همزمان با تداوم موج گرمای کمسابقه در فرانسه و افزایش نگرانیها درباره پیامدهای انسانی آن، وزیر بهداشت این کشور از ثبت «تعداد مرگومیر بالاتر از حد نرمال» خبر داد؛ در حالی که برخی رسانههای فرانسوی نیز با انتشار مطالبی انتقادی، عملکرد دولت امانوئل مکرون در مدیریت این بحران را زیر سؤال بردهاند. جوان آنلاین: استفانی ریست (Stéphanie Rist) وزیر بهداشت فرانسه در گفتوگو با روزنامه «لا تریبون» ( La Tribune) اعلام کرد آمارها نشان میدهد در روزهای اخیر شمار فوتشدگان بیش از میانگین معمول در همین بازه زمانی در سالهای گذشته بوده است. وی افزود خدمات اورژانس نیز افزایش تماسهای اضطراری را ثبت کردهاند.
ریست در عین حال با اشاره به برخی گمانهزنیها درباره شمار قربانیان تأکید کرد تاکنون هیچ داده رسمی مبنی بر مرگ بیش از یکهزار نفر منتشر نشده است. وی توضیح داد اعلام آمار دقیق نیازمند زمان است، زیرا تنها حدود ۶۰ درصد گواهیهای فوت بهصورت الکترونیکی ثبت میشود و برای تکمیل اطلاعات باید گزارشهای کاغذی نیز جمعآوری و بررسی شود.
وزیر بهداشت فرانسه همچنین هشدار داد پیامدهای موج گرما با «اثر تأخیری» همراه است؛ بهگونهای که برخی افراد، بهویژه سالمندان، بیماران مزمن و دیگر گروههای آسیبپذیر، حتی پنج تا ۱۰ روز پس از پایان گرما با عوارض آن به مراکز درمانی مراجعه میکنند. به گفته وی، در بیماران دارای بیماریهای زمینهای این پیامدها میتواند چندین هفته ادامه داشته باشد و از این رو فشار بر نظام بیمارستانی احتمالاً حتی پس از کاهش دما نیز تداوم خواهد یافت.
ریست وعده کرد دولت آمار مربوط به تلفات موج گرما را «با شفافیت» و بر اساس «قابلاعتمادترین دادههای موجود» منتشر خواهد کرد.
در همین حال، گزارشهای منتشرشده در روزهای اخیر نشان میدهد موج گرمای شدید در فرانسه و بخشهایی از جنوب اروپا پیامدهای گستردهای به همراه داشته است. رسانههای محلی فرانسه از ثبت ۱۰۹ مورد مرگ مرتبط با گرما در پاریس طی یک شبانهروز خبر دادهاند؛ آماری که تنها به موارد ثبتشده توسط خدمات فوریتهای پزشکی مربوط میشود و مرگهای بیمارستانی را دربر نمیگیرد. همزمان افزایش چشمگیر تماسهای اضطراری و مراجعات اورژانسی نیز گزارش شده است.
در روزهای گذشته همچنین چندین حادثه مرگبار برای کودکان در پی ماندن در خودروها در فرانسه رخ داد که بر اساس گزارشها طی یک هفته دستکم چهار کودک جان خود را از دست دادهاند. در کنار این موارد، گرمای شدید موجب بروز آتشسوزیهای جنگلی در برخی مناطق جنوب اروپا از جمله فرانسه، یونان و اسپانیا شده و هزاران هکتار از اراضی طبیعی را درگیر کرده است. کارشناسان هشدار میدهند تداوم این موج گرما میتواند میلیونها نفر را در اروپا در معرض دماهای بسیار بالا قرار دهد.