امسال جایزه در چهار حوزه برگزار خواهد شد؛ کتاب، اعم از تألیف و ترجمه، طرح پژوهشی خاتمه یافته، پایاننامههای دکتری و کارشناسی ارشد و مقالات علمی جوان آنلاین: دبیر جایزه پژوهش سال سینمایی در نشست رسانهای این رویداد از تصویب طرحی در جلسه شورای معاونان وزیران خبر داد که بر اساس آن قرار است آشنایی با سینما به کتابهای درسی دانشآموزان دوره متوسطه اول اضافه شود. وی ابراز امیدواری کرد که این طرح در جلسه شورای وزیران نیز تصویب شود.
به گزارش «جوان»، علیرضا اسماعیلی، دبیر هشتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی در نشست خبری این رویداد که روز گذشته در سازمان سینمایی برگزار شد، درباره اهمیت آن گفت: جایزه پژوهش سال سینمایی باعث تشویق و ترغیب محققان و پژوهشگران میشود، ضمن اینکه هنوز احساس میکنیم درهای بین دانش و عمل وجود دارد و امیدواریم این جایزه پلی بین دانش و عمل در حوزه سینما باشد.
پژوهش عامل توسعه سینماست
علیرضا اسماعیلی با بیان اینکه پژوهش از عوامل توسعه است و سینما بدون رویکرد پژوهشی توسعه نخواهد یافت، ادامه داد: با توجه به اینکه جایگاه پژوهش دانشگاه است، تلاش کردیم ارتباطات خود را با دانشگاه تقویت کنیم و از مراکز علمی و دانشگاهی از پژوهشهایمان بهره ببریم.
اسماعیلی در ادامه بیان داشت: تلاش کردیم پژوهشهایی را که در دوره قبل انجام شده است، در پایگاه معاونت توسعه فناوری و مطالعات بارگذاری کنیم. سعی کردیم از همه معاونتها و مؤسسات وابسته به سازمان سینمایی نیازهای پژوهشی را بگیریم و با صنوف هم بتوانیم ارتباط بگیریم تا نیازهای آنها را بگیریم و فراخوان پژوهش را تنظیم کردیم. تلاش ما این است که این پژوهش کاربردی باشد و به کار فضای سینما بیاید. دبیر جایزه پژوهش سال سینما با بیان اینکه تلاش شد امسال ارتباطات خود را با دانشگاه تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: سعی کردیم با دانشگاههای مطرحی که گروه سینما دارند، مرتبط شویم و جلسه عمومی با مدیران گروههای سینمایی در دانشگاههای مطرح در کشور برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه ارتباط با دانشگاهها از اولویتهای ما بود، افزود: امسال مجموعه یافتههای پژوهشی یعنی تحقیقاتی که دانشجویان ارشد و دکتری در دانشگاههای مطرح کشور و در حوزه سینما انجام داده بودند، ارائه دادیم. به همین واسطه در هشت دانشگاه حضور پیدا کردیم و همین فضا را باز کرد تا با نیازهای سینما بیشتر آشنا شویم.
طرح آشنایی دانشآموزان با سینما
اسماعیلی افزود: ما با دبیر کارگروه کتابهای درسی جلسهای گذاشتیم و شورایی تشکیل و توافق شد درس آشنایی با سینما در کتابهای دانش آموزان متوسطه اول ارائه شود. در جلسه شورای معاونان وزیران نیز این طرح تصویب شد که سینما به کتابهای درسی دانشآموزان دوره متوسطه اول اضافه شود. امیدوارم این طرح در جلسه شورای وزیران نیز تصویب شود.
وی درباره داوران و تعداد آثار رسیده، گفت: این جوایز بر اساس رأی ۱۲ داور است که در هر حوزه سه نفر از اساتید برجسته دانشگاهی در سطوح مختلف حضور دارند. امسال جایزه در چهار حوزه برگزار خواهد شد؛ کتاب، اعم از تألیف و ترجمه، طرح پژوهشی خاتمه یافته، پایاننامههای دکتری و کارشناسی ارشد و مقالات علمی. در حال حاضر هم در مجموع ۱۰۸ اثر به دست ما رسیده که در حال داوری است و مراسم اهدای جایزه هم دهم دی ماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
اسماعیلی درباره اقدامات انجامشده برای پر کردن شکاف میان دانش و عمل، و اینکه غیر از بارگذاری پژوهشها در سایت چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: ما پژوهشها را در قالب برگههای سیاستی انجام میدهیم و موارد دیگر را هم به دست نیازمندان حوزههای مربوط میرسانیم. دبیر هشتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره توجه به هوش مصنوعی بیان کرد: با توجه به اهمیت هوش مصنوعی، این موضوع در داوری تمام رشتهها مورد توجه ما قرار داشت و پرداختن به فناوریهای نوظهور در جوایز ما نیز دیده میشود.
وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر ناکارآمدی پژوهشها گفت: هر کسی که فیلم میسازد، اگر از پژوهش استفاده نکند، قطعاً اثرش ناقص خواهد بود. برخی فیلمسازان مطرح زمان قابلتوجهی را به پژوهش اختصاص میدهند بنابراین این موضوع به خود کارگردان نیز بازمیگردد. به عنوان مثال، تحقیقی درباره تفاوتهای فیلمهای دودهه اخیر انجام دادهایم که نشان میدهد نمایش فیلمهای کمدی در دهه گذشته روند روبهرشدی داشته است. ما سعی میکنیم پژوهشهایی انجام دهیم که مفید باشند. برای نمونه، کارگردانی موضوع فیلم و تحقیقش را با ما در میان گذاشت و ما به او کمک کردیم. همچنین بررسی ذائقه مخاطب از جمله موضوعات پژوهشی ما است. اسماعیلی درباره نحوه عرضه پژوهشها عنوان کرد: سعی ما بر این است که همه این پژوهشها در پایگاه معاونت بارگذاری شوند تا اهالی سینما بتوانند از آنها استفاده کنند، اما میزان استفاده از این منابع به خود آنها بستگی دارد.
وی درمورد پژوهش درباره سینمای زیرزمینی اظهار کرد: ما هر سال بخشی از سینمای زیرزمینی را رصد میکنیم. بخش مرتبط با ما بررسی فضای موجود و اطلاعرسانی به مسئولان بالادستی است. در این زمینه، همکاران سازمان سینمایی در پی تصویب قوانین و آییننامههای جدید هستند. اسماعیلی تأکید کرد: زمانی که در مجلس به اکران فیلم «پیرپسر» انتقاد شد، ما پژوهشی انجام دادیم و نتایج آن را حتی به نماینده معترض نیز رساندیم.
الزام سینماگران به استفاده از پژوهش
در بخش دیگری از این نشست محمدحسین فرج، مدیرکل دفتر توسعه فناوریهای سینمایی هم درباره نمونه پژوهشهای انجامشده که کاربردی باشد، به طرحی که برای توسعه و ساخت سالنهای سینمایی انجام شده بود اشاره کرد که مورد استفاده قرار گرفت. یزدانبخش نیز به طرحی دیگر اشاره کرد. وی ادامه داد: آنچه خبرنگاران در نقد فعالیتهای ما گفتند بسیار مهم است. ضمن اینکه پیشنهاد آنها برای از بین بردن فاصله ایجاد شده میان دانش و عمل، مانند ارائه برگه سیاستی یا ملزم کردن فیلمساز و سینماگر برای استفاده از پژوهش، برای ما مغتنم است. حسین یزدانشناس دبیر اجرایی هشتمین جایزه پژوهش سال سینمایی نیز در بخشی از این نشست گفت: شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت امسال پروپوزالها را کنار بگذاریم و تنها طرحهای پژوهشی خاتمهیافته را داوری کنیم و در مجموع ۱۰۸ اثر به دست ما رسیده که داوری آنها در حال انجام است. سازمان سینمایی نهادی تنظیمگر است و وظیفه اصلی آن ساخت فیلم نیست؛ بنابراین پژوهشهایی مورد نظر ما هستند که در امر تنظیمگری به ما کمک کنند. مثلاً باید بررسی کرد که قیمت بلیت سینما در ایران کم است یا زیاد؟ برای افزایش قیمت، مسائل مختلفی باید بررسی شود یا مثلاً برای شناورسازی قیمت بلیتها.
یزدانشناس تصریح کرد: یکی از پژوهشهای ما درباره این موضوع بود که چرا امروزه کمدیهایی که جنبههای زیباییشناختی قوی ندارند، پرمخاطب میشوند. نتیجه نشان داد که نسل جدید از نظر سلیقه بصری چندان تربیت نشده است و این موضوع به نظام آموزشی و آموزش سینما در مدارس بازمیگردد. در نتیجه با وزارت آموزش و پرورش جلساتی برگزار کردیم. طبیعتاً نباید توقع داشته باشیم نتایج این پژوهشها در کوتاهمدت نمایان شود، بلکه باید صبر داشته باشیم.