کد خبر: 600221
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
سليقه‌اي شدن قيمت‌گذاري‌ها دربازارمسكن
با اينكه مدت‌ها از فعاليت نهادهاي دولتي، تعاوني و خصوصي درحوزه مسكن مي‌گذرد هنوز متوليان امر از قيمت‌گذاري در اين حوزه ناتوانند.
هادي  غلامحسيني| با اينكه مدت‌ها از فعاليت نهادهاي دولتي، تعاوني و خصوصي درحوزه مسكن مي‌گذرد هنوز متوليان امر از قيمت‌گذاري در اين حوزه ناتوانند. اين درحالي است كه به دليل عدم كشف قيمت مسكن، بازار اجاره بها كه تابعي از قيمت مسكن است نيز درسردرگمي به سر مي‌برد. در اين بين همه روز‌ه بسياري از مردم جامعه در اثرانجام نوعي از معاملات موجود در بازارمسكن مضرور مي‌شوند.
بررسي‌هاي «جوان» از سطح بازار مسكن تهران بيانگر آن است كه بازار اجاره در سر درگمي به سر مي‌برد اما قيمت‌ها كمتر از تصور مستأجران رشد يافته است با اين حال كنترل بازار حكم مي‌كند كه وزارت راه و شهرسازي به عنوان متولي بازار مسكن مسئوليت خود را بپذيرد و برنامه معيني براي كشف قيمت حقيقي مسكن و همچنين اجاره‌بها تدوين كند تا در اين رهگذر حقوق مالك و مستأجر حفظ شود.

  مشاوران املاك؛ حكمرانان بي‌بديل مسكن

طرح بلوك بندي تهران و راه‌اندازي پورتال جامع مسكن جهت كشف قيمت مسكن يكي از طرح‌هاي پايلوتي وزارت راه و شهرسازي بود اما شواهد حاكي از آن است كه با گذشت بيش از يك‌سال از طرح فوق اين طرح نتيجه‌بخش نبوده است بدين ترتيب مي‌توان تنها حكمران عرصه قيمت‌گذاري مسكن و همچنين بازار اجاره‌بها را همچنان مشاوران املاك معرفي كرد.

  اختلاف سليقه‌هاي چند صد ميليوني

براساس اين گزارش نمي‌توان تمامي مشاوران املاك را به يك چشم ديد اما بايد قبول كرد كه عدم قيمت‌گذاري مسكن توسط يك نهاد حاكميتي موجب مي‌شود تا برخي از مشاوران املاك در رابطه با قيمت‌گذاري جهت فروش و اجاره‌بها سلايق خود را اعمال كنند.
اين درحالي است كه گاهي اين اختلاف سليقه‌ها به چندصد ميليون مي‌رسد؛ درنتيجه حقوق يكي از طرفين معاملات مسكن پايمال مي‌شود حال آيا باوجود اين همه امكانات و نهادهاي مختلف دراين حوزه بجد چنين اتفاقي در كشور مايه تأسف نيست؟

  قيمت‌گذاري سانتي‌متري

برخي از كارشناسان براين باورند كه پديده قيمت‌گذاري متري مسكن نشان از بحراني بودن شرايط عرضه و تقاضاي مسكن دارد زيرا درگذشته مسكن را بنا به متراژ كلي، محل، سن و امكانات آن معامله مي‌كردند با اين شرايط بايد منتظر سانتي متري فروش رفتن مسكن باشيم.

  نگاهي به حرف شب و روز رئيس اتحاديه

رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك با وجودي كه يك‌شنبه شب در گفت‌وگو با برنامه تلويزيوني پايش فرمول متري تعيين قيمت اجاره بها را مورد تأييد اتحاديه مشاوران املاك ندانست روز گذشته درگفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اينكه متري شدن اجاره‌بها را مالكان در بازار گسترش داده‌اند، گفت: وقتي تمام كارها از ساخت مسكن، خريد تراكم و خريد و فروش مسكن متري است پس متري شدن اجاره‌بها نيز يك موضوع عادي و اتفاقاً خوب است.
براساس اين گزارش، با توجه به سخنان شب و روز رئيس اتحاديه مي‌توان متوجه شد كه قيمت‌گذاري مسكن را افرادي انجام مي‌دهند كه شب يك چيز مي‌گويند و صبح چيز ديگر.
مصطفي قلي خسروي در مورد تغيير فرمول محاسبه اجاره توسط برخي بنگاه‌هاي املاك گفت: ما قبلاً يك پنجم يا يك ششم ملك را براي قيمت رهن آن تعيين مي‌كرديم و همين قيمت را به عنوان قيمت رهن قلمداد مي‌كرديم ولي اخيراً مالكين اين فرمول را تغيير دادند.

  متري كردن اجاره‌بها را دوست دارم

رئيس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه حاكم‌شدن اجاره بهاي مسكن به صورت متري اتفاق خوبي است، گفت: براي ساماندهي بازار اجاره‌بها مبناي متري شدن بهتر است اما موضوعي كه هست اين است كه قبل از دوره شهرداري كرباسچي معاملات مسكن هم متري نبود.
خسروي در پاسخ به اين سؤال كه متري شدن اجاره‌بهاي مسكن را قبول داريد يا خير، تأكيد كرد: متأسفانه همه ما را متهم مي‌كنند كه بنگاه‌هاي مسكن متري شدن اجاره‌بهاي مسكن را در بازار جا انداخته‌اند اما من با اعتقاد مي‌گويم كه وقتي مالك تمام مسيرهاي ساخت و ساز و خريد تراكم را به صورت متري انجام مي‌دهد، ناگزير است كه اجاره‌بها را نيز متري محاسبه كند.
وي تصريح كرد: حال كه خريد و فروش مسكن، ساخت مسكن، تراكم و حتي سنگ‌هاي به كار رفته در ساختمان‌متري محاسبه مي‌شود، پس متري شدن اجاره‌بها چندان نمي‌تواند تعجب‌آور باشد.
درپايان از سخنان ضد و نقيض رئيس اتحاديه مشاوران املاك به عنوان رئيس اتحاديه‌اي صنفي كه در قيمت‌گذاري مسكن و اجاره بها دخيل است مي‌توان متوجه شد كه عامل انساني به جاي عامل حاكميتي درحال قيمت‌گذاري است كه به نظر مي‌رسد دولت آتي بايد فكر جدي براي كشف قيمت مناسب در بازار مسكن كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار