابه‌يا: با مسي هر چيزي ممكن است
 
برخلاف كرش سرمربي آرژانتين از نتيجه بازي خيلي راضي است. سا به يا بعد از پايان بازي گفت: «ما در نيمه اول هجومي بازي كرديم ولي در نيمه دوم تيم ايران در ضدحملات نابودكننده ظاهر شد. آنها خوب سازماندهي شده بودند اما ما مسي را داشتيم. او بازيكن تمام كننده‌اي است، مسي جلوي تعداد زيادي تماشاگر بازي مي‌كرد و بازي مشكل شده بود اما با حضور مسي همه چيز ممكن است. مقابل يك تيم پر تلاش بازي مي‌كرديم اما اين برد بسيار با ارزش است.» او درباره گل مسي گفت: « فكر مي‌كنم ضربه مسي را هيچ دروازه‌باني نمي‌توانست بگيرد، حتي اگر دو دروازه‌بان هم درون دروازه ايران بودند نمي‌توانستند ضربه مسي را بگيرند. اما مايلم به تيم ايران تبريك بگويم چراكه بازي خيلي عالي را به نمايش گذاشت. سخت بود كه ما بتوانيم در فضاي دفاعي ايران صاحب موقعيت شويم. »
 
  پنالتي ‌گرفته مي‌شد آرژانتين را مي‌برديم
 
دقيقه 54 بازي شنبه جنجالي‌ترين صحنه بازي اتفاق افتاد؛ صحنه‌اي كه خطاي آشكار مدافع آرژانتين روي دژاگه را داور صرب پنالتي تشخيص نداد تا ايران با اين ناداوري در نهايت بازنده شود. دژاگه در اين باره بعد از پايان بازي گفت: « يكي از فرصت‌هايي كه صددرصد به ما داده نشد مربوط به پنالتي بود اما فوتبال است و نمي‌توان بعد از بازي درباره موقعيت‌هاي از دست رفته صحبت كرد. اگر در آن صحنه داور پنالتي ما را مي‌گرفت و ما آن را به گل تبديل مي‌كرديم روند بازي تغيير مي‌كرد اما بايد اين چيزها را فراموش كنيم. اگر برابر بوسني هم همين طور بازي كنيم مي‌توانيم به مرحله بعد برويم. » او درباره موقعيت‌هاي گلزني كه نصيبش شد نيز گفت: «فقط من فرصت نداشتم بلكه قوچان‌نژاد هم شانس‌هاي خوبي براي گلزني داشت. اگر كمي شانس داشتيم يكي از آن توپ‌ها گل مي‌شد و بازي طور ديگري پيش مي‌رفت. به هر حال در فوتبال شانس هم لازم است. هرچند دروازه‌بان آرژانتين هم خيلي خوب كار مي‌كرد. »در پايان خبرنگاري از دژاگه پرسيد كه آيا در بازي برابر بوسني پايش به گلزني باز مي‌شود؟ دژاگه در پاسخ با خنده گفت: «بله ديگر وقتش است!»
 
  مسي: بازي سختي مقابل ايران داشتيم
 
بازي خوب شاگردان كرش باعث شد تا مسي هم پس از پايان بازي، نمايش بازيكنان ايران را تحسين كند. او گفت: « انتظار نداشتيم كه بازي خيلي سختي برابر ايران داشته باشيم. ايران دفاع بسيار خوبي براي ما تشكيل داده بود و به ما اجازه نداد كه توپ را در محوطه جريمه به گردش دربياوريم. ايران بسيار منظم بود و با برنامه بازي مي‌كرد. ما كار دشواري براي عبور از بازيكنان ايران داشتيم. آنها خيلي به هم نزديك بازي مي‌كردند و فضاي زيادي در اختيار ما نمي‌گذاشتند. ما در نهايت توانستيم به آنچه مي‌خواستيم دست پيدا كنيم و با پيروزي از ميدان خارج شويم. بازي بسيار مهمي را برديم. با اين پيروزي به راحتي از گروه صعود كرديم و در ادامه مي‌توانيم با آرامش بيشتري بازي كنيم. »مسي در پايان با تمجيد از سرخيو رومرو دروازه‌بان تيم خود گفت: « عملكرد رومرو در اين ديدار عالي بود. براي او خيلي خوشحالم. در واقع او باعث شد كه ما بتوانيم به اين سه امتياز برسيم. »
 
  روحاني: سرتان را بالا بگيريد
 
بازي فراتر از انتظار ملي‌پوشان در بازي با آرژانتين همچنين تمجيد مقامات سياسي ايران را به همراه داشت. حسن روحاني دقايقي پس‌ از پايان بازي در توئيتر در پيامي به ملي پوشان نوشت: «يوزپلنگ‌هاي ما عالي بازي كردند. اين نتيجه‌ شايسته شما نبود اما تلاش فوق‌العاده‌اي كرديد. سرتان را بالا بگيريد. » رئيس‌جمهور همچنين در ادامه در پيامي رسمي از بازيكنان تيم ملي فوتبال تقدير كرد. در اين پيام آمده است: «جوانان غيور ايران اسلامي بار ديگر اراده و شايستگي خود را به جهانيان ثابت كردند. بدينوسيله از بازيكنان پرتلاش تيم ملي فوتبال و كادر فني كه با بازي جوانمردانه و فداكارانه در برابر تيم ملي فوتبال آرژانتين دل ملت را شاد كردند و شگفتي آفريدند تشكر مي‌كنم. گرچه نتيجه در دقايق آخر رقم خورد اما براي اينجانب 90دقيقه بازي زيباي شما و اميدي كه تا لحظه آخر به پيروزي داشتيد غرور‌آفرين بود. خسته نباشيد. موفقيت بيشتر شما را از خداوند متعال مسالت مي‌نمايم. » جواد ظريف وزير امور خارجه هم پس از بازي ايران و آرژانتين از نمايش بازيكنان ايران تقدير كرد و در صفحه اجتماعي خود در فيس بوك نوشت: « امشب بچه‌ها در برزيل غوغا كردند. دمشون گرم كه همه ما را سربلند كردند.» علاوه بر دولتي‌ها، مجلس هم از بازي شجاعانه ملي‌پوشان مقابل آرژانتين ستايش كرد.  ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس ديروز در نطق پيش از دستور در جلسه علني مجلس گفت: « درست در زماني كه تيم مذاكره هسته‌اي با 1+5 با الهام و اقتدار برآمده از عقلانيت، ‌استقامت و ديانت ملت بزرگ ايران در برابر زياده‌خواهي زياده خواهان جهان با پافشاري بر اصول و حقوق مشروع هسته‌اي ملت ايران از منافع ملي دفاع مي‌نمايد، جوانان برومند و اقتدار‌آفرين ايران اسلامي در رويارويي مدعيان جام جهاني فوتبال و ليگ جهاني واليبال عزم و اراده، دانش و تجربه و هوش و ذكاوت خود را در برابر ديدگان خيره شده حوزه ورزش به نمايش گذاشتند. اين جوانان از يوزپلنگ ايراني الهام گرفته بودند، اميدوارم نام يوزپلنگ ايراني را همواره در چهره ورزشكاران و نيروهاي پرتوان ايراني زنده و جاويدان ببينيم.»
 
 
 تبريك ستاره‌هاي فوتبال دنيا به ايران
 
بازي تيم ملي فوتبال برابر آرژانتين باعث شد تا اين نمايش تمجيد اهالي فوتبال دنيا را به همراه داشته باشد و آنها در شبكه‌هاي اجتماعي‌شان نسبت به اين بازي واكنش نشان دهند. كريس رونالدو در توئيتي كوتاه نوشت: « تبريك به تيم ايران. بازي شما فوق‌العاده بود. شايسته برد بوديد. »مايكل اون مهاجم سابق تيم ملي انگليس پس از اين ديدار در شبكه اجتماعي خود در توييتر نوشت براي ايران خيلي متأسف شدم. آنها فوق‌العاده بودند.  رسانه‌هاي دنيا هم از قافله عقب نماندند و ايران را شايسته پيروزي مقابل آرژانتين دانستند. وان مك كنا خبرنگار برگزيده ورزشي جهان در سال 2012 گفت: «ما همگي ديگر طرفدار ايرانيم. ». پائول جانسون معاون سردبير گاردين انگليس گفت: «ايران فوق‌العاده بود اما بدشانس هم بود. »كتال كلي ستون‌نويس ورزشي روزنامه گلوب‌اند ميل كانادا نوشت: «در دو ساعت بازي ايران و آرژانتين همه ما عاشق اين تيم و جادوي جام جهاني شديم.» گري لوئيس نماينده سازمان ملل در ايران هم در توئيتي نوشت: «در تهران باوركردني نيست. صداي بوق‌ها داره هي بلندتر ميشه: انگار بازي رو برده باشيم! حس عالي بودن در تهران. چه خوب مي‌شد اگر كسي به بچه‌هاي تيم ملي درباره عكس‌العمل پرهيجان در تهران نسبت به عملكرد تاريخي‌شون خبر مي‌داد!» سي‌ان‌ان هم با تيتر مسي در لحظه‌هاي پاياني قلب ايرانيان را شكست. حيف شد. گزارش اين بازي را روي خروجي‌اش قرار داد. آناپ كافل سردبير واشنگتن‌پست هم گفت: «ممكن است آرژانتين بازي را برده باشد اما ايراني‌ها دل‌هاي ما را ربودند. بازي ايران عالي بود. »
 
  شايد كار براي صعود به قرعه‌كشي بكشد!
 
با وجود شكست مقابل آرژانتين، تيم ملي هنوز شانس صعود دارد. در حال حاضر آرژانتين با شش امتياز و تفاضل 2+ در صدر قرار دارد و صعود خود را از اين گروه قطعي كرده است. پس از آن نيجريه است كه با چهار امتياز و تفاضل گل 1+ در رتبه دوم است. آفريقايي‌ها به لطف پيروزي ارزشمند برابر بوسني شانس بالايي براي راهيابي به مرحله بعد دارند و در صورت كسب تساوي مقابل آرژانتين فارغ از هر نتيجه‌اي كه در بازي ايران و بوسني رقم بخورد به مرحله بعد صعود مي‌كنند.  ملي‌پوشان اگر بوسني و هرزگوين را با اختلاف يك گل ببرند بايد منتظر باشند تا نيجريه با اختلاف دو گل به آرژانتين ببازد. اما اگر ايران با اختلاف گل بيشتري حريفش را شكست دهد، باخت نيجريه با كمترين اختلاف هم براي صعود ايران كافي است.  نكته جالب اتفاقي است كه احتمال رخ دادن آن در روز پاياني كم هم نيست. اگر ايران يك بر صفر بوسني را ببرد و نيجريه هم با همين نتيجه به آرژانتين ببازد، امتياز، تفاضل گل، گل زده و گل خورده و در واقع همه چيز ايران و نيجريه مساوي مي‌شود. در اين صورت تيم صعود كننده چگونه مشخص مي‌شود؟هوشنگ نصيرزاده در اين رابطه به ايسنا گفت: « طبق ماده 41 آيين‌نامه مسابقات فيفا ابتدا به امتياز تيم‌ها و سپس به تفاضل گل و بعد از آن به گل‌هاي زده بيشتر را مورد محاسبه قرار مي‌دهد و اگر همه چيز برابر بود، كميته‌ مسابقات بين تيم‌ها قرعه‌كشي خواهد كرد. »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار