کد خبر: 614188
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰
اوباما: در تلاش براي همكاري با ايران، همكاري نزديكي با اسرائيل خواهيم داشت
اوباما تأكيد كرد دولت وي ضمن تلاش براي همكاري با ايران، همكاري نزديكي با اسرائيل خواهد داشت. به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور ايالات متحده مجبور است در مسير كاهش تنش‌ها با ايران، رژيم صهيونيستي را متقاعد كند.
فاطمه صناعي

روزنامه هاآرتص ديروز نوشت: «اوباما پيش از گفت‌وگوي تلفني با روحاني، مقامات اسرائيل را در جريان گذاشت.» رئيس‌جمهور امريكا هم در بيانيه خود پس از گفت‌وگو با رئيس‌جمهور ايران تأكيد كرد دولت وي ضمن تلاش براي همكاري با ايران، همكاري نزديكي با اسرائيل خواهد داشت. به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور ايالات متحده مجبور است در مسير كاهش تنش‌ها با ايران، رژيم صهيونيستي را متقاعد كند.

به گزارش «جوان»، تماس تلفني بين رؤساي جمهور ايران و امريكا كه از 24 ساعت گذشته به بمب خبري رسانه‌هاي جهان تبديل و حتي سبب بهت مقامات بلندپايه دو كشور شده است، اگرچه در وهله اول با رضايت سطحي از توافق دو طرف براي حل مشكلات في‌مابين در روابط دوجانبه و حل مسئله هسته‌اي و تحريم‌ها همراه بود اما زمان براي اين خوش‌بيني‌ها طولاني نبود. آن طور كه رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش كرده‌اند، اوباما پيش از تماس با روحاني تل‌آويو را در جريان تصميم خود براي تماس گذاشته است. تلاش اوباما براي مطلع كردن رژيم صهيونيستي يا به عبارتي متقاعد كردن تل‌آويو براي تماس مستقيم با ايران در بيانيه‌اي كه كاخ سفيد بلافاصله پس از تماس تلفني وي منتشر كرد، آشكار بود. رئيس‌جمهور امريكا در بيانيه خود پس از گفت‌وگو با رئيس‌جمهور ايران تأكيد كرد دولت وي ضمن تلاش براي همكاري با ايران، همكاري نزديكي با اسرائيل خواهد داشت. با اين وجود پايگاه خبري ديلي‌بست از مخالفت كنگره با مذاكره مستقيم اوباما با روحاني خبر مي‌دهد كه اكثريت آن را جمهوريخواهان تشكيل مي‌دهند. پايگاه «رول كاب» هم نوشته است، برخي از نمايندگان با صرف نظر از توافقات هسته‌اي، حاضرند پيش از اينكه توافقي ميان امريكا با ايران در مذاكره مستقيم شكل بگيرد، به سمت اين توافق‌ها اژدر بفرستند.

تلاش براي متقاعد كردن صهيونيست‌ها

هاآرتص در گزارش خود به نقل از يك مقام بلندپايه امريكايي گفت كه دولت اسرائيل حق دارد درباره ايران هر شك و ترديدي داشته باشد. اين مقام امريكايي مي‌گويد: سوزان رايس، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پيش از تماس تلفني اوباما با روحاني با «ياكوف آميدو» صحبت كرده و همتاي اسرائيلي‌اش را از تصميم اوباما مطلع كرده است. آميدو همچنين از جريان ملاقات ظريف و كري نيز مطلع شده است: ما همچنان به تماس‌هايمان با اسرائيل براي به روز كردن جريان ارتباطي با ايران ادامه مي‌دهيم. اين مقام ادامه داد: ما معتقديم حل و فصل ديپلماتيك مسئله هسته‌اي ايران، امنيت اسرائيل را هم تأمين مي‌كند. مشاور امنيت ملي امريكا تأكيد كرده است: امروز تا حدي شگفت‌انگيز، از جانب آنها (هيئت ايراني) با ما تماس برقرار شد كه بگويند روحاني تمايل دارد با باراك اوباما تماس تلفني در مسير برگشت به فرودگاه داشته باشد و ما توانستيم اين تماس تلفني را برقرار كنيم و يك مكالمه سازنده برقرار شد.

در اين ميان قرار است بنيامين نتانياهو روز يك‌شنبه بيت‌المقدس را به مقصد نيويورك ترك، روز دوشنبه با اوباما ديدار كند و در نطقش در مجمع عمومي سازمان ملل كه روز سه‌شنبه انجام مي‌شود، يك بار ديگر درباره مسئله هسته‌اي ايران هشدار دهد.

تل‌آويو: روحاني، كارشناس حيله‌گري است

«يوال استينيتز» وزير امور استراتژيك اسرائيل هم گفته است كه حسن روحاني سعي دارد با خنده خنده به بمب هسته‌اي دست پيدا كند و اين مرد كارشناس حيله‌گري است. او به جاي اينكه در مورد تبعيت از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت صحبت كند، سعي دارد توجهات را به سمت اسرائيل معطوف كند. كانال دو تلويزيون اسرائيل هم گزارش داد: ايران تا دو ماه ديگر اورانيوم كافي براي ساخت بمب هسته‌اي پيدا مي‌كند. زاچي هانگلي، يك عضو حزب ليكود نيز گفته است كه اسرائيل اين حق را براي خودش محفوظ مي‌داند كه اگر مذاكرات به نتيجه نرسيد، خودش عليه ايران اقدام نظامي كند.

پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي چاپ لندن نيز روز شنبه نوشت: بر اساس اعلام روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت به نقل از مقامات امريكايي، شرايط در امريكا از گشوده شدن صفحه جديد پس از ۳۴ سال دشمني ميان واشنگتن و تهران حكايت مي‌كند. يديعوت آحارونوت به نقل از مقامات بلندپايه سياسي در واشنگتن و تل‌آويو نوشت: اسرائيل توانست با دولت باراك اوباما به توافق برسد دال بر اينكه واشنگتن تمام سعي خود را به كار خواهد برد تا هرگونه تلاش براي وادار كردن تل‌آويو به امضاي معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي را مهار كند. مقامات ياد شده افزودند: در اين خصوص هيچ‌گونه اختلافي ميان اسرائيل و امريكا وجود ندارد.

جزئيات منتشرنشده گفت‌وگوي تلفني

جزئيات ديگري از گفت‌وگوي تلفني اوباما و روحاني را پايگاه خبري المانيتور منتشر كرده است. به نوشته اين پايگاه خبري كه اين سخنان را از توئيتر نيمه رسمي حجت‌الاسلام حسن روحاني نقل مي‌كرد «آقاي اوباما در اين گفت‌وگو احترام خود را به مردم ايران ابراز كرد و گفت كه مطمئن است روابط بين ايران و امريكا تأثير زيادي بر منطقه خواهد گذاشت. اگر ما بتوانيم در پرونده هسته‌اي پيشرفت كنيم، موضوعات ديگري مانند سوريه نيز اثرات مثبتي از اين موضوع خواهند پذيرفت.» به نوشته اين پايگاه خبري رئيس‌جمهور امريكا در پايان اين گفت‌وگوي تلفني گفت: «براي شما سفر امن و خوشايندي را آرزو مي‌كنم و اگر در نيويورك با ترافيك روبه‌رو هستيد، معذرت مي‌خواهم. » اوباما در پايان به زبان فارسي گفته است: «خداحافظ».

آسوشيتدپرس در گزارشي تأييد كرد كه اوباما براي تماس تلفني با حسن روحاني ابراز تمايل كرده است.

بلر: از تغيير لحن ايران استقبال مي‌كنيم

توني بلر، نخست وزير سابق انگليس و نماينده كنوني كميته بين‌المللي چهارجانبه در روند صلح خاورميانه پس از اين گفت‌وگوي تلفني گفت: غرب نه بر اساس سخنان مقامات ايراني بلكه بر اساس عملكردشان درباره آنها قضاوت مي‌كند.«بلر» در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني العربيه درباره تغيير لحن ايران گفت: لحن سخنان تغيير كرده است و شايد تصميم به گفت‌وگو گرفته شده است. من از اين اقدام استقبال مي‌كنم و معتقدم رئيس‌جمهور باراك اوباما حق دارد كه بگويد اگر شما آماده گفت‌وگو باشيد ما هم آماده‌ايم ولي گفت‌وگو بايد واقعي باشد. گفت‌وگو كار خوبي است و به عنوان مثال به زودي نشستي در وين بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برگزار مي‌شود، بايد ببينيم نتيجه چه مي‌شود.

محمد البرادعي، مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و معاون سابق رئيس‌جمهوري مصر در امور خارجي هم در اظهار نظري جالب پس از گفت‌وگوي تلفني روحاني و اوباما گفت: گفت وگوي ميان امريكا و ايران معامله بزرگي محسوب مي‌شود و مذاكره ميان اين دو كشور كليد برقراري ثبات و امنيت در خاورميانه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار