کد خبر: 642473
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد؛
سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: من به شما بگويم قبل از اينكه ثبت نام آغاز شود، بنده و آقاي لاريجاني و چند نفر از نمايندگان بوديم كه پيش بيني كرديم بالاي 90 درصد مردم براي دريافت يارانه ثبت نام مي كنند.
جوان‌آنلاين: غلامرضا كاتب در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص انصراف كمتر از 10 درصدي مردم از دريافت يارانه اظهارداشت: ثبت نام براي يارانه، حق مردم بوده است و مردم احساس مي كردند كه حق قانوني شان است و ثبت نام كرده اند.
 

وي تصريح كرد: من از اول هم اعتقاد داشتم كه هر كس دوست دارد ثبت نام كند شما اگر صحبت هاي من را بخوانيد متوجه مي‌شويد، در هر صورت مردم اين احساس نياز را كرده و ثبت نام كرده اند و من بارها گفته ام كه كسي نمي تواند به مردم بگويد حق قانوني تان نيست چرا كه حق قانوني شان بوده و ثبت نام كرده‌اند.
 

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تبليغات دولت براي انصراف مردم از يارانه افزود: مردم در يك كلمه احساسشان بر اين بوده كه حق قانوني شان است و به همين خاطر ثبت نام كردند، دليل خاصي ندارد؛ هم صدا و سيما براي تبليغات انصراف از يارانه زحمت كشيد، هم دولت تقاضا كرد؛ بالاخره مردم اينگونه تشخيص دادند.
 

به گفته كاتب، مردم مي گويند حق قانوني خودمان است، چه ايرادي دارد وقتي كه واقعا حقشان است كه از گرفتن يارانه انصراف دهند.
 

وي در پاسخ به اينكه حتي آنهايي كه وضعيت مالي خوبي دارند هم حق شان است، گفت: آن ديگر تصميم خودشان است، حدود 10 درصد ثبت نام نكردند ديگر شايد تمكن مالي دارند البته تشخيص به عهده خودشان است.
 

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: يكي تمكن مالي اش ماهي 5 ميليون تومان و يكي 3 ميليون است بنابراين تحليل هاي افراد با هم فرق دارد؛ بالاخره يك زماني در گذشته ما گفتيم كه پول يارانه حق قانوني تان است، ما قيمت حامل هاي انرژي را افزايش مي دهيم و اين پول فيش آب و برق و گازتان است؛ اين حرف را در دوره قبل زديم.
 

كاتب افزود: حالا هم مردم احساس مي كنند فيش آب و برق و گازشان را بايد از محل دريافت يارانه نقدي پرداخت كنند. خيلي ها دنبال اين پول هستند. من اصلا ناراحت نيستم كه چرا مردم زياد ثبت نام كرده اند، بارها گفته ام اجازه ندارد كسي براي انصراف مردم از دريافت يارانه تبليغات كند.
 
وي يادآور شد: شما اگر صحبت هاي 10 روز قبل من را هم ببينيد گفته ام كه اين حق مردم است اما تشخيص به عهده خودشان است؛ من اصلا مخالف اين مسئله كه چرا تعداد كمي از مردم انصراف دادند نيستم.
 

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس بر اين باور است كه برخي مي گويند اين قضيه بي اعتمادي به دولت است اما چه بي اعتمادي اي، مردم پولشان را مي خواهند، طرف 4 نفر است 4 تا 50 تومان مي شود 200 تومان، پول آب و برق و گازش را مي دهد؛ اين يك واقعيت در جامعه است.
 

كاتب گفت: من به شما بگويم قبل از اينكه ثبت نام آغاز شود، بنده و آقاي لاريجاني و چند نفر از نمايندگان بوديم كه پيش بيني كرديم بالاي 90 درصد مردم براي دريافت يارانه ثبت نام مي كنند. اما اينكه اين مسئله ثبت نام را هم دولت انجام داد ضروري بود به دليل اينكه يك تعدادي 170 هزار نفر ليست افراد فوت شده داشتيم، 5 ميليون افراد خارجي هم داشتند يارانه مي گرفتند؛ حالا همين 5 ميليون هم كه كم شد حداقل خارجي ها حذف شدند و هيچ ايرادي هم ندارد نبايد ايراد بگيريم.
 

وي افزود: حداقل 10 درصد از تعداد يارانه بگيران كم شده است كه حدود 4 هزار ميليارد تومان است؛ باز هم دست مردم درد نكند 4 هزار ميليارد تومان كم شد، چه چيزي طلب داريم از مردم؟!؛ بعضي ها فكر مي كنند همه بايد مي رفتند و انصراف مي دادند در حاليكه اينگونه نيست.
 

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: همين ما بوديم كه 4 سال پيش مي گفتيم يارانه حق‌ تان است، پول آب و برق و گازتان را زياد كرديم يا بالاتر از اين مي گفتيم، مگر نگفتيم نفت را سر سفره مردم مي آوريم حالا نفت كه نيامد، سفره مان هم نفتي شد حالا مي خواهيم بگوييم چرا مردم انصراف ندادند.
 

كاتب افزود: البته دولت بايستي قانون را اجرا مي كرد، نبايد مباحث مردمي را فقط از جنبه سياسي ببينيم بلكه بايد از منظر اجتماعي نيز به آن بنگريم.
 
 

 

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
0
0
نماینده مجلس"گوئی شما جزئ انهائی
نبودید"که دادن یارانه راگداپروری می دانستند"یابه دلیل کمبود مالی دولت
خواستار حذف یارانه ها بطور کل بودید و یا دادن کالا به جای یارانه ها"مجلس از ابتدا تا کنون"همیشه به طرق مختلف با پرداخت یارانه ها مخالف کرده بود"این صحبت های شما "با انچه که گذشت "در تضاد نیست؟
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
0
0
بسياري از افراد متمول را كه ثبت نام كرده اند ميشناسم كه معتقدند اين پول حقشان است و از حق خود نمي گذرند . درواقع بسياري به يارانه به چشم كمك مالي دولت به مستمندان نگاه نمي كنند بلكه حق قانوني خود ميدانند كه اگر نگيرند هم در آباداني كشور استفاده نمي شود زيرا اين اختلاسها و فساد هاي مالي اخير در دستگاهها هم موجب بي اعتمادي شده است .
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
0
0
واقعا زحمت پیش بینی افتاد گردنتون!!!
خودتون تنهایی پیش بینی کردین یا کمک گرفتین؟؟؟؟؟؟
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
1
البته ايشان شق القمر نكردند . اكثر مردم هم همين پيش بيني را داشتند . براي همين هم همه ثبت نام كردند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
0
... همين جمله ايشان كه يارانه حق قانوني همه است جمله است براي راي آوري در انتخابات آينده است و الا همه ميدانند كه يارانه حق افراد نيازمند است نه افراد بي نياز و در هيچ يك از كشورهاي جهان اينگونه بي در و پيكر به همه يارانه نمي دهند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
مبلغ یارانه از محل فروش بنزین و سایر حامل های انرژی به خود مردم تامین می شود. بنابراین اصولا پول نقدی که پرداخت می شود یارانه نیست و باز توزیع درآمد حاصل از فروش بنزین به خود مردم است بنابراین کسی که در ماه هزینه 800 هزار تومنی برای آب و برق و بنزین می کنه با فرض 4 نفر بودن 200 از هزینه هاش کم می شه و میشه 600 تومان ولی کسی که هزینه کل مصرف انرژیش 70 تومان می شود بنابراین با فرض 4 نفر بودن 130 تومان دریافت یارانه دارد.
بنابراین دولت می تواند با تنظیم قیمت ها بر اساس مصرف (پر مصرف ها قیمت بالاتر و کم مصرف ها قیمت پایین تر در واحد انرژی) با توزیع مساوی به اصطلاح یارانه نقدی شرایط بهتری برای نیازمندان که عموما انرژی کمتری مصرف می کنند ایجاد کند. البته یاید با نظارت قوی جلوی جبران قیمتی که ممکن است بی نیازهای جامعه که عموما قدرت هم دارند گرفته شود. یادمون باشه تعریف غلط مسئله باعث غیر قابل حل شدن آن می شود.
مهم نیست که یارانه به همه داده می شود یا نه بلکه مهم است در سرجمع پرداخت و هزینه برای اغنیای جامعه منفی و برای نیازمندان مثبت باشد. البته رشد قیمت بر اساس مصرف باید به صورت پلکانی-نمایی تعیین شود تا شکاف موجود بین درآمدها را هم تصویر کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار